Про що говорить колір свічок запалювання мотоцикла/скутера

Мене звати Андрій, і я з 2020 року займаюся ремонтом мотоциклів і скутерів, а з МотоЗіллою вже співпрацюю понад 10 років. На підставі свого досвіду я можу тільки глянувши на свічки запалювання мотоцикла або скутера, визначити правильність налаштувань карбюратора, стан двигуна та інших систем. У цьому огляді я поділюся своїми секретами, про що може "розповісти" колір свічок запалювання. Тоді ви зможете проводити елементарну діагностику своєї двоколісної техніки самостійно.

Який має бути правильний колір свічки запалювання

В інструкції з експлуатації до більшості мотоциклів, скутерів, мопедів написано, що правильний колір свічок запалювання має бути світло-коричневим або світло-сірим. Це означає, що паливо змішується з повітрям у потрібній пропорції, а нагар від згоряння суміші самовидаляється під впливом температури і вібрації. Якщо ви під час профілактичної перевірки викрутили свічки і вони мають такий колір, значить нічого робити не потрібно - достатньо перевірити щупом зазор між електродами.

Але, на підставі свого досвіду, зазначу, що у двигунів мотоциклів з повітряним охолодженням, допустимо змістити налаштування карбюратора, піднявши голку. Це збагатить суміш, а на спідниці свічки додасться трохи чорного кольору. Такий захід необхідний, оскільки після виходу на робочу температуру, в камеру згоряння надходитиме вже менше бензину, пропорції суміші змістяться в бік збіднення. Можливий перегрів ДВЗ.

Ще я, як майстер, рекомендую змінювати налаштування карбюратора в бік збагачення суміші з настанням холодів. Це теж захистить мотор скутера від перегріву. Але ця рекомендація актуальна тільки для тих, хто експлуатує двоколісну техніку взимку.

Про що "говорять" інші кольори свічки запалювання

Далі я розповім, які ще варіанти кольору свічок запалювання можливі на мотоциклі або мопеді, і що є причиною того, що відбувається:

  • Чорні сухі свічки з характерним "пухнастим" нальотом означають, що повітряно-паливна суміш перезбагачена. Бензин не встигає повністю згоріти, тому його частинки осідають на електродах. Потрібно на карбюраторі опустити положення голки, скоротивши подачу палива. Ще одна причина чорного сухого нальоту на свічках запалювання мотоцикла - забитий повітряний фільтр. Відповідно, в камеру згоряння потрапляє менше повітря, необхідного для повноцінного згоряння палива. Якщо винен повітряний фільтр, тоді ви відчуєте і падіння потужності. Ремонт простий - замініть фільтр на мотоциклі.
  • Чорні мокрі свічки з блиском - це несанкціонована подача масла. У мотоциклах із двотактним двигуном не дотримані пропорції бензину і мастила. У 4-тактних версій ДВЗ це означає, що пропускають маслознімні кільця. Необхідно зняття ГБЦ і заміна кілець. Якщо не допоможе, значить вже зношені стінки циліндрів (є еліптичне вироблення), тому знадобиться капремонт мотора.
  • Білий колір свічок запалювання скутера - це ознака збідненої суміші. Подальша їзда без втручання майстра загрожує прогаром випускних клапанів від перегріву. Серед супутніх ознак ви відчуєте більш туге перемикання передач. Щоб попередити дорогий ремонт, відрегулюйте карбюратор, додавши палива.

Ще в моїй практиці зустрічалися "кольорові" свічки, електроди і спідниця яких покриті червоним, жовтим або кремово-білим нальотом. Найчастіше він з'являється через паливні присадки, що використовуються для підвищення октанового числа. Раджу змінити заправку. Якщо паливо якісне, значить це присадки в олії. Пари мастила проникають у камеру згоряння і залишають такий слід. Свічки не будуть самоочищатися, тому потрібно регулярно їх викручувати і зчищати наліт щіткою по металу. Але я раджу перейти на іншу оливу, пакет присадок якої не матиме таких побічних ефектів.

Свічки мотоцикла або скутера відносяться до витратних елементів, тому їх потрібно регулярно міняти навіть при нормальному кольорі електродів. Купити якісні свічки запалювання за доступними цінами можна в інтернет-магазині МотоЗилла.