Зарядний пристрій для акумулятора 12V 7Ah своїми руками

З настанням холодів старі акумулятори в мотоциклах і скутерах відразу проявляють себе тим, що втрачають заряд. Або в нуль розряджений АКБ можна виявити навесні, якщо забути восени зняти клеми. Звісно, байкер завжди може завести двигун свого двоколісного засобу кікстартером, якщо він передбачений комплектацією. За його відсутності два варіанти: запускати зі штовхача (знадобиться достатньо вільного місця) або заряджати батарею (знадобиться прилад). А ціни на зарядки зараз не малі. Але, якщо ви трохи розбираєтеся в електриці, то я розповім, як зібрати зарядний пристрій для акумулятора 12V 7Ah своїми руками. Нагадаю тим, хто мене не знає - я Андрій, майстер з ремонту скутерів і мотоциклів, який співпрацює з МотоЗіллою вже 10 років.

Вибір і підготовка трансформатора

Основою зарядного пристрою для акумулятора 12V 7Ah служить понижувальний трансформатор потужністю 100-150 Вт. Якщо знайдете варіант на 300-500 Вт, то зможете заряджати не тільки АКБ мотоциклів і скутерів, а навіть КамАЗи. Трансформатор знижуватиме напругу з побутової мережі 220V до потрібних нам 14-16V, щоб зарядити батарею в домашніх умовах. Як "донор" може послужити старий ламповий телевізор або мікрохвильова піч. У кожному з подібних пристроїв є понижувальний трансформатор. Головна вимога, яка нас цікавить - опір первинної обмотки 0,7 Ом. Допускається 0,68-0,72 Ом.

Далі опишу, як підготувати трансформатор для створення зарядного пристрою до акумулятора 12V 7Ah своїми руками:

  1. Від трансформатора відходить кілька пар дротів для підключення. Знайдіть їх і розділіть між собою.
  2. Виділіть пару, дроти якої йдуть найглибше в сердечник. Це і буде плюс і мінус для підключення первинної обмотки.
  3. Заміряйте її опір мультиметром, щоб переконатися, що значення, яке видається, нам підходить (нагадаю, потрібен показник у діапазоні 0,68-0,72 Ом).
  4. Візьміть гострий ніж із товстим лезом або ножівку по металу і зробіть поперечний надріз по витках вторинної обмотки.
  5. Зніміть вторинну обмотку.

Зазвичай їх кілька, тому процес доведеться повторити кілька разів. Під час розпилювання останнього шару будьте акуратними, щоб не пошкодити ізоляцію і лак на витках первинної обмотки.

До витків первинної обмотки послідовно підключається лампа розжарювання потужністю 60 Вт. Вона служить обмежувачем струму, щоб трансформатор не перегрівся і не сталося коротке замикання. Ще в цей самий ланцюг послідовно під'єднується запобіжник, що захищає від стрибків напруги. Замість запобіжника послідовно можна підключити тепловий захист. Рекомендую купити найпростіший за копійки на АліЕкспресс. Наприклад, візьміть модель, розраховану на 80 градусів. Коли буде намотана вторинна обмотка, приєднайте корпус теплового захисту до витків. Якщо температура котушки перевищить номінал, ланцюг розімкнеться, що врятує трансформатор від перегорання.

Вибір вторинної обмотки

Про засоби безпеки я розповів, тепер розглянемо, як визначити кількість витків вторинної обмотки для створення зарядного пристрою для акумулятора 12V 7Ah своїми руками. Візьміть мідний дріт перетином 0,8-1,2 мм. Нам важливо домогтися напруги на виході 14-16V, якої вистачить для зарядки АКБ мотоцикла 12V. Для цього намотайте 5 витків і заміряйте вихідну напругу мультиметром (попередньо під'єднавши первинну обмотку в розетку з запобіжником і лампочкою).

Наприклад, мультиметр показав напругу 10V. Тоді намотайте ще пару витків і зробіть повторний вимір. Намотуйте вторинну обмотку доти, доки не з'явиться значення в 14-16В. Начебто все добре, але не поспішайте підключати акумулятор для зарядки - заповнити ємність не вийде. Як майстер, відкрию секрет: в акумуляторі мотоцикла постійний струм (електрони рухаються завжди в одному напрямку від плюса до мінуса). А понижувальний трансформатор видає змінний струм (електрони змінюють напрямок до 50 разів на хвилину, що ми називаємо частотою 50 Гц), тому батарея не візьме заряд. Нам необхідно перетворити змінну напругу на постійну.

Перетворення напруги

Для цього рекомендую взяти діодний міст. Наприклад, підійде діодний міст із генератора автомобіля. Він підключається послідовно до виходів на вторинній обмотці. Тепер залишається припаяти резистор для регулювання сили струму. Оскільки нам потрібно зробити власноруч зарядний пристрій для акумулятора 12V 7Ah, то сила струму заряджання має бути в межах 0,7 А (у 10 разів менша, ніж в акумулятора). Саме такий резистор слід підібрати. Для інших АКБ потрібне налаштування під силу струму 0,4-0,9 А - особливо для гелевих акумуляторів. Якщо вони підтримують функцію швидкого заряджання, можна підняти величину до 2 А.

Раджу упакувати все це в дерев'яну коробку для безпеки, щоб випадково не торкнутися струмоведучих деталей. Зарядний пристрій для акумулятора 12V 7Ah своїми руками готовий. Але, якщо в електротехніці ви не сильні, або важко знайти комплектуючі, тоді купити готову зарядку для АКБ мотоцикла або скутера завжди можна в МотоЗіллі. Тут є і самі акумулятори з діапазоном сили струму 4-9 Ah.