Мопед Карпати випускався на Львівському мотозаводі. У 1980-1990-хх рр. вважався одним із найпоширеніших з огляду на доступну ціну, передові технології, що відрізняли його від застарілих конкурентів. Побачити мокік можна було в кожному дворі. На нього не потрібні були права, тож підлітки ганяли на ньому щойно діставали шкарпеточками до асфальту, сидячи на сидушці. Експлуатується техніка й досі. Усім нинішнім і майбутнім власникам буде корисно дізнатися історію мокіка, характеристики, можливості тюнінгу, а також, де купити запчастини на мопед Карпати. Все це розповідаю тут, оскільки добре знаю цю модель, неодноразово стикався з її ремонтом у своїй майстерні.
Історія виникнення
Йшов 1981-й рік, весна. Львівський мотозавод уже понад 10 років успішно випускає мокіки Верховина, які отримали рівну раму замість скошеної. Але поступово дизайн, який був колись революційним, застаріває. Назріла необхідність розробити новий молодіжний мопед із сучасним виглядом. Це і став мокік Карпати, який згодом отримав індекс 1 у назві. До речі, сама назва продовжила традицію заводу іменувати бренд так, щоб простежувався зв'язок із горами. Цим підтримувалася українська культура і популяризувався регіон виробництва.
Випускалися Карпати з 1981 до 1997 року. Їх було багато в кожному дворі. Головним конкурентом на той час була ризька Дельта. Карпати вигравали не тільки в ціні, а й за рахунок збільшеного бензобака на 8 л, наявності інструментального ящика під сидінням. Посадка була у вітчизняного мокіка зручніша, тому під час поїздки на великі відстані ноги менше втомлювалися в колінах.
Після розпаду СРСР кордони були закриті, постачальники перейшли на розрахунок валютою, виникли інші складнощі. Завод ще намагався залишатися на плаву, випускаючи мокік Карпати, але складне економічне становище населення не сприяло високій купівельній спроможності. Тому виробництво мопеда було зупинено в 1997 р., а в 1998 закрито і сам завод. Зараз на його території залишився тільки мотосалон, але продається там уже не українська техніка.
Загальні характеристики мопеда Карпати
Мопед Карпати прийшов на зміну Верховині. Він успадкував пряму раму і довгасте полуторне сидіння, але вже не мав педального приводу, який морально застарів. Замість цього був передбачений кік-стартер. Доброю традицією стало безконтактне запалювання, яке було більш надійним. Перші Карпати вирізнялися такими характеристиками:
- габарити - 1700х720х1110 мм;
- розмір колісної бази - 1120-1170 мм;
- вага мокіка без рідин - 56,5 кг;
- місткість бензобака - 7 л (згодом стало 8 л);
- витрата палива на 100 км - 2 л;
- максимальна швидкість - 40 км/год;
- допустиме навантаження - 100 кг;
- сидіння - рівне, полуторне;
- об'єм двигуна - 49,8 см³;
- потужність ДВЗ - 2 к.с.;
- тип мотора - двотактний;
- тип зчеплення - тридискове;
- паливо - бензин АІ-76, АІ-72, АІ-80;
- вид мастила - шляхом змішування з бензином у співвідношенні 1:25;
- подача палива - карбюраторна, самопливом;
- коробка передач - ступінчаста з ручним або ножним перемиканням;
- кількість передач - 2;
- колеса - 2.5-16 дюймів;
- тип гальма - барабанне спереду і ззаду;
- підвіска - амортизатори з пружинами;
- охолодження - повітряне;
- тип запалювання - електронне, безконтактне.
Розмір шин у стоковій версії був однаковим, тому покришки можна було міняти місцями. Оскільки протектор на задньому колесі стирався швидше, перестановка дозволяла рівномірно зношувати гуму.
Їздять такі мокіки досі. Деякі музеї старовинної техніки, купивши запчастини на мопед Карпати, відновили старі апарати, привівши їх в ідеальний стан. Побачити такий мокік у яскравій фарбі та на ходу можна, наприклад, у музеї "Фаетон" у Запоріжжі.
Моделі мопеда Карпати
За свою історію мокік зазнав кілька модифікацій. Одні були зроблені для усунення перших недоробок, інші - для підвищення комфорту, ходових характеристик або здешевлення собівартості. Ось коротка інформація щодо них:
- Карпати-1. Перше покоління виділялося круглою фарою з хромованим обідком, а також гумовими накладками з боків бензобака. Спідометр був винесений окремо від металевої фари. Крила і багажник були хромованими. З боків від фари встановлювали помаранчеві катафоти для підвищення безпеки. Техніка комплектувалася двигунами Ш-58, S-62. Для комфорту було передбачено ліве бокове дзеркало заднього виду.
Карпати-2 і 2.1. Версію Карпати 2.1 оснащували двигуном Д6, каркасом від Дельти і одноступінчастою коробкою. Але партія була дуже обмеженою. Більшого поширення набули Карпати-2 зі стесаними рівними стінками бензобака, пластмасовими бічними кришками, квадратними пластиковими ліхтарями. На них встановлювали мотори V-50 з ручним перемиканням трансмісії або V-501, V-501m з ножним перемиканням. Крила могли бути хромованими або пофарбованими в колір кузова, а ось хром з передньої оптики прибрали.
- Карпати Спорт. Мокік випускався на базі Карпати 1 і 2. Оснащувався сучасним двигуном V-501 і ножним перемиканням КПП. Відмінність модифікації була у більш високому розташуванні крил, що перетворювало мопед за зовнішнім виглядом на ендуро. Ззаду замість багажника була сталева хромована петля. За неї було зручно піднімати мокік. Ще одна видима відмінність - розташування глушника набагато вище звичного рівня. Виводився він, як і у Верховини Спорт, з іншого боку (справа). Поверхня глушника була перфорованою, тому гарчали такі мопеди гучніше. Зате це забезпечувало кращу тягу. На кермі встановлювалася додаткова металева перемичка для посилення. Із заднього боку сидіння красувався напис "Спорт". Кольори корпусу могли бути дуже яскравими, що подобалося молоді та привертало додаткову увагу.
Карпати-2 Крос. Виготовлявся для юнацьких спортивних змагань. У продаж не надходили, а надавалися для спортивних організацій, гуртків мотоспорту. Мокік не був призначений для їзди дорогами громадського користування в темний час доби. На моделі були відсутні освітлювальні прилади. Переднє колесо було збільшено до 19 дюймів. Розробники передбачили великий запас ходу підвіски, а також позашляхову гуму. Комплектувалися байки моторами V-501. Замість оптики кріпилася табличка з номером спортсмена.
- Карпати-2 Люкс. Модель випускалася обмеженим тиражем. Комплектувалася двигуном V-501m з ножним перемиканням. Такі ДВЗ можна було зустріти на Дельті-Спорт. Серед зовнішніх відмінностей - подовжений багажник із протиковзкою смугою для перевезення більш об'ємних вантажів, передні та задні покажчики поворотів. Останнє доповнення робило мопед максимально схожим на невеликий мотоцикл.
Зараз в Україні можна купити мопед Карпати тільки на вторинному ринку. Ціна різна - залежить від стану і нахабства продавця. На OLX я знайшов варіанти від 3000 грн. На Auto.ria мокік Карпати коштує 100-150$. З огляду на спочатку невисоку вартість і дешевизну запчастин на Карпати, придбання і володіння можуть дозволити собі багато хто, кому потрібен компактний транспорт.
Мопед Карпати: фото реальних власників
Мопед Карпати: відео огляд від власників
Запчастини на мопед Карпати
Якщо ви власник мопеда Карпати або роздумуєте про купівлю мокіка, вам варто дізнатися про слабкі місця і найпоширеніші поломки. Тоді ви зможете підготуватися до можливих проблем, будете знати, які запчастини на Карпати можуть знадобитися.
Найбільше нарікання за відгуками має рама мопеда. Мабуть, вона спочатку виготовлялася зі слабкого металу з низьким вмістом вуглецю. Є негативні повідомлення про слабкі зварювальні шви. Мені, як майстру з ремонту техніки, не раз доводилося бачити тріснуті з'єднання між рамою і кронштейном для встановлення головки циліндра, відірвані вуха для фіксації мотора, розбите кріплення рульової колонки. Нерідко відривається кріплення заднього крила або стійки багажника. Під час повного відновлення мопеда, коли з нього демонтують усі вузли для фарбування рами, я бачив нерівну геометрію. Це підтверджує факт про те, що складання на заводі проводилося в той час без стапеля. Тому власникам потрібно мати свій зварювальний апарат або знайомого зварювальника, щоб усунути такі поломки.
Зазначу, що вузол веденої зірки заднього колеса теж нерідко виходить з ладу. Виробники використовували три різні версії, але це не допомогло - усі ламалися. Зазвичай це проявлялося в руйнуванні трикутника кріплення, деформації осі. Зірка починала криво обертатися (вісімкою), що призводило до збільшеної вібрації, розриву ланцюга.
Серед інших несправностей, що вимагають купівлі запчастин для мопеда Карпати:
- Засмічення карбюратора. Спершу допомагає чистка за допомогою спеціальної рідини під тиском і повторне налаштування. Потім знадобиться ремкомплект. Але набагато простіше не мучитися і відразу купити новий карбюратор на Карпати, усунувши мимовільну зупинку двигуна, нерівномірні обороти. До речі, заводитися після цього мопед буде набагато легше.
- Знос зчеплення. У техніці застосовується тридискове зчеплення. Поступово фрикційні накладки стираються, зношується кошик. Для ремонту рекомендую купити зчеплення на Карпати в зборі або замінити тільки зношену частину, наприклад, диски зчеплення.
- Поломки КПП. Згодом ви помітите, що передачі вибивають. Якщо це почне відбуватися часто, можливо потребуватимуть заміни шестерні або вали. Вони зношуються, деформуються, що порушує роботу трансмісії. Обламатися може ніжка перемикання передач, тому її міняють на нову.
- Електрика та оптика. Чимало проблем доставляє електропроводка. Обмотка тріскається, втрачається напруга, виникають короткі замикання. Контакти окислюються, тому пропадає живлення. Може перестати горіти фара головного світла, стоп-сигнал, покажчики поворотів (якщо у вас Люкс версія). Справа може бути в перегорілій лампочці, а може і в обриві ланцюга. Потрібно все перевірити мультиметром і замінити електропроводку на Карпати, лампочки або фари в зборі. Електрообладнання та система запалювання ремонтуються заміною генератора, комутатора, котушки.
- Підвіска. Якщо багато їздите по бездоріжжю, почнуть стукати амортизатори, порвуться гофри. Може знадобитися замінити втулки передньої вилки.
Відома біда - кік-стартер. Для його ремонту змінюють поворотну пружину (ніжка залишається на місці після спрацьовування мотора), саму лапку кік-стартера (якщо деформувалася, відламалася). Неприємна дрібниця - відпадання гумки лапки. Тоді нога постійно зісковзує. Добре, що купити гумку ніжки кікстартера на Карпати не проблема, навіть через 25 років після закінчення виробництва мопеда.
Капітальний ремонт двигуна мопеда Карпати потрібен через 15-18 тис. км. З огляду на вік техніки, більшість наявних зараз моделей вже пройшли 1-2 капіталки. На щастя, ціна запчастин для капіталки ДВЗ Карпати невисока, а сама робота досить проста. Знадобиться замінити поршні з поршневими кільцями, колінвал і шатуни. Обов'язково знадобляться прокладки двигуна мокіка Карпати. Якщо в циліндрі немає еліптичного вироблення, можна нічого більше не робити. У разі вироблення для усунення нерівномірних зазорів циліндр проточують під ремонтний розмір або міняють блок двигуна.
ТО для мокіка Карпати
Оскільки всі модифікації мопеда мають двотактний двигун, у ньому не потрібно міняти масло. Це значно спрощує обслуговування мокіка. Мастило необхідно змішувати з бензином у пропорції 1:25. Використовується спеціальне масло для двотактних двигунів.
Щодо гальмівної системи обслуговування полягає в регулюванні тросів переднього і заднього гальма. Для цього використовуються два ключі - одним відгвинчують контргайку, а другим підтягують трос. Потім контргайку загвинчують назад. Згодом може знадобитися замінити троси або гальмівні колодки.
Коли поршень обростає нагаром, погіршується його робота, а сам елемент перегрівається. Видалення нагару входить у технічне обслуговування мопеда Карпати. Для цього потрібно зняти головку циліндра і циліндр, обробити поршень спеціальною рідиною для розм'якшення нальоту, видалити нагар дерев'яною лопаткою.
У коробці передач потрібно міняти масло. Для зливу відпрацювання передбачена пробка в нижній частині. Коли старе мастило злито, загорніть пробку і залийте нове мастило в об'ємі 0,5 л через заливний отвір з лівого боку агрегату. Кожну 1000 км пробігу потрібне змащування ланцюга. Деякі це роблять просто наносячи зверху солідол. В інструкції з експлуатації радиться інший підхід:
- Прибрати захисний кожух.
- Роз'єднати замок ланцюга.
- Зняти привід із мопеда.
- Промити ланцюг у гасі для видалення старого мастила.
- Очистити зірочки.
- Встановити ланцюг на місце.
- Нанести мастило і прокрутити заднє колесо кілька разів, щоб рівномірно його розподілити.
Під час установлення ланцюга необхідно натягнути привід, щоб провисання було не менше ніж 10 мм, але не більше ніж 25 мм. Кожну 1000 км рекомендується замінювати повітряний фільтр. Тоді мотор працюватиме рівніше. З досвіду зазначу, що може знадобитися регулювання запалювання. Для цього виставте випередження на 1,2-1,4 мм до верхньої мертвої точки поршня.
Як правильно обкатати мопед Карпати?
Після капітального ремонту ДВЗ Карпат потрібно провести обкатку. Раджу дотримуватися вказівок в інструкції з експлуатації, яка наказує не відкривати заслінку дроселя більш ніж на 50% під час рушання з місця. Будь ласка, уникайте пробуксовки заднього колеса, навіть якщо у вас комплектація Спорт або Крос, і хочеться когось вразити. По дорозі переміщайтеся на швидкості близько 20-30 км/год. Вичавлювати з мопеда все на цьому етапі не варто.
Обкатка необхідна для притирання поршневих кілець до стінок циліндра. Тоді тепло буде ефективно передаватися блоку і йти назовні через ребра для збільшення площі, що обдувається повітрям. Обкатують мопед близько 1000 км. Оскільки картера з маслом тут немає, то нічого зливати після обкатки не потрібно. Після завершення процесу просто продовжуйте експлуатацію у звичайному режимі. Тепер можна не боятися розганяти мокік до максимальної швидкості.
Як правильно вибрати і купити б/в мокік Карпати?
Мопед Карпати підійде тільки для поїздок на короткі відстані. Враховуючи максимальну швидкість 40 км/год, їхати з одного обласного центру до іншого ви будете пів дня. Мокік оптимальний для літніх людей, кому важлива доступність транспорту і запчастин, і для кого зовнішній вигляд і престиж техніки стоять на другому місці. Використовують його для поїздок у магазин, на дачу, по гриби або на риболовлю. Версію Крос або Спорт можна купити підлітку, щоб він вчився обслуговувати та ремонтувати власну техніку. Але дорогами громадського користування до 16 років він їздити не зможе.
Під час вибору раджу уважно оглянути раму на предмет тріщин і корозії. У цій моделі спочатку поганий метал. Якщо будуть тріщини, значить доведеться варити, а потім зачищати, ґрунтувати і фарбувати. Те ж саме з іржею. Це привід торгуватися. Натисніть на лапку кік-стартера. Якщо мотор завівся не з першого разу, можливо, потрібно регулювати карбюратор, міняти систему подачі палива, а може, вже й компресія слабка. Тут без ризику не обійтися. Але запчастини на мокік Карпати недорогі, тому навіть за найгіршого результату вийде все відновити.
Документи для їзди на мопеді Карпати
Минули ті часи, коли на мокіку можна було ганяти без прав. Зараз в Україні потрібні права категорії А1. Їх буде достатньо для їзди на будь-якій модифікації Карпат, оскільки скрізь об'єм двигуна до 50 кубиків. Важливо возити з собою свідоцтво про реєстрацію ТЗ. Отримати права можна в сервісному центрі МВС, склавши два іспити. Але перед цим потрібно пройти навчання (в автошколі або поруч із досвідченим водієм). Через автошколу, разом із державними митами, все обійдеться в 6-10 тис. грн. Ціна за навчання залежить від міста і вибору самої школи.
Тюнінг мокіка Карпати
Варіантів тюнінгу мопеда Карпати не так вже й багато порівняно з іншими байками. Я раджу встановити для поліпшення зовнішнього вигляду або характеристик:
- глушник, який порадує вас приємним звуком;
- ручки керма для комфортних тактильних відчуттів;
- нові чохли на сидіння замість потрісканих на сонці;
- шини з хорошим протектором, що забезпечують краще зчеплення з дорогою і гальмування;
- наклейки, за допомогою яких можна урізноманітнити дизайн або приховати вм'ятини, тріщини.
Для збільшення швидкості можна встановити задню зірку з меншим діаметром. Тільки після цього мокік розганятиметься довше, а ресурс двигуна скоротиться. А ось заміна блоку з поршнем на збільшені діаметр дасть приріст потужності. Однак така переробка більш трудомістка.
Модифікації Спорт і Крос навіть без тюнінгу виглядають круто, тому достатньо підтримувати їх у справному стані. Купити всі необхідні запчастини або декоративні елементи на мопед Карпати можна в інтернет-магазині МотоЗилла. Тут помірні ціни, широкий асортимент.
Відгуки про мопед Карпати від справжніх власників
Владислав, їздить на Карпати-2 6 років
Мені подобається мокік за простоту в обслуговуванні та легкий ремонт. Все відкрито, можна розібрати і зібрати самостійно. Запчастини на мопед Карпати коштують копійки порівняно з деталями на інші бренди. Якщо все вчасно обслуговувати, то вийде довго їздити без серйозних поломок.
Микола, їздить на Карпати-1 15 років
Я - другий власник мопеда. Він мені подобається низькою витратою палива. Вважаю його економічним засобом пересування для поїздок на дачу, риболовлю, в магазин. За рахунок високого кліренсу і коліс 16 дюймів легко проїжджає бездоріжжям. Раджу тільки не їздити на далекі відстані у спеку, оскільки двигун схильний до перегріву.
Тимур, їздить на Карпати-2 3 роки
Знайшов мокік в оголошенні. Подивився - стан був нормальним. Замінив карбюратор, купив нові покришки і тепер мотаюся на ньому за місцем, щоб не викочувати щоразу машину з гаража. Зовнішній вигляд, звісно, у мопеда застарів, звук гучніший, ніж у скутерів, зате дістався мені він за копійки, та й ремонт обходиться недорого.
Василь, їздить на Карпати-1 4 роки
Мопед дуже легкий, можна затягнути сходами на майданчик першого поверху, щоб завести потім на балкон для тривалого зберігання в міжсезоння. Максимальна швидкість слабенька, але мені поспішати нікуди. Щодо ремонту міняв глушник і карбюратор. Ціна запчастин на мопед Карпати низька, по кишені не б'є.
Популярні запитання та відповіді про мопед Карпати
Який ресурс мопеда Карпати до капітального ремонту?
Двигуна мопеда Карпати вистачить на 15-18 тис. км пробігу. Точний ресурс залежить від манери водіння, маси райдера, частоти перевезення додаткового вантажу. Оскільки більшість наявної зараз техніки вже відкапіталено, пробіг до наступного ремонту залежить від якості встановлених запчастин на мопед Карпати.
Що найчастіше ламається в мопеді Карпати?
Найбільше нарікань викликає рама, яка лопається в різних місцях. Для ремонту потрібне зварювання. Ще проблеми спостерігаються із задньою зіркою, яка деформує вісь, що призводить до обриву ланцюга.
Яким бензином заправляти мокік Карпати?
За мануалом мопед їздить на бензині з октановим числом АІ-72, АІ-76, АІ-80. Але деякі заправляють його АІ-92 (якщо немає можливості купити рекомендований виробником). Тільки в такому разі доведеться частіше робити капітальний ремонт, для чого знадобляться запчастини.
Як підвищити потужність мопеда Карпати?
Щоб збільшити потужність і максимальну швидкість мокіка, можна встановити продуктивніший карбюратор і глушник спортивного типу зі збільшеною пропускною здатністю. При більш серйозному тюнінгу ставлять блок зі збільшеним об'ємом циліндра, змінюють поршневу з кільцями.
Як часто потрібно міняти масло в мокіку Карпати?
У всіх двигунах мопеда Карпати немає картера, тому заміна мастила не потрібна. Мастило подається разом із паливом у співвідношенні 1:25. Якщо цього не робити, поршнева швидше перегріється від тертя, скоротиться ресурс ДВЗ. Будуть потрібні запчастини для Карпат, щоб виконати капітальний ремонт.
0 коментарі