У 1980 і 1990 крутість підлітка визначалася по тому, чи є у нього мопед Дельта. Саме так наголошували на своєму статусі в минулому. Але легкий байк випускається досі. Правда, зараз, він просто служить способом пересування, що відрізняється компактністю, дешевизною та простотою. Як з'явилася модель, які у неї характеристики, як змінювався дизайн, що найчастіше ламається і де взяти запчастини на Дельта мопед – все це описується нижче.
Історія виникнення моделі Дельта
Ідея створення мопеда нового зразка виникла на Ризькому мотозаводі (РМЗ) за назвою Sarkanā zvaigzne. Це було провідне підприємство СРСР, яке випускало мопеди Рига. Аналітики усвідомили, що їхня найпередовіша модель, що виробляється з 1958 року, вже морально і зовні застаріла. Продаж почав падати, тому були потрібні зміни.
Конструкторське бюро на чолі з В. Скіперковським проаналізувало ринок та створило нову версію. Зовні вона була схожа на мотоцикл чеського виробника Jawa, популярність якого просто зашкалювала. На це був розрахунок. Хто не міг дозволити собі повноцінний байк, охоче купував подібну модель, лише у сильно полегшеному вигляді.
З 1986 було запущено серійне виробництво мопедів Дельта. Підлітки ганяли на них зграями по путівцях. Дорослі їздили на роботу та до магазинів. Літні – охоче каталися на них на рибалку, гриби або на дачу. Новинка зайшла всім поколінням, оскільки була набагато доступнішою за Яву, і в той же час виглядала кардинально по-новому, якщо порівнювати зі застарілою Ригою.
З розвитком марки зовнішній вигляд легкого байка трохи змінювався. Але його завжди відрізняло наявність довгастого паливного бака, як у Яви, довге сидіння, на якому примудрялися поміщатися дві людини, високе кермо. У 1992 році ліхтарі стали трохи менше і набули більш витонченого вигляду. Дизайн відповідав часу. Але СРСР вже припинив існування, тому на заводі розпочався процес денаціоналізації. Виникли проблеми із фінансуванням, зросли податки. Незважаючи на всі спроби зберегти виробництво, 1998 року завод закрився. Випуск Дельти припинився ще раніше – 1996 року.
Однак китайські виробники оцінили успіх легкої бензинової моделі та продовжили виробництво байкою під цією ж назвою. Їхнім виробництвом зайнялися відразу кілька китайських марок таких як Viper, Musstang, FoxWell. Авторські права вони не викуповували, тому тепер назва мопедів пишеться англійською – Delta. За дизайном також проведено зміни. Сьогодні можна купити як уживану версію, виготовлену на Ризькому заводі, так і сучасну нову з Китаю. Легка двоколісна техніка залишається такою ж популярною у різних вікових категорій.
Загальні характеристики мопеда Дельта
У перших мопедів Дельта були дуже скромні характеристики:
- об'єм бензобаку – 6 л;
- маса без технічних рідин – 55 кг;
- запуск ДВЗ – кікстартер;
- база – 1200 мм;
- дорожній просвіток – 100 мм;
- вантажопідйомність – 100 кг;
- кількість циліндрів – 1;
- розмір шин – 2,50 х16 дюймів;
- колеса - зі спицями, але є модифікації з литими дисками;
- кількість передач – 2;
- витрата палива – 2,1 л;
- привід – відкритий ланцюговий.
Загальна довжина мотоцикла – 1850 мм, а висота – 1060 мм. Невелика ширина 750 мм дозволяла проїхати навіть вузькими провулками. На кермі розташовувався звуковий сигнал , перемикач далекого та ближнього світла, а також глушилка двигуна.
Характеристики двигуна Delta
Перші мопеди оснащувалися 2-тактними двигунами об'ємом 49,8 см³, видаючи 1,8 л. Ступінь стиску в циліндрі досягала 7,7-8,5 атм. За таких скромних показників техніку вдавалося розігнати до 40 км/год, що залежало від ваги райдера, стану шин та якості дорожнього покриття. Заправляти двигун потрібно було бензином АІ-92.
У ранніх версій на вибір були доступні два варіанти бензинового ДВС. V-50 передбачав ручне перемикання передач. Дуже зручно, оскільки ноги залишалися на підніжках. V-50M(V-501M) вимагав ножного перемикання важелем, чим ще більше нагадував Яву.
Китайські виробники, які підхопили ініціативу з випуску, спершу теж створювали ДВС обсягом 50 кубиків. Але їм вдалося досягти більшої продуктивності з віддачею 4 л.с. та швидкості 50 км/год. При цьому витрата на сотню складає лише 1,6 л бензину.
Оскільки новинка зайшла покупцям, модель отримала розвиток асортименту двигунів і зараз доступна з такими варіантами за обсягом ДВС:
- 70 см³ – видає потужність 5 л.с. При цьому весь мопед важить 80 кг та витримує райдера масою 120 кг.
- 80 см³ – має збільшену потужність 6 к.с. Відмінний баланс між споживанням бензину та віддачею.
- 90 см ³ – силова установка видає 6,5 л.с., дозволяючи кататися не тільки містом.
- 100 см ³ – ДВС генерує 7 л.с. Щоб райдер впевнено себе почував, модель оснащується дисковими гальмами та міцнішою рамою.
- 110 см³ - версія з віддачею 7 або 8 л.с. Розвиває швидкість до 80-90 км/год. Розплата за це – споживання палива близько 2-2,5 л. Але великий бензобак забезпечує пристойну дальність ходу.
- 125 см ³ – ДВЗ з потужністю 7 або 8 л.с. Відрізняється великим експлуатаційним ресурсом, нічим не поступаючись аналогічним мотоциклам.
Сучасні Дельти мають вже чотиритактний мотор, який більш економно витрачає бензин і тихіше працює. Водію не потрібно змішувати олію з паливом, а з труби не виходить сизий дим. Заправляти ДВС потрібно тим самим АІ-92. У поодиноких випадках допускається затока АІ-95, якщо немає альтернативи. Лити в бак АІ-98-100 категорично заборонено, інакше це призведе до прогар поршневої, деформації блоку циліндрів.
Моделі та комплектації мопеда Дельта
Перші мопеди Дельта пропонувалися покупцям у трьох модифікаціях: Спорт, Туризм та Люкс. Серед загальних елементів дизайну були присутні амортизатори вилкових спереду і ззаду, рівне полуторне сидіння, дугоподібний багажник і вузький бензобак. Багажник і кермо були хромовані, а бак, виделки, крила та бічні декоративні накладки фарбувалися в помаранчевий, червоний, синій, блакитний, бежевий, білий або зелений колір. Але після 1990 року крила та багажник теж стали фарбуватися у колір кузова.
Сидіння завжди було з чорного дермантину. На кермі був круглий спідометр із лічильником пробігу. Навколо фари головного світла розташовувалися два помаранчеві катафоти, що покращують видимість транспорту для інших учасників дорожнього руху. Покажчиків повороту не було – тільки головне світло та стоп-сигнал.
Відмінності комплектацій
Туристична версія ( фото ) виділялася вітровим щитком та пластиковими накладками навколо фари. Так вона ще більше була схожа на мотоцикл. У багажника були конструктивно передбачені кріплення для встановлення бічних кофр, що розширюють місткість вантажних відсіків. У спортивної моделі ( фото + фото ) крила були високо підняті, оскільки вона призначалася для динамічної їзди, стрибків, виконання трюків. Між кермовими дугами встановлювалася додаткова перемичка, що підвищує жорсткість конструкції. Вихлопна труба глушника проходила набагато вище, щоб не чіплятися під час подолання перешкод. Це збільшувало дорожній просвіт. Сидіння у спортивних байків було тонше, а заднє крило не було.
На люксових мопедах ( фото + фото ) крила забарвлювалися не в колір рами, а були хромованими. На кермі теж була перемичка, куди кріпилися додаткові аксесуари, наприклад звуковий сигнал. Амортизатори теж були хромовані, що додавало шику загального вигляду.
Перший та другий рестайлінг
До 1989 року вже випускали доопрацьовану модель. Вона була з посиленою рамою, яка замінила собою більш легку та слабку попередницю. З'явилося більше хромованих елементів кузова. Як постійна комплектація встановлювався двигун V-501M з ножним перемиканням, як у мотоцикла. З 1990 року кругла фара головного світла була замінена на квадратну, а до 1996 вона ще й зменшилася в розмірах. На бічних кришках бардачку з'явилися баранчики, що дають змогу швидко відкрити їх. Розширилася кольорова гама ( фото ).
Сучасні моделі Delta
Сучасні мопеди Delta ( фото + фото ) більше схожі на скутери. У них скошена рама, що полегшує посадку - не доводиться високо закидати ногу. Бензобак має здвоєну конструкцію і обнімає раму з двох сторін. Фара сучасних версій знову стала круглою, але зустрічаються і квадратні варіанти, а також плоскі. Сидіння вийшло роздільним для водія та пасажира. Натомість вже у базовій версії є дзеркала заднього виду, хромовані крила, багажник, литі диски.
Серед особливостей нових Delta:
- МПКК на 4 передачі;
- електронне запалення для точного подавання іскри;
- маятникова підвіска;
- розташування клапанів – верхнє;
- електростартер для запуску двигуна кнопкою на кермі;
- барабанні або дискові гальма в залежності від модифікації та виробника;
- повітряне охолодження для здешевлення конструкції.
Як і у попередника з СРСР, нові китайські мопеди Delta мають туристичні та спортивні версії. Перші оснащуються пластиковими кофрами, вітровим склом. На скошеній рамі є обмежувачі, що дозволяють використовувати місце для перевезення невеликих предметів. По-друге, є обтічники, вузькі фари, посилена рама. Спідометр став більшим, хоча й залишився аналоговим. Деякі виробники додали до нього тахометр. Нарешті з'явилися покажчики поворотів, що підвищило безпеку їзди. Ланцюговий привід тепер закритий - він ховається в чохлі і не вимазує ноги, а також сам менше піддається впливу води та бруду.
Фото від реальних власників мопеда Дельта
Відео огляд мопеда Дельта (СРСР та сучасного)
Поширені поломки у мопедів Delta
Мопеди Дельта радянського виробництва вже давно відкопачені і, можливо, неодноразово. Їхній ресурс становить від 30 до 40 тис. км. При капітальному ремонті двигуна потрібна заміна:
- головки циліндра ДВЗ;
- кришки двигуна ;
- картера мотора ;
- маслонасосу для 4-тактних моделей;
- распредвала і коленвала ;
- прокладки , що забезпечує герметичне з'єднання ГБЦ та блоку;
- поршнів та кілець ;
- самого блоку , якщо в циліндрі є задира або еліптична виробка.
Сучасні двигуни Delta мають збільшений ресурс – завод обіцяє пробіг до капітального ремонту близько 80 тис. км. Тому, купивши новий мопед, можна багато років їздити і не думати про капітальний капітал. Натомість у них ламаються інші елементи:
- за відсутності регулювання та агресивної манери водіння прогорають клапани ;
- від їзди поганими дорогами і стрибками просаджуються задні та передні амортизатори і рвуться гофри ;
- нерідко розбовтуються маточини через знос підшипників;
- згодом розтягуються троси спідометра , зчеплення , газу ;
- сайлентблоки грубіють і тріскаються від перепаду температур, попадання води, бруду.
Поступово зношуються зуби зірочок. У результаті навіть новий ланцюг може перескакувати чи зіскакувати. Тоді доводиться міняти не лише ланцюговий привід, а й передні чи задні зірочки. Найкраще замінити все комплектом . Захисні кожухи до них теж протираються, що може призвести до розбризкування мастила, виникнення сторонніх звуків.
ТО мопеда Дельта
Технічне обслуговування для мопедів Дельта старого та нового покоління передбачено з періодичністю 5000 км. Такого регламенту важливо дотримуватися, щоб не допустити надмірного зносу пар, що труться, а також деформації вузлів від перегріву. З інтервалом у 5 тис. км заміні підлягають:
- моторне масло у 4-тактних версій;
- повітряний та масляний фільтр;
- паливний фільтр.
Якщо транспортом користуються рідко, ТО проводять із періодичністю кожні 6 місяців, незалежно від пробігу. Це з окисленням рідин, навіть коли техніка простоює. В результаті губляться захисні властивості, тому на стінках циліндрів можуть швидше утворитися задираки, що вимагатиме капітального ремонту двигуна. Ремінь ГРМ змінюється кожні 25000 км.
Інші розхідники оновлюються за потребою, залежно від частоти експлуатації, зношування, робочих властивостей. Зазвичай свічки запалювання служать 5000-10000 км. Гальмівні колодки виходжують від 10 до 15 тис. км, як і ланцюговий привід. Але це за умови нанесення мастила на ланцюг кожні 500 км, що також входить у обслуговування Дельти. При малих пробігах ланцюговий привід змінюється раз на 4 роки, адже метал іржавіє та його міцність знижується.
Як правильно обкатати мопед Delta
Обкатка нового або відкапіталеного мопеда необхідна для притирання поршневих кілець. Через них відводиться більша частина тепла від поршнів до блоку, а потім назовні. Обкатувати новий або відремонтований двигун на Дельті можна безпосередньо в процесі експлуатації. Виробники та майстри рекомендують не перевищувати швидкість понад 40 км/год та не їздити на далекі відстані.
Через 500 км пробігу необхідно замінити моторне масло у 4-тактних версіях. Завдяки цьому видаляється стружка, що накопичується в процесі притирання поршневих кілець. Далі обкатка триває ще 1000 км, після чого знову змінюють олію та масляний фільтр. Потім починається звичайна експлуатація з регулярним обслуговуванням кожні 5000 км.
Як вибрати та купити мопед Delta
Старий мопед з СРСР на OLX продається від 1600 до 8000 грн. залежно від року випуску та стану. Це зовсім бюджетний варіант, щоб їздити на дачу чи рибалку. Техніка з пробігом із сучасного покоління коштує від 10000 грн. Це версії із закритим ланцюгом, скошеною рамою, великою фарою, покажчиками поворотів. Нові мопеди Delta можна купити від 22000 грн та вище, що залежить від виробника та комплектації.
При виборі враховуйте такі параметри:
- Об'єм двигуна та потужність. Якщо легкий байк потрібен для поїздок по місту в магазин або на роботу, достатньо простого мопеда на 50 кубиків. Для далеких поїздок краще взяти апарат потужніший на 90, 110, 125 кубиків, щоб більші відстані покривалися швидше.
- Вантажопідйомність. Міська експлуатація в особистих цілях не потребує великої вантажопідйомності – орієнтуйтесь на свої пропорції. А ось для комерційного використання як засіб доставки суші, піци, необхідні скутери з вантажопідйомністю 120-150 кг.
- Розмір бака. Чим більша ємність бака, тим довше мопед проїде на одній заправці. Це має значення лише за віддаленого місця проживання від АЗС чи міжміської експлуатації. Для таких ситуацій купуйте версії 8 л.
Бажаючи придбати новий мопед Delta, рекомендуємо звертатися до солідних магазинів. Так ви отримаєте гарантію, чи буде простіше залагодити ситуацію, якщо техніка виявиться бракованою. При покупці транспортного засобу з пробігом огляньте двигун, коробку, карбюратор на предмет потік. Для цього попросіть власника не мити транспорту. Найкраще зустрітися у продавця будинку, щоб побачити, як заводиться двигун на холодну. Якщо це не сталося з першого разу, буде привід поторгуватись або замислитись
Завівши двигун, прислухайтеся як він працює, чи немає сторонніх звуків. Подивіться на колір диму з вихлопної – він має бути майже прозорим. Здійсніть тестову поїздку, зверніть увагу на роботу амортизаторів, шум. Перевірте знос гуми. На підставі всього цього оцініть пропорційність стану техніки і потрібну суму.
Які потрібні документи для їзди на Дельті?
Власникам та охочим придбати скутер Дельта важливо знати, які права необхідні для його експлуатації. Тут все залежить від обсягу двигуна. У малопотужних апаратів з об'ємом ДВС до 50 см³ потрібне посвідчення водія з відкритою категорією А1. На неї можна вступити вчитися до автошколи з 14 років, а на дороги загального користування виїжджати з 16 років за успішного проходження теоретичного та практичного іспитів.
Для вступу до автошколи знадобиться письмовий дозвіл батьків. Для решти модифікацій Delta з об'ємом двигуна 70, 80, 90, 100, 110, 125 см³ потрібні права категорії А. Навчання дозволено з 16 років, а на дорогу можна виїхати тільки з 18 років. Навчання на категорії А1 та А займає 1,5 місяці та коштує 6000-10 000 грн залежно від автошколи та міста. Будь-який транспортний засіб із двигуном внутрішнього згоряння підлягає постановці на облік у МРЕВ. Тому, крім посвідчення водія, знадобиться свідоцтво про державну реєстрацію.
Тюнінг для Delta
Власникам мопедів із СРСР надавалася можливість докупити дзеркало заднього виду та кошик. Ще замість коліс зі спицями були литі диски. Деякі встановлювали підголівник від автомобіля як спинку для заднього пасажира. Але це вимагало виготовлення саморобного кріплення. Щоб байк здавався спортивнішим, піднімали передні та задні крила. Тоді створювалося відчуття, що то Дельта-Крос. Спроби суттєво підвищити ходові якості закінчувалися провалом. Установка зірочок меншого діаметра вела до того, що двигун взагалі не міг розігнати техніку, оскільки йому не вистачало потужності.
Зараз тюнінг як старої мототехніки, так і нових Delta набагато ширший. Поліпшити дизайн чи продуктивність мопеда можна за допомогою:
- литих дисків чорного кольору або хромованих на 17 дюймів замість 16;
- шин з шипами та камерами, що підвищують стійкість до проколу та прохідність;
- додаткових пластикових кофр та кріплень до них;
- одиночних фар з ксеноном або LED-оптикою , а також подвійних фар ;
- бічних дзеркал із повторювачами сигналу повороту;
- глушника з нержавіючої сталі, потовщеного металу або карбонових накладок;
- зірочок меншого діаметра, що збільшують передатне число для заднього колеса.
Найдешевший тюнінг для мопеда Дельта - наклейки , що імітують карбонові накладки або назви інших брендів. Уявіть, як круто виглядатиме на бензобаку або бардачку напис Suzuki, Yamaha або Honda.
Відгуки про мопеди Delta від справжніх власників
Славік, 35 років
Двигун 50 куб. см надійний та витривалий, але дуже малопотужний. Зате витрати бензину приємні. Штатне світло дуже погане – у сонячну погоду поворотників не видно. Гальма досить плавні – потрібно тримати дистанцію з машинами попереду. Підвіска тільки для хороших міських доріг, інакше доведеться часто міняти сайлентблоки та амортизатори.
Ярослав, 44 роки
Витрата бензину 2 л на 100 км - дуже тішить у наш час. Друге сидіння знімається, удвічі збільшуючи розмір багажника – можна навіть мішок картоплі перевезти. Особисті речі поміщаються у передній багажник. Конструктивно – це робоча конячка. Але штатний ланцюг слабкий, тому я його відразу замінив на інший.
Роман, 65 років
Гідний агрегат для їзди на рибалку, гриби, на дачу. Нормально тягне вгору за своїх 110 кубиків, але повільно. Повного бака вистачає надовго. Конструкція дуже проста, обслуговувати та ремонтувати недорого, запчастини скрізь є в наявності. На передньому багажнику навіть перевозив велику картонну коробку з Нової Пошти.
Питання-відповідь з мопеда Delta
Яку максимальну вагу витримує мопед Дельта?
Стара версія Ризького мотозаводу була розрахована на вагу 100 кг, тому не нею легко каталися два підлітки. Сучасні мопеди розраховані на масу від 120 до 150 кг, залежно від потужності двигуна.
Чи випускають зараз мопеди Delta?
Так, випускають. Це роблять відразу кілька китайських брендів, таких як Viper, Musstang, FoxWell. Але оскільки авторські права у Ризького заводу не викуповували, мопед тепер називається англійською – Delta.
Яка максимальна швидкість мопеда Дельта?
Максимальна швидкість мопеда Дельта залежить від встановленого двигуна. Моделі із СРСР 50-кубовим мотором потужністю 1.8 л.с. розвивали 40 км/год. Сучасні китайські байки Delta розганяються до 50-90 км/год, залежно від потужності ДВЗ, що становить 4-8 л.
Чи важко дістати запчастини до мопеда Delta?
Ні не важко. Запчастини для ремонту двигуна, коробки, підвіски, електрики та інших вузлів зараз активно випускають різні виробники. Їхні заводи діють у Китаї, В'єтнамі, Індії, Таїланді, Словаччині, Індонезії. Причому купити запчастини можна для Дельти будь-якого року випуску (як СРСР, так і сучасних).
На яку максимальну відстань можна їздити мопедом Дельта?
Спочатку техніка конструювалася для міського та приміського використання. Та й тягнутися кудись на швидкості 50 км/год довгий час втомлює. Але сучасні Delta з баком 8 л і швидкістю 90 км/год дозволяють пересуватися швидше і однією заправкою проїжджають до 300-400 км. Тому за хорошої погоди на них можна сміливо їздити в інші міста.
0 коментарі