Регулювання клапанів на мотоциклі/скутері: як правильно налаштувати?

Власники мотоциклів або скутерів нерідко стикаються з нестабільною роботою мотора. Часом у цьому винні неправильні зазори клапанів. Це спеціальний простір, передбачений виробником. Він необхідний для компенсації теплового розширення металу, щоб після нагрівання рокера не висували штовхачі занадто далеко. Неправильні параметри теплового зазору ведуть до порушення роботи ДВЗ. Це стосується всіх моторів з 4-тактним принципом. Власникам двоколісної техніки буде корисно розглянути, як відбувається регулювання клапанів на мотоциклі або скутері, щоб уміти за необхідності зробити це своїми руками.

Навіщо потрібно регулювати клапани і як часто це робити?

Принцип роботи клапанів нескладний - вони рухаються завдяки натиску на виступах розподільчого вала. Коромисла натискають на штовхачі, клапан опускається. Потім власна пружина змушує його піднятися, повернувшись на місце. Завдяки цьому послідовно подається повітря в камеру згоряння, утворюється змішування з парами бензину і займання. Потім відпрацьовані гази видаляються назовні, весь цикл повторюється.

Поступово теплові зазори змінюються. Вони можуть як збільшуватися, так і зменшуватися. Збільшуються вони через природне зношування і вироблення металу. Зменшуються через вібрацію, що призводить до ослаблення контргайки і зміщення положення штовхача. Тому інструкція з експлуатації наказує виконувати регулювання клапанів на мотоциклах і скутерах кожні 100 мотогодин. Але на практиці це можна робити і частіше, щоб забезпечити правильну роботу ДВЗ, продовжити його ресурс.

Якщо їздити зі збільшеними тепловими зазорами, тоді в розігрітому стані залишатиметься простір між коромислом і штовхачем, тому двигун мотоцикла стукатиме, цокатиме. Така робота призведе до прискореного розбивання пальців. Експлуатація скутера або мотоцикла зі зменшеними тепловими зазорами призводить до розбивання сідел клапанів і самих п'ятаків. Вони стикаються з більшою силою, уламки можуть впасти в циліндри, подряпати стінки, зіпсувати поршні. Прорив палаючих газів у впускний циліндр випалює оливу, необхідну для змащення, псує прокладки. Попадання палаючої суміші у випускний колектор руйнує каталізатор. Все це спричиняє інші поломки, підвищуючи вартість подальшого ремонту.

Як зрозуміти, що клапани на мотоциклі потрібно відрегулювати?

Визначити, що настав час регулювати клапани на скутері або мотоциклі можна за такими ознаками:

  • двигун запускається насилу, особливо після тривалого простою;
  • на холостих обертах силова установка працює нерівно;
  • періодично мотор глухне мимовільно;
  • від ДВЗ доносяться сторонні звуки, особливо на холодну;
  • спостерігається підвищена витрата масла в картері;
  • немає потрібної потужності, підйоми і обгони даються важко.

Хоча такі ознаки можуть бути пов'язані з запалими поршневими кільцями, еліптичним виробленням у циліндрах, забитим карбюратором, слід перевірити теплові зазори і, за необхідності, виконати регулювання клапанів на мотоциклі або скутері.

Проста інструкція з регулювання клапанів на скутері/мотоциклі

Метод регулювання теплових зазорів клапанів у мотоциклах від 80 до 250 кубиків і на скутерах будь-яких виробників (китайських, японських) однаковий.

Процес проводиться в такій послідовності:

  1. На двигуні демонтується кожух обдування (викручуються 2 болти і 2 саморізи). Це необхідно, оскільки побачити мітку через спеціальний отвір не завжди легко (там темно).
  2. На дзвоні є вибите або відлите маркування у вигляді літери Т. Вона провертається так, щоб збігатися з рискою (виступом) на картері. Цим циліндр виставляється у верхню мертву точку (ВМТ).
  3. Демонтується клапанна кришка головки і прокладка (якщо є).
  4. Між впускним клапаном (ніжкою) і штовхачем (прикріпленим до коромисла/рокеру) вставляється щуп. Перетин має відповідати зазначеному в інструкції з експлуатації для конкретної моделі мотоцикла або скутера. Зазвичай у двигунів цей показник на впускному 0,05 мм, а випускному - 0,1 мм. Щуп має заходити щільно і не бовтатися.
  5. Якщо він не проходить або заходить занадто вільно, ключем (зазвичай на 9, але може бути 8 або 10) відпускається контргайка.
  6. Штовхач клапана регулюється в потрібне положення за щупом, після чого утримується пасатижами. У цей момент закручується контргайка.
  7. Тепловий зазор ще раз перевіряється щупом.
  8. Процес повторюється на наступному випускному клапані.
  9. Після цього встановлюється нова прокладка клапанної кришки і сама кришка.

Дія проводиться на мотоциклі або скутері без зняття двигуна. Виставлення верхньої мертвої точки можливе як за мітками на роторі генератора, так і за положенням розподілвалу. Можна звірити ці два методи, щоб остаточно переконатися в збігу міток. Таке потрібно особливо на мотоциклах або скутерах з великим пробігом, які давно не обслуговувалися. Ланцюг ГРМ може сильно розтягнутися, що призведе до невідповідності міток. У такому разі спершу потрібно замінити ланцюг ГРМ, і тільки потім приступати до регулювання клапанів на скутері/мотоциклі.

Під час регулювання клапанів може з'ясуватися, що деякі деталі вже непридатні і потребують заміни. Купити запчастини для китайського, індійського або японського скутера і всіх марок мотоциклів можна в нашому інтернет-магазині МотоЗилла. У нас можна придбати за розумними цінами: ланцюги ГРМ, разом із заспокоювачами і натягувачами, самі клапани, розподільчі вали двигуна, шестерні колінвалу та розподільчого валу.

Після регулювання клапанів на мотоциклі або скутері важливо замінити прокладки клапанної кришки, щоб не було течі. Якщо ви помітите патьоки з інших частин ДВЗ, у нас можна купити прокладки картера і піддону, варіатора, редуктора. Щоб замовити потрібні деталі, перейдіть у каталог або зателефонуйте нам за телефоном на сайті. Наші консультанти допоможуть з вибором запчастин, щоб вони точно відповідали вашій марці техніки.