Електрична схема запалювання скутера: пристрій і принцип роботи

Якщо виникли проблеми з системою запалювання скутера, відремонтувати її без знання пристрою і принципу роботи не вийде. Як майстер з ремонту мотоциклів і мопедів, я вважаю, що кожен райдер має розуміти схему запалювання. Це допоможе послідовно перевірити ланцюг і знайти місце обриву, через що мопед не запускається. Нагадаю, що мене звати Андрій, і я 10 років співпрацюю з МотоЗілла. Сьогодні я поясню принцип роботи і будову електричної схеми запалювання скутера простими словами, зрозумілими для новачків.

Пристрій запалювання скутера

Якщо ви бачите в інструкції з експлуатації свого мопеда абревіатуру CDI (Capacitor Discharge Ignition, не плутати з Common rail Diesel Injection у дизелів), це означає, що іскра на свічці утворюється завдяки розряду конденсатора. По-іншому, таку схему називають тиристорним запалюванням. Воно здатне працювати без зовнішнього акумулятора, саме забезпечуючи себе необхідною напругою (на відміну від автомобіля). Запустити скутер можна ножним стартером. АКБ у схемі використовується лише для підвищення комфорту, щоб двигун мопеда заводився від натискання кнопки.

Опишу коротко поширену схему запалювання скутера, що зустрічається на більшості мопедів, які мені доводилося ремонтувати. Вона містить такі елементи:

  • замок запалювання;
  • статор із постійними магнітами;
  • ротор з котушками, намотаними на сталевий або магнітний сердечник;
  • датчик частоти обертів коленвала магнітного типу;
  • комутатор з діодними мостами і конденсатором, а також тиристором;
  • високовольтну котушку запалювання з первинною і вторинною обмотками;
  • високовольтний дріт і наконечник (насвічник);
  • свічку, встановлену в циліндрі.

На фото схеми запалювання скутера всі ці елементи відображені в розрізі. Полюси магнітів (червоний - це +, а синій - це мінус) чергуються у своєму розташуванні. Високовольтна котушка підсвічена більше жовтим, натякаючи на підвищену напругу, що протікає в ній.

Принцип роботи

Починається запуск мопеда з увімкнення замка запалювання на ручці, що розмикає контакти ланцюга. Далі райдер різко натискає на лапку ножного стартера, розкручуючи колінвал. Відбуваються такі процеси:

  1. Між ротором і статором утворюється електромагнітне поле.
  2. Починається зарядка котушки ротора.
  3. Вона віддає напругу на комутатор, у якому змінний струм вирівнюється діодним мостом, перетворюючись на постійний.
  4. Далі починається зарядка конденсатора.
  5. Датчик обертів коленвала фіксує проходження точки, яка вказує, що поршень досяг верху циліндра.
  6. Відбувається розряд конденсатора на котушку запалювання, яка ще більше підвищує напругу на своїй обмотці.
  7. Тиристор відключає ланцюг для накопичення конденсатором нового розряду.
  8. Підвищений струм подається високовольтним проводом на свічку.
  9. Генерується іскра, запалюється повітряно-паливна суміш.

На відміну від електричних двигунів побутової техніки, у скутера обертається статор з магнітами, а не ротор. Останній закріплений нерухомо. Оскільки повітря у 2-тактних двигунів надходить і відводиться через спеціальні канали, кожне підняття поршня супроводжується генерацією іскри і підпалом суміші. Цикл повторюється знову і знову, поки в баку є паливо.

Це продумана схема запалювання скутера, що дозволяє експлуатувати мототранспорт без акумулятора. Живлення всіх електроприладів здійснюється від спеціальних котушок на роторі. Від них подається напруга на підсвічування спідометра, головне світло, стоп-сигнал, покажчики поворотів тощо. Схема запалювання скутера без АКБ дає змогу скоротити його масу і збільшити обсяг багажного відсіку під сидінням. Але ввімкнути світло фари, щоб підсвітити дорогу, із заглушеним двигуном, не вийде.

Мені, як майстру з ремонту мопедів, доводиться стикатися з поломками системи запалювання скутерів. Найчастіше в них слабке місце - свічки, які швидко виходять з ладу. Не менше проблем доставляє надсвічник, у якого регулярно відходить контакт із кабелем. Траплялися на моїй практиці згоряння котушок запалювання або збільшення опору в їхній обмотці. Діоди, тиристори, конденсатори горять рідко. Ротори з котушками і статори з магнітами ламаються не часто. А ось замки - теж схильні до зносу, причому механічного. Купити всі необхідні запчастини для ремонту системи запалювання скутера завжди можна в МотоЗілла.