Всім привіт! Я - майстер з ремонту мопедів і мотоциклів, Андрій. Співпрацюю з МотоЗілла понад 10 років, визначаючи якість запчастин і допомагаючи вибирати деталі для ремонту мототехніки моїх клієнтів. Періодично в мене запитують, до яких значень можна розряджати гелевий акумулятор мотоцикла чи мопеда. Питання досить важливе, оскільки незнання та ігнорування певних характеристик призведе до швидкого виходу АКБ з ладу. Сьогодні я розповім, до якої напруги дозволено розряджати гелеву батарею і дам практичні поради щодо її експлуатації.
Чому не можна розряджати гелеві акумулятори в "нуль"?
Усередині гелевих акумуляторів, як і всередині всіх інших, відбувається регулярний процес сульфатації і десульфатації. Свинцеві пластини з негативним і позитивним зарядом занурені в гель. Останній виступає каталізатором, по якому рухаються іони від катода до анода і назад. Коли відбувається розрядка, на плюсових пластинах утворюються світлі кристали. Це природний сульфат при фізичних процесах. При підключенні гелевого акумулятора до зарядної станції збуджується рух електронів у зворотному напрямку, що сприяє відпадінню сульфату. Він поступово розчиняється в електроліті - відбувається процес десульфатації.
Коли гелевий АКБ сильно розряджається, товщина сульфату значно збільшується. Згодом зарядка вже не здатна зруйнувати наліт. Завдяки утвореній кірці перекривається поверхня свинцевої пластини - електроліт з нею вже не контактує. Зменшення площі контактної поверхні призводить до втрати ємності акумулятора. Він уже не здатний накопичувати і віддавати заряд, необхідний для роботи скутера або мотоцикла. Ось чому категорично не можна розряджати гелеві АКБ в "нуль".
Яке значення вважати пороговим?
Далі я, на основі свого досвіду майстра з ремонту мототехніки, розповім, до якої напруги можна розряджати гелевий акумулятор, щоб ви могли орієнтуватися в конкретних цифрах:
- 13,0 V - це 100% заряду гелевого АКБ. Саме таке значення буде у батареї, коли ви знімете її після заряджання.
- 12,6 V - це 80% рівня заряду. На цьому рівні вже починається процес сульфатації. Як я говорив, він природний, і сильно переживати не варто.
- 12,0 V - показує, що гелева батарея розряджена на 50%. Сульфатація проявляється сильніше, але їздити ще можна.
- 10,9 V - означає, що рівня заряду залишилося 10%, а розрядка досягла 90%.
- 10,5 V - критичне значення. Воно прирівнюється до 100% або глибокого розряду.
Саме остання цифра в списку - 10,5В - вважається пороговим значенням, до якого можна розряджати гелеву батарею. Тому буквального поняття "розрядив АКБ в 0" в експлуатації бути не повинно. Показник 10,5В - це і є умовний "нуль". Якщо ви допустите утворення напруги 6-9 V, то батарею можна сміливо викидати. Відновити її не вийде.
Як правильно заміряти напругу гелевого акумулятора
Коли ви знаєте, до якої напруги дозволено розряджати гелевий АКБ, вважаю важливим додати, як правильно заміряти струм. Адже при неправильних діях райдера отримані цифри можуть не відповідати фактичним. Тут все просто. Буде потрібен мультиметр, перемикач якого встановлено на зону V з цифрою 20. Від батареї потрібно від'єднати клеми і почекати 10 хвилин. Відключення клем необхідне, щоб припинити будь-який витік струму. Вичікування часу потрібно, щоб електроенергія рівномірно розподілилася всередині. Тепер можна прикладати щупи до клем АКБ і дивитися на показання мультиметра.
Як правильно зберігати гелеву АКБ, щоб зберегти ресурс
З численних випадків моїх клієнтів, можу зазначити, що глибокий розряд гелевого АКБ настає через неправильне зберігання. Наприклад, деякі райдери не від'єднують клеми під час тривалого простою техніки. Коли скутер не експлуатується з жовтня по травень, але батарея залишається підключеною до системи, відбувається витік струму. Тому рекомендую завжди від'єднувати акумулятор від будь-яких контактів під час тривалої стоянки мотоцикла або мопеда.
На щастя, гелеві батареї розраховані на 200, а деякі і на 400 глибоких циклів розряду (до 10,5 В). Тому допускаючи періодично таке просідання напруги, нічого страшного не трапиться. А ось часта розрядка в "нуль" швидко вбиває акумулятор. Хоча зберігати батарею можна за температури від -20 до +50 градусів, рекомендую тримати її за температури +20 ⁰С. Якщо скутер зимує у вас у неопалюваному гаражі, заберіть акумулятор у будинок або квартиру. Він невеликий, тому багато місця не займе.
Тепер ви добре розумієте, до якої мінімальної напруги можна розряджати будь-який гелевий акумулятор. Якщо ви цього не знали і допустили багаторазову глибоку розрядку, то відновити батарею не вийде. У такому разі потрібно купити нову гелеву АКБ, що можна зробити в інтернет-магазині МотоЗилла. Тут же ви підберете і гарний зарядний пристрій для гелевих батарей, який впливає малими струмами, не перегріваючи АКБ.
0 коментарі