Як перевірити реле на працездатність мультиметром?

Всім привіт! Я - Андрій, майстер з ремонту мотоциклів і скутерів, який співпрацює з МотоЗілла понад 10 років. В мототехніці і агрегатах з бензиновими двигунами часто використовуються різні реле. Це можуть бути реле ввімкнення покажчиків повороту, реле стартера для запуску з кнопки тощо. В автомобілях їх ще більше (двірники, фари тощо). Елемент невеликий, але відіграє важливу роль в управлінні електричними ланцюгами. Його вихід з ладу призводить до відмови обладнання. У цьому огляді я розповім, як перевірити реле на працездатність за допомогою мультиметра або інших підручних засобів.

Пристрій і призначення реле

Спершу коротко розгляну будову і призначення реле. Це допоможе краще розуміти цей електричний вузол, щоб перевірити його на працездатність. Реле складається з таких елементів:

  • магнітна котушка;
  • магнітопровід;
  • сердечник, на якій намотаний дріт;
  • силові контакти.

Принцип роботи будь-якого реле на мотоциклі, скутері, мотоблоці або іншій техніці полягає в такому:

  1. На котушку подається невелика напруга.
  2. Проходячи по витках котушки утворюється електромагнітна сила.
  3. Під дією електромагнітного поля замикаються силові контакти.
  4. Напруга, що надходить по силовій лінії, перемикається на іншу.

Кожне реле налаштовується на свою частоту роботи, забезпечуючи своєчасну подачу живлення і його відключення. Так відбувається управління електричними ланцюгами. Саме реле може вмикатися вручну користувачем або автоматикою, залежно від вузла, на якому воно встановлене.

Основні поломки реле

Розбираючись, як перевірити реле своїми руками без допомоги майстра, згадаю, які поширені поломки з ним трапляються. Зі свого досвіду зазначу, що найчастіша - відсутність замикання силових контактів. Це відбувається через окислення всередині. Якщо зовнішні клеми можна почистити, то внутрішні не дістати. Метал за пару років окислився, утворився струмонепровідний шар, пристрій перестав виконувати свою функцію.

Друга поширена проблема на моїй практиці - обрив обмотки котушки. У ній використовуються дуже тонкі витки дроту, розрахованого на невелику напругу. Якщо в ланцюзі стався стрибок, а запобіжник не спрацював, перегорає котушка.

Як перевірити реле мультиметром

Хоча реле коштує недорого, і купити його про всяк випадок можна, щоб було в запасі, все ж потрібно знати, як його перевірити. Раджу це зробити за допомогою мультиметра. Спершу продзвоніть обмотку котушки. Схему будь-якого реле мотоцикла або скутера можна знайти в інтернеті. Там є позначення виходів контактів і опис, до якого ланцюга вони належать. Перевіряйте реле за допомогою мультиметра таким чином:

  1. Увімкніть прилад і встановіть його на режим перевірки опору 200 Ом.
  2. Встановіть два щупи на контакти котушки.
  3. На дисплеї за справного реле має бути 00. Цифри після коми не мають значення, хоча можуть бути 00,3-00,4 Ом. Це нормально, реле робоче.
  4. Коли показуються інші результати, реле несправне і його доведеться замінити.

Після продзвону котушки, раджу продзвонити другу лінію. На ній має бути опір у діапазоні 50-120 Ом. Потім переходьте до перевірки контактів реле. Встановіть щуп на загальний контакт, а другий - на силовий. Має відобразитися 00. При перестановці щупа на наступний силовий контакт має відобразитися "1", що означає розімкнуту лінію. Все це вказує на справність реле. Інші значення навпаки повідомлять про поломку.

Перевірка напругою

Якщо у вас немає мультиметра, а перевірка реле відбувається в домашніх умовах, раджу скористатися джерелом струму 12В. Це може бути акумулятор мотоцикла. Подайте живлення за допомогою двох дротів, встановивши зачищені кінці на клеми котушки. Цим ви збудите електромагнітне поле і спонукаєте силові контакти замкнутися. Зовні це проявляється у вигляді характерного клацання. Скільки разів ви торкатиметеся проводами до клем, стільки разів реле має клацнути. Рекомендую, щоб у кімнаті під час перевірки реле було тихо, інакше клацання ви не почуєте.

Перевірка лампою і напругою

Якщо перевірка реле відбувається в галасливому приміщенні, але мультиметра, як і раніше, немає, раджу використовувати більш просунутий метод. На реле потрібно подати напругу від акумулятора, а на силові контакти підключити лампочку 12В. Якщо вона загориться, значить реле спрацьовує. Якщо не загориться, значить котушка обірвана або немає замикання на силових контактах.

Найчастіше корпуси різних реле нерозбірні. Тому при обриві обмотки нову намотати не вийде. Навіть при банальному забрудненні контактів, які можна було б почистити, вже замикання не відбудеться. Тому вам буде потрібно купити нове реле, яке можна знайти в каталозі інтернет-магазину МотоЗілла. Тут є реле стартера і реле покажчиків поворотів. Залишається тільки вибрати свою модель скутера або іншої техніки за допомогою бічного фільтра.