Регулювання клапанів мотоблока: інструкція та покрокове керівництво

Всім привіт! Мене звати Андрій, я володію майстернею з ремонту скутерів, мотоблоків, мотоциклів і бензоінструменту. Зазначу, що правильна робота двигуна залежить на 70% від правильно встановлених теплових зазорів клапанів. Але в міру своєї діяльності я помітив, що деякі власники техніки не знають, як їх регулювати. Цей огляд я вирішив присвятити регулюванню клапанів мотоблока. Поради застосовні як до легких, так і важких агрегатів. Даю покрокову інструкцію, засновану на моєму досвіді майстра.

Коли потрібне регулювання клапанів мотоблока

Правильні теплові зазори клапанів мотоблока забезпечують надходження свіжого повітря в циліндри і видалення відпрацьованих газів. Регламент перевірки цього вузла встановлюється виробником і вказується в інструкції з експлуатації. Для одних моделей він становить 300 годин роботи, а для інших - 500 годин. Якщо агрегат працює менше годин на рік, то перевірка і регулювання виконуються кожні 12 місяців. Позапланово перевірити теплові зазори можна в разі: поганого запуску, зниженої потужності, збільшеного споживання палива, чорного диму з вихлопної.

Якщо ви купили новий китайський мотоблок з двигуном 170F, 173F, 178F, 180F, 186F, 188F, 192F, то рекомендую перевірити теплові зазори перед початком експлуатації. Буває на заводі пропускають цей момент (рідко). Купуючи мотоблок з ДВЗ японського або корейського бренду, можна бути впевненим у точних заводських налаштуваннях, тому перша перевірка відбувається після відпрацювання мотогодин, зазначених у мануалі.

Якщо ігнорувати періодичну перевірку і експлуатувати мотоблок з неправильними тепловими зазорами, можлива неправильна робота ДВЗ. Затиснуті клапани призводять до: падіння компресії, втрати потужності, підвищеної витрати бензину, димності. На моїй практиці були випадки, коли клапан розсухарився, розбиваючи все під клапанною кришкою. За збільшених теплових зазорів двигун видає неприємний звук (цокіт), порушується система впуску і випуску газів, робота ДВЗ буде нестабільною.

Покрокове керівництво, як відрегулювати клапани мотоблока

Далі даю покрокову інструкцію, засновану на особистому досвіді, як має правильно виконуватися регулювання клапанів мотоблока:

  1. Зніміть насвічник, викрутіть свічку, щоб забезпечити доступ для роботи.
  2. Викрутіть чотири болти і демонтуйте клапанну кришку.
  3. Далі знайдіть верхню мертву точку поршня.
  4. Прокрутіть колінвал за шків і спостерігайте за положенням поршня в свічковому колодязі. Якщо вам погано видно поверхню поршня, встановіть у колодязь металевий стрижень. За ним буде зрозуміло, піднімається зараз поршень чи опускається.
  5. Відкрутіть контргайку впускного клапана ключем на 10.
  6. Встановіть щуп між коромислом і штовхачем впускного клапана. Зазор має бути 0,15 мм (це у більшості двигунів мотоблоків). Точно дізнатися значення для своєї моделі можна в інструкції з експлуатації.
  7. Підтягніть ключем на 14 регулювальну гайку. Щуп має заходити вільно, але без люфту (в ідеалі має бути невеликий натяг під час протягування).
  8. Затягніть гайку на 14, після чого зафіксуйте контргайку, продовжуючи утримувати основну гайку ключем, щоб вона не змістилася.
  9. Перевірте тепловий зазор ще раз щупом.
  10. Відпустіть контргайку випускного клапана.
  11. Встановіть щуп 0,20 мм між коромислом і штовхачем.
  12. Зафіксуйте тепловий зазор основною гайкою і контргайкою.
  13. Перевірте його значення.

Раджу після регулювання клапанів мотоблока замінити прокладку клапанної кришки, щоб запобігти протіканню мастила в цьому місці. Як майстер, підкажу секрет визначення, де впускний клапан на мотоблоці, а де - випускний. Впускний розташований з боку карбюратора, а випускний - з боку патрубка глушника. Це допоможе зорієнтуватися, незалежно від того, яка у вас модель мотоблока.

У 4Т двигунів мотоблоків мертвих точок поршня дві, але правильне регулювання клапанів можливе тільки на одній. Розповідаю, як її визначити. Коли металевий штифт досяг максимально високого положення, покрутіть шків колінвала вліво-вправо. Якщо клапани при цьому ворушаться, значить таку точку пропускаємо і крутимо шків далі. За правильного положення ВМТ обертання колінвала трохи на всі боки не призводить до руху клапана. Додатково перевірити правильність положення можна за мітками на блоці циліндрів, які мають збігатися з міткою на шківі.

Помилки під час регулювання клапанів мотоблока

Наведу поширені помилки, яких припускаються новачки під час самостійного регулювання клапанів мотоблока:

  • Робота на прогрітому ДВЗ. Після прогрівання метал розширюється, тому всі зазори зміщуються в менший бік. Виконувати регулювання клапанів мотоблока слід тільки на холодному двигуні.
  • Надмірне затиснення щупа. Регулювальний щуп має протягуватися з натяжкою. Якщо потрібно докладати серйозних зусиль, щоб вийняти його з-під штовхача, отже, зазор занадто маленький.
  • Затягування контргайки без утримування основного гвинта. Така помилка призводить до зміщення зазору.
  • Не те положення ВМТ. Якщо клапани рухаються при легкому прокручуванні коленвала, значить вони будуть злегка відкритими, тому регулювання виявиться помилковим. Ще в такому разі коромисла можуть бути затиснутими, що ускладнює процес.
  • Невміння визначити впускний і випускний клапани. Виставлення не тих зазорів, що вказані виробником у мануалі, свідомо порушує роботу силової установки.
  • Сторонні предмети замість щупа. Не допускається використання леза або інших пластин металу. Краще купити щуп, який коштує недорого.
  • Обертання маховика в інший бік. Крутити шків слід тільки за годинниковою стрілкою так, як працює двигун.
  • Відсутність подальшої перевірки теплових зазорів. Обов'язкова остаточна перевірка, оскільки після затягування контргайок положення штовхачів могло збитися.

Регулювання клапанів мотоблока своїми руками - справа нескладна. Потрібен щуп, кілька ключів. Якщо помітний знос клапанів, купити нові до будь-якої моделі мотоблока можна в інтернет-магазині МотоЗилла. Під час ремонту міняються коромисла, штанги і штовхачі, напрямні, сухарі, тарілки. Усе це теж є в MotoZilla.