Мотоцикл Восход: характеристики, моделі, огляд, ціни, експлуатація, технічне обслуговування, ремонт і тюнінг

Мотоцикли марки Восход користувалися високим попитом і були дуже популярні в минулому. Їх відрізняла доступна ціна, легкий ремонт, достатня потужність. Незважаючи на вік, цю техніку експлуатують досі, оскільки запчастини на мотоцикли Восход є в продажу, а їхня вартість порівняно невелика. Нижче я розповім історію виникнення бренду, опишу моделі мотоциклів Восход, часті поломки, способи тюнінгу та багато іншого, що стане в нагоді нинішнім і майбутнім власникам.

Історія виникнення бренду Восход

Йшов 1946 рік. Тільки нещодавно закінчилася Друга світова війна. Ковровський завод імені Дегтярьова (ЗиД), що займався виробництвом кулеметів, отримав наказ про переорієнтацію. Тепер потрібно було випускати щось практичне для населення, не пов'язане з оборонною промисловістю. Напрямок було взято на виготовлення легких мотоциклів.

За основу використали німецьку модель DKW-RT, яку доопрацювали внутрішньо і трохи змінили зовні. Назву новинка отримала К-175. Вироблялася вона аж до 1965 року, коли їй на зміну прийшла нова модель Восход. Її було названо на честь космічного корабля. Мотоцикл нагадував чеського конкурента Яву-250, але вирізнявся доступнішою ціною. Ява в той час коштувала 730 рублів, а Восход можна було купити за 450 рублів. Це і зробило байк популярним серед молоді того періоду.

Загальні характеристики мотоцикла Восход

Як ви вже зрозуміли, мотоцикли Восход були в Україні завжди, починаючи з 1965 року. Виробництво велося аж до 2002 року, і не зупинилося навіть незважаючи на розпад СРСР. Згодом завод перейшов на випуск нових моделей Сова і Кур'єр. Найпопулярнішим у лінійці був мотоцикл Восход 3М, який активно експлуатується і зараз. Тому наведу його розгорнуті характеристики:

  • габаритні розміри - 2000х730х1090 мм;
  • дорожній просвіт (кліренс) - 125 мм;
  • колісна база - 1300 мм;
  • вага без технічних рідин - 125 кг;
  • допустиме навантаження - 150 кг;
  • місткість - дві людини середньої комплекції;
  • двигун - об'ємом 173 см³ з одним циліндром;
  • потужність - 14 к.с.;
  • особливості ДВЗ - хід поршня 58 мм зі ступенем стиснення 9,5 атм;
  • система живлення - карбюраторна;
  • паливо - бензин АІ-92, зі змішуванням оливи у співвідношенні 15:1;
  • бензобак - 14 л;
  • підпал - свічка запалювання;
  • бортова напруга - 12В;
  • витрата палива 4.4 л на 100 км;
  • передня підвіска - гідравлічні амортизатори з ходом 160 мм;
  • задня підвіска - маятникового типу з гідроамортизаторами і ходом 105 мм;
  • зчеплення - багатодискове, занурене в масляну ванну;
  • КПП - чотириступенева (без задньої передачі) з ножним перемиканням;
  • гальма - барабанні спереду і ззаду;
  • гальмівний шлях при 60 км/год - 20 м;
  • шини - 3.25-16 дюймів;
  • максимальна швидкість - 105 км/год

Конструктивно мотоцикл Восход був дуже простим і невибагливим. Його любили завдяки легкій можливості відремонтувати навіть у польових умовах. Тож на таких мотоциклах ганяли не лише містом, а й вирушали в далекі подорожі.

Моделі мотоцикла Восход

За свою історію байк пройшов кілька перетворень. Незважаючи на всі модернізації, запчастини до мотоциклів Восход так само доступні і широко поширені. Важливо тільки знати свою модифікацію, щоб правильно їх вибрати. Ось які моделі випускав завод:

  • Восход. Перше покоління мотоцикла Восход або Восход 1 дуже сильно нагадувало чеську Яву. Випускали версію з 1965 по 1971 рр. Двотактний двигун з одним циліндром видавав 10 к.с., а максимальна швидкість досягала 95 км/год. Серед нововведень для того часу були: багажник під сидінням, наколені щитки. Контактне запалювання, генератор та інші елементи були заховані, а доступ до них відкривався через невеликий сервісний люк збоку. Такі зараз можна побачити тільки в музеї старовинної техніки.

  • Восход 2. Вироблявся з 1972 по 1977 рр. Отримав новий глушник, безконтактну систему запалювання, змінені світлові прилади. У коробці передач стали застосовуватися більш міцні зуби шестерень, а провідні диски зчеплення почали виготовлятися з більш стійких до стирання матеріалів. Все це поліпшило ходові та експлуатаційні показники. Потужність додалася лише незначно на 0,5 к.с. Максимальна швидкість не збільшилася, оскільки мотоцикл став важчим - зі 110 кг до 125 кг.

  • Восход 2М. Модифікація, що випускалася з 1976 по 1979 рр., отримала новий двигун потужністю 14 к.с. При цьому об'єм циліндра зберігся колишнім - 173 кубики, тому витрата палива не зросла. Інновація вдалася за рахунок зміни конфігурації каналів у картері та циліндрі. Також було модернізовано саму ГБЦ. Мотоцикл оснащувався новим запалюванням, новим карбюратором і комутатором, які не застосовувалися раніше на інших поколіннях. Хід передньої вилки збільшився на 20 мм, що підвищило комфорт на нерівному покритті. Інженерам вдалося зробити байк легшим на 4 кг, що в сумі з потужністю дало приріст максимальної швидкості - 105 км/год.

  • Восход 3. Почав вироблятися в 1979 р. і поставлявся на ринок до 1983 р. Отримав збільшений на 2 л бензобак. Пружини заднього амортизатора стали відкритими, а сам хід можна було регулювати залежно від бажаної жорсткості підвіски. Гальма стали кращими, оскільки діаметр баранів збільшено зі 125 до 160 мм. Встановили міцніші спиці, що підвищило надійність коліс. Користувачі оцінили нове сидіння.

  • Восход 3М. Модернізація побачила світ у 1983 р. Приладова панель тепер була вмонтована в корпус фари, поліпшена сорочка для повітряного охолодження двигуна. Впізнати 3 покоління можна було за зміненою формою бензобака, гофрованими передніми амортизаторами в чохлах, двома трубами глушника. Деякі мотори комплектувалися карбюраторами з Чехословаччини. Ще одне ноу-хау того часу - нова фара з типом розсіювання "європейський промінь". З'явився протиугінний замок. Такі байки продаються на вторинному ринку за ціною від 100 до 300$.

  • Восход 3М-01. Остання модель зі звичайних серій, що випускалася з 1993 по 2002 рр. Отримала збільшений діаметр поршня до 66 мм, п'ятиканальний циліндр і одне вікно для випуску відпрацьованих газів. Моторна частина була посилена, як і ланцюг приводу. На впуску з'явився пелюстковий клапан. У результаті вийшла вища потужність 15 к.с., а витрата палива знизилася до 4,2 л. Зовні модель відрізнялася широким кермом з додатковою перемичкою, чорним покриттям одиночної вихлопної труби.

  • Восход 3М Люкс. Окрема лінійка, що випускалася в 1984-1986 рр. малим тиражем. Мала двигун на 14 к.с., але виділялася поліпшеними матеріалами. Якусь частину навіть поставляли на експорт. На шильдику після літери М доповнювалася символом Л (Люкс). Мала більш якісне лакофарбове і гальванічне покриття, зручне сидіння нової форми з латексним наповнювачем, металеву обшивку, дуги безпеки, обтічник, багажник.

  • Восход 3М Турист. Виділяється кермом спортивного типу з перемичкою, двома дзеркалами заднього виду, кофрами зі штучної шкіри. На паливному баку є сумка-планшет, куди можна було вставити карту. Це був байк для далеких подорожей.

  • Восход 3М Мисливець. Спеціальна версія, пофарбована в темно-зелений колір. Комплектувалася фаркопом для роботи з причепом. Зовні вирізнялася задертими трубами глушника, захисною металевою сіткою над панеллю приладів, грязьовою гумою, особливою конструкцією крил із бризговиками. Міг оснащуватися додатковою фарою-прожектором, розміщеною на колінній дузі. Вийшов зручний бак для бездоріжжя та утилітарних завдань.

Була ще версія Восход Спорт 175, але вона не набула широкого поширення, оскільки не призначалася для продажу.

Восход: фото мотоцикла від реальних власників


Восход: відео огляд мотоцикла від власників


Запчастини на мотоцикл Восход

У мотоцикла Восход завжди була репутація, що він погано заводиться. Це техніка без акумулятора (що є плюсом, оскільки вам не знадобиться витрачатися на такий елемент). Але налаштування безконтактного запалювання завжди викликало проблеми у нових власників байка. Найпростіший ремонт - купити і встановити новий комутатор КЕТ-1 або КЕТ-3 на Восход. З досвіду раджу купити комутатор від Мінська, який надійніший. Якщо є бажання відремонтувати запалювання мотоцикла Восход за мінімальною ціною, потрібно придбати конденсатори з ідентичною ємністю і напругою, випаяти роздуті, і встановити на їхнє місце нові.

Ще для ремонту запалювання потрібна котушка на мотоцикл Восход. Від неї залежить правильність подачі високої напруги на свічку для займання повітряно-паливної суміші. Якщо генератор видаватиме неправильний струм, почнуть горіти лампочки. Рекомендую завжди возити кілька запасних ламп розжарювання в бардачку, щоб потім не платити штрафи за непрацюючі освітлювальні прилади. Але часом покажчики поворотів можуть неправильно функціонувати через реле, яке потрібно замінити.

Серед інших поширених поломок або проблем з мотоциклом Восход:

  • Труднощі із запуском двигуна, особливо в холодну погоду.
  • Перегрів двигуна при тривалій роботі (охолодження ж тут повітряне).
  • Швидка зношуваність поршневої групи (тому капітальний ремонт потрібен швидше, ніж на інших мотиках).

Усі власники мотоцикла Восход повинні вміти налаштовувати карбюратор. Тоді байк буде легше заводитися, а витрата буде в межах паспортної. Згодом вам знадобиться ремкомплект карбюратора Восход, що дасть змогу з малими витратами повернути нормальну роботу техніці. Нерідко під час такого ремонту знадобляться і патрубки карбюратора і циліндра, щоб потім не чіпати цей вузол кілька років. Адаптери теж знадобляться, тому обов'язково купіть їх заздалегідь, якщо знайдете за вигідною ціною.

Ось ще список запчастин для мотоцикла Восход, які можуть знадобитися в процесі експлуатації:

Слабка якість заводських проводів часто призводить до збоїв в електроніці. Раджу шукати обрив мультиметром, замінювати проводку, використовувати термоусадочні кембрики і пайку. Це допоможе відновити контакти, захистить їх від окислення.

ТО для мотоцикла Восход

Щоб не було сюрпризів у дорозі, важливо стежити за мотоциклом Восход, своєчасно проводячи технічне обслуговування. Перед кожною поїздкою рекомендується: перевірити рівень палива в баку, переконатися в правильності натягу ланцюга, перевірити гальма, тиск у шинах. Рекомендую регулярно оглядати байк на предмет витоку технічних рідин. Не завадить стежити за станом проводки і генератора на предмет цілісності контактів, збереження ізоляції проводів. Усі двигуни Восход двотактні, тому мастило подається разом із бензином у пропорції 1:25. Використовуйте для цього спеціальні двотактні о ливи (2Т).

У технічне обслуговування мотоциклів Восход усіх поколінь входять такі роботи:

  • Кожні 500 км. Змастити ланцюг графітовим мастилом, попередньо очистивши його від старого мастила. Перевірити натяг і відрегулювати його за допомогою натягувача. Допускається провисання 15-20 мм. Якщо ланцюг занадто довгий, можна вкоротити його, видаливши 1-2 ланки. Очистити свічку від нагару. Перевірити зазор між електродами - він має бути 0,5-0,6 мм. Якщо свічка занадто чорна або є пропуски запалювання, раджу замінити її на нову достроково. Далі потрібно змастити троси газу, зчеплення і гальма для легкого ходу.
  • Кожні 2000 км. Замінити масло в коробці передач. Попередньо потрібно прогріти двигун, щоб технічна рідина була добре текучою. Рекомендую з такою періодичністю прочищати карбюратор, використовуючи спеціальний засіб у балончику під тиском.
  • Кожні 4000-5000 км. Заміна ланцюга КПП і зірочок, якщо вони зношені. Заміна свічки запалювання. Підтягування гайок амортизаторів, заміна мастила у вилці переднього колеса. Заміна повітряного фільтра.

Запчастини для капітального ремонту двигуна мотоцикла Восход знадобляться приблизно кожні 10 000 км. При цьому змінюють не тільки поршневі кільця, колінвал, головку ГБЦ, але й встановлюють нові прокладки, сальники. Після цього потрібна обкатка. Якщо не плануєте тривалий час їздити на мотоциклі, наприклад взимку, злийте паливо, змастіть ланцюг, обробіть циліндр антикорозійним маслом.

Як правильно обкатати мотоцикл Восход?

Обкатка мотоцикла Восход проводиться після кожного капітального ремонту ДВЗ. Оскільки тут немає картера з мастилом, а мастило подається разом із паливом, вам залишається тільки правильно змішувати бензин і не перевищувати 50% потужності під час рушання. Коли розженетеся, не витискайте ручку газу на більш ніж 80%. Так слід їздити приблизно 1000 км. Після цього настає звичайна експлуатація.

Якщо не зробити обкатку двигуна і вичавлювати з байка всю міць, поршні швидко перегріються. Це пов'язано з тим, що вони віддають тепло через поршневі кільця, які ще не притерлися. При перегріванні поршні можуть прогоріти, деформуватися, пошкодити стінки циліндрів. Тоді потрібно купити багато деталей на мотоцикл Восход для відновлення.

Як правильно вибрати і купити вживаний мотоцикл Восход?

Деякі колекціонери та музеї техніки відновили мотоцикли Восход до такого прекрасного стану, що вони виглядають як нові. На них поява в місті виглядатиме ефектно, адже це вже ретро стиль. А ось інші 99,9% б/в Восходов на вторинному ринку виглядають на свій вік. Їх купують дорослі та літні люди для їзди сільською місцевістю, на риболовлю, в магазин або на полювання. Ціна буває від 100 до 300$, залежно від стану. Найчастіше це буде модель 3, 3М або 3М-01.

Під час вибору зверніть увагу, щоб з коробки і вилки нічого не текло. Спробуйте завести мотор. Якщо це вдається насилу, найімовірніше, потрібна заміна комутатора, свічки або котушки запалювання. Будьте готові купити такі запчастини на мотоцикл Восход у Києві або іншому місті України, а у продавця просіть знизити ціну. Перевірте цілісність гофр, глушника, наявність хрому на кермі. Обов'язково увімкніть усі фари, покажчики поворотів та інші світлові прилади. Нерідко на Восході барахлить електрика. Проїдьте на мотоциклі, оцініть роботу підвіски, гальма. Після цього приймайте остаточне рішення.

Документи для їзди на мотоциклі Восход

Усі модифікації "Восхода" мають двигун з об'ємом 173 кубики і вище. Це означає, що в Україні для керування таким транспортним засобом знадобляться права категорії А. Виїжджати на дороги громадського користування дозволено з 18 років. Пройти навчання для отримання прав можна в автошколі, що пропонує відкриття такої категорії. А скласти іспити для видачі прав потрібно в сервісному центрі МВС. Усе це коштуватиме від 6 до 10 тис. грн, залежно від міста і розцінок автошколи. До суми включено держмито і плату за виготовлення пластику. Якщо старий мотоцикл не зареєстрований, потрібно поставити його на облік і отримати свідоцтво про реєстрацію. За це платять ще до 1000 грн.

Тюнінг мотоцикла Восход

Варіантів тюнінгу мотоцикла Восход насправді не дуже багато. Для нормальної роботи паливної системи раджу відразу замінити штатний карбюратор на такий самий, тільки від імпортного виробника. Надати свіжого вигляду вашому байку зможе новий чохол на сидіння. Це відразу створює відчуття доглянутої техніки, непідвладної часу. Особливо ефектно виглядають сидіння з червоною окантовкою.

Нові шини теж перетворюють образ мотика. Для їзди по ґрунтовці і бездоріжжю можна поставити грязьову гуму. Збільшити потужність на мотоциклі Восход можна за допомогою нової поршневої і блоку, у яких діаметр циліндра більший за штатний. Але разом з таким перетворенням може зрости і витрата палива. Традиційно наклейки надають індивідуальний дизайн і навіть допомагають приховати дефекти на кузові.

Відгуки про мотоцикл Восход від справжніх власників

Ілля, їздить на Восход-3 1 рік

Перший раз я проїхався на батьковому сході ще дитиною. Нещодавно побачив такий мотоцикл за мізерною ціною, накотили спогади, купив. Байк легко рулиться на асфальті, маневрений, підійде навіть для людей невеликої комплекції, яким важкуватий Юпітер і подібні моделі. Досить потужний і жвавий. Технічну частину довів, купивши необхідні запчастини на Восход-3. Тепер хочу перефарбувати, щоб не соромно було показуватися в місті, і буду їздити.

Сергій, їздить на Восход 3М 5 років

Взяв Восход 3М з пробігом 8000 км. Мотик старий, 1990 року випуску, але запчастини до нього знаходжу без проблем. Часто доводиться гратися із запалюванням - це його вічна хвороба, через яку мотоцикл не любили свого часу. Але я вже звик, знаю, наскільки покрутити гвинти карбюратора. Тим паче після заміни карба на імпортний, став заводитися і працювати трохи краще. Фанатично вкладати гроші в байк не раджу, але замінити необхідні запчастини, щоб їздити селищем у магазин, на риболовлю або в ліс по ягоди, - цілком підійде. Та й потужності у нього більше, ніж у скутерів, прохідність краща.

Дмитро, їздить на Восход-3М 6 років

Вважаю мотоцикл Восход-3М легендою. Мій байк 1992 року випуску, їде без проблем. Ремонтів з ним було багато, але поступово звикаєш і це не займає багато часу. Одна з поширених проблем - перегорання КЕТ. Це комутатор в одному з бічних бардачків. Вожу з собою запасний, щоб довго не гратися в дорозі, а вдома перепаюю конденсатори, які коштують копійки, і працює далі. Перевагою вважають відсутність акумулятора, що прибирає зайву вагу і не потребує купівлі цього розхідника. Їде мотоцикл м'яко, зручно сидіти удвох на широкому сидінні. Пробував заливати 95-й бензин, так замість паспортних 110 км вийшло видавити 120 км/год. Непогано для техніки, яка трохи молодша за мене.

Тимур, їздить на Восход 3М-01 3 роки

Мотик дістався від баті у спадок. Хоча в мене машина, але на мотоциклі простіше їздити на риболовлю вузькими стежками, та й не шкода його. Мотор працює добре, запчастини на Восход є в інтернеті з доставкою Новою поштою, тож головне знати, що потрібно купити. Для збільшення багажника поставив з Яви накладний, тому можу привезти з риболовлі будь-який улов. Є куди покласти намет, снасті. Метал якісний, за роки корозія з'являється, але точково - більше хром на кермі злазить. Спершу їздив із дугами, але потім зняв. При падінні врятує кермо і ніжка водія. Поворотники тут в алюмінієвому корпусі, а не з пластику, тому не лопаються. Двигун і коробка - прості та надійні, будь-який мотолюбитель розбереться.

Популярні запитання та відповіді про мотоцикл Восход

Який мотоцикл Восход найкращий?

Найпоширенішим і культовим став мотоцикл Восход 3М. Саме його найчастіше можна було побачити на дорогах свого часу, а сьогодні такі продають на вторинному ринку. Тому запчастини до Восход 3М - найбільш затребувані. Але покращений Восход 3М-01 теж став дуже популярним завдяки застосованим у ньому інноваціям, тому під час вибору можете розглянути і його.

Який метал у мотоцикла Восход?

Рама та інші металеві деталі у Восхода дуже міцні, зварювальні шви міцні. Корозія може зустрічатися на кермі, металевому ободі фари. Найчастіше просто лізе хром. Під час відновлення його наносять заново, а для бюджетного ремонту мотоцикла досить зчистити іржу, пройтися перетворювачем, ґрунтовкою і сріблястою фарбою.

Як зробити нормальне запалювання на мотоциклі Восход?

Щоб відремонтувати запалювання на мотоциклі Восход, потрібно встановити комутатор БКС, який витримує більш високі перевантаження. Практика та відгуки показують, що з ним все коректно працює, вам не доведеться шукати схему комутатора КЕТ, який постійно горить.

Яка витрата палива у мотоцикла Восход?

За паспортом витрата палива вказана 4,2-4,4 л на 100 км шляху. Але на практиці становить 4-5 л. Це залежить від ваги водія, нахилу дороги, маси вантажу, що перевозиться, налаштувань карбюратора.

Який двигун на Восході і яка максимальна швидкість?

На різні покоління мотоцикла Восход встановлювали двигуни потужністю від 9 до 15 к.с. У зв'язку з цим максимальна швидкість варіювала від 90 до 110 км/год. На деяких байках можна витиснути до 120 км/год за спідометром, але деякі тести показують, що тут є похибка у старих вимірювальних приладів порівняно з вимірами швидкості за GPS.