ТОП 11 легендарних велосипедів СРСР: список і характеристики

У минулому в СРСР випускали прості, але надійні велосипеди. Виробництво було орієнтоване на чоловіків, жінок, дітей і підлітків. Моделі служили довго, і часом передавалися від батьків до дітей. Навіть зараз мені - майстру з ремонту мопедів, мотоциклів і велосипедів, доводиться іноді зустрічати екземпляри минулого, що потрапляють до мене в майстерню. Досить замінити підшипник, ланцюг, змастити, і вони ще попрацюють. У цьому огляді я вирішив навести ТОП-11 велосипедів СРСР, які добре себе зарекомендували. Нагадаю, що мене звати Андрій, і я співпрацюю з МотоЗілла 10 років.

Тахіон

Тахіон був розроблений на Харківському велосипедному заводі та випускався з 1981 до 1992 року. Основне призначення - змагання і тренування на треку. Модель виділялася інтеграцією імпортних технологій, наприклад, використанням титану та алюмінію. Раму виготовляли з італійської труби Columbus KL. Встановлювався ланцюг від французького виробника Sedis. Примітні особливості байка - дуже вузькі ободи з шинами, низько розташоване кермо, що нагадує роги.

Характеристики:

  • База - 1060 мм.
  • Висота - 530-600 мм.
  • Маса - 8,3-8,8 кг.
  • Розмір шин - 27 дюймів.
  • Довжина шатунів - 170 мм.

Турист

Ще одне дітище ХВЗ - велосипед СРСР під назвою Турист. Перший екземпляр зійшов з конвеєра в 1949 році. Призначався для тривалих поїздок по шосе, тому мав полегшену конструкцію, вузькі шини і механізм перемикання швидкостей з 4 передачами. Передні та задні гальма вже входили в заводську комплектацію. У 1970-хх до моделі було додано багажник, що давало змогу взяти з собою в дорогу додатковий обсяг речей або закріпити на ньому рюкзак, розвантаживши спину райдера. Я вважаю, що цей велосипед СРСР був найбільш практичним і прогресивним на свій час.

Характеристики:

  • База - 1060 мм.
  • Висота - 540-600 мм.
  • Маса - 14,5 кг.
  • Розмір шин - 28 дюймів.
  • Довжина шатунів - 170 мм.

Україна

Велосипед Україна - це наймасовіший велосипед СРСР, який був майже у кожного. Я в дитинстві на такому точно їздив. Модель експортували в 30 країн світу. Початок виробництва припадає на 1926 рік. Ця версія, зазнаючи змін, випускається досі, тобто майже 100 років. Зараз з'явився різновид із заниженою поперечиною для жінок. Є поліпшена комплектація із задньою втулкою від чеського Velosteel. У повній комплектації байк мав: кобуру для ключів, передні і задні гальма, дзвінок, фару, що працює від динамо-машини. Єдине, що мені не вистачало на такому велосипеді - кількох передач.

Характеристики:

  • База - 1175 мм.
  • Висота - 580 мм.
  • Маса - 17 кг.
  • Розмір шин - 28 дюймів.
  • Довжина шатунів - 170 мм.

Лелека

Випускався в Мінську. Підлітковий велосипед з низькою рамою, яка складалася навпіл. Це була інновація в СРСР, що давала змогу легко укласти велик у багажник легкового автомобіля - перший "трансформер") В оснащення входила кобура, яка кріпилася під сідлом, багажник, фара, підніжка. Але їхати пасажиром на такому багажнику було жахливо - занадто низько (ноги торкалися землі).

Характеристики:

  • База - 1026 мм.
  • Висота - 480 мм.
  • Маса - 15 кг.
  • Розмір шин - 15 дюймів.
  • Довжина шатунів - 170 мм.

Салют

Ще один трансформер, що вміє складатися навпіл. Коса перекладина робила його придатним для хлопчиків і дівчаток. Я запам'ятав цей велосипед СРСР за його м'яким сідлом, в якому було багато поролону і дві пружини - амортизація чудова. У дитинстві було модно обвішувати спиці катафотами, щоб він блимав під час потрапляння світла. Продається такий велосипед і зараз (з поліпшеною рамою), тому запчастини на нього залишаються актуальними.

Характеристики:

  • База - 1090 мм.
  • Висота - 435 мм.
  • Маса - 14,8-15,5 кг.
  • Розмір шин - 24 дюйми.
  • Довжина шатунів - 190 мм.

Орлятко

Підлітковий велосипед випускався з 1949 року. Був зменшеною копією велосипеда Україна, тільки для райдерів віком 7-14 років. Перехідна модель оснащувалася багажником. Відмінними рисами були: роздвоєна рама і сідло, трохи відкинуте назад. Специфічна конструкція рами з двома тонкими трубками замість однієї товстої дала змогу скоротити вагу на кілька кілограмів.

Характеристики:

  • База - 975 мм.
  • Висота - 440 мм.
  • Маса - 12,5 кг.
  • Розмір шин - 24 дюйми.
  • Довжина шатунів - 140 мм.

Ластівка

Дизайн радянського велосипеда Ластівка був скопійований з довоєнного німецького зразка. Модель призначалася для дівчаток, оскільки мала подвійну скошену раму. У повній комплектації містила: кобуру під сідлом, бічне дзеркало заднього виду, насос, закріплений на вертикальній стійці рами, фару, переднє колодкове гальмо і заднє барабанне. У деяких версій були хромовані крила. Такий тюнінг сильно їх виділяв.

Характеристики:

  • База - 975 мм.
  • Висота - 460 мм.
  • Маса - 12,5 кг.
  • Розмір шин - 24 дюйми.
  • Довжина шатунів - 140 мм.

Кама

Велосипед СРСР для дорослих (зазвичай жінок, оскільки у них зріст нижчий, ніж у чоловіків). Мав U-подібну раму з додатковою перемичкою в самому низу. Вона не заважала закидати ногу і посилювала місце складання. Байк зручно складався для перевезення в громадському транспорті, наприклад, в автобусі або в електричці. Невеликий багажник із притиском давав змогу закріпити портфель.

Характеристики:

  • База - 1000 мм.
  • Висота - 460 мм.
  • Маса - 14,6 кг.
  • Розмір шин - 20 дюймів.
  • Довжина шатунів - 170 мм.

Школьник

Найменший серед двоколісних велосипедів СРСР. Призначався для дітей 8-10 років. Слугував перехідною моделлю до більш дорослих. Мав V-подібну раму без можливості складання. Запам'ятався вигнутим кермом, що виступає на кронштейні вперед за стійку з вилкою. Оснащувався багажником, задніми барабанними гальмами, а також кожухом ланцюга.

Характеристики:

  • База - 875 мм.
  • Висота - 445 мм.
  • Маса - 9,5 кг.
  • Розмір шин - 20 дюймів.
  • Довжина шатунів - 110 мм.

Супутник

Відомий спортивний велосипед СРСР із кермом, схожим на баранячі роги. Зовнішній вигляд одразу вказував на приналежність до спорту - тонша рама і обода, вузькі шини, металеві педалі. Для перемикання швидкостей передбачалося дві зірки спереду і 4 ззаду, що в сумі давало 8 передач. Але сам перемикач, на мою думку, розташовувався незручно - на косій частині рами. Щоб перемкнути швидкість, доводилося низько нахилятися і відпускати кермо однією рукою.

Характеристики:

  • База - 1070 мм.
  • Висота - 540-580 мм.
  • Маса - 14,2 кг.
  • Розмір шин - 32 дюйми.
  • Довжина шатунів - 175 мм.

Урал

Не міг, описуючи велосипеди СРСР, не згадати про Урал. Це прямий конкурент байка Україна, що випускається в Пермі. Вважався чоловічим велосипедом, наділеним збільшеною міцністю. Мав підвищену прохідність, тому на ньому могли їздити ґрунтовими дорогами, піском. Разом з байком поставлялася аптечка, ремонтний набір. Ранні версії, мали, на мій погляд, смішне кермо, але посадка була зручною.

Характеристики:

  • База - 1160 мм.
  • Висота - 560 мм.
  • Маса - 14 кг.
  • Розмір шин - 28 дюймів.
  • Довжина шатунів - 165 мм.

Незважаючи на те, що більшості представлених велосипедів СРСР багато років, запчастини до них можна купити в МотоЗілла. У каталозі ви знайдете гальма, сідла, вилки, рами та інше.