Що робити, якщо плавають оберти на холостому ходу мотоцикла/скутера?

Усім привіт! Мене звати Андрій. Я працюю 10 років на МотоЗиллу. У мене своя майстерня з ремонту мопедів, мотоциклів і скутерів. До мене часто звертаються з проблемою плаваючих оборотів холостого ходу двигуна. Сьогодні я розповім зі свого досвіду, які можуть бути причини того, що відбувається, що подивитися насамперед, як усунути проблему плаваючих обертів на холостому ходу.

Спидометр мопеда
Спідометр мопеда

Трохи теорії

Як експерт, який перебрав не один десяток мотоциклів, одразу скажу, що причин, через які плавають оберти на холостому ходу, багато. Щоб обчислити конкретну у вашому випадку, раджу діяти методом виключення. Але для цього потрібно розуміти, що впливає на оберти двигуна ХХ. Тому дам трохи теорії. У процесі роботи ДВЗ мопеда, скутера або мотоцикла беруть участь такі системи:

  • Повітряна - подає повітря ззовні в камеру згоряння.
  • Паливна - подає паливо, змішує його з повітрям.
  • Запалювання - створює потужну іскру від високовольтної котушки для підпалу суміші.

Поршнева при цьому стискає повітря в камері для його нагрівання і полегшення займання. У цей момент усі клапани мають бути герметично закриті, щоб уникнути витоків і підсосів. Шукати причину нестабільних ХХ потрібно, послідовно перевіряючи всі ці системи.

Одразу заспокою власників байкою, що на холодну, коли ви тільки запустили мотор, холості оберти можуть скакати мимовільно. Це пов'язано з низькою температурою металу, що веде до збільшених зазорів у ГБЦ тощо. Тому рекомендую перші 5 хвилин роботи двигуна не прислухатися до обертів, а просто змиритися з тим, як функціонує ДВЗ. Але якщо ХХ продовжують плавати і після прогріву (на гарячу), у нас проблема і потрібно розбиратися.

Найпоширеніша причина нестабільних ХХ

Зі свого досвіду скажу, що оберти плавають на холостому ходу у 80% випадків через підсос повітря. Саме таку проблему я виявляю найчастіше під час ремонту у своїй майстерні. Несанкціоноване підсмоктування повітря порушує баланс у паливо-повітряній суміші, тому мотор починає працювати неправильно. Якщо повітря проникає на гнучкому з'єднанні, то його об'єм, що надходить, постійно змінюється (через вібрацію транспорту), що спричиняє ще більші "гойдалки": оберти можуть буквально злітати, а потім провалюватися так, що мотор "ледве дихає".

У своїй майстерні я застосовую один перевірений спосіб, щоб переконатися, що оберти плавають на холостому ходу саме через підсос. На заведеному і прогрітому моторі я викручую проти годинникової стрілки гвинт якості. Якщо оберти при цьому не падають, значить двигуну вистачає повітря з іншого джерела для роботи, тому потрібно шукати негерметичне місце.

Раджу перевірити з'єднання між циліндром і впускним патрубком або між циліндром і картером. Ще одне місце, де я часто знаходжу підсмоктування під час ремонту мотоциклів і скутерів у своїй майстерні - між карбюратором і впускним патрубком. Сальник генератора під правою кришкою теж може пропускати. Коли всі ці ділянки 100% герметичні, обов'язково перевірте стан гумки всередині карбюратора - вона розсихається і починає пропускати повітря.

Двигатель мопеда

Двигун мопеда

Перевірений спосіб від мене, як від майстра з ремонту з власним СТО, - розпорошення ефіру для швидкого запуску. Заведіть мотор, дайте йому прогрітися, розпилюйте ефір у передбачувані місця витоку. Коли ви подасте аерозоль у негерметичне з'єднання, ДВЗ одразу відреагує падінням обертів. Далі заміна прокладки або ущільнювача вирішить проблему.

Інші причини плаваючих обертів

Серед інших причин, чому плавають оберти на холостому ходу мотоцикла або скутера, я виділяю такі:

  • Зношені свічки. Вони дають то слабку, то нормальну іскру, тому суміш спалюється по-різному. Моя порада: замініть свічку на нову. Якщо проблема не усувається, варто перевірити котушку запалювання.
  • Збилося регулювання карбюратора. Суміш занадто збіднена. Використовуйте гвинт якості, щоб налаштувати обороти ХХ, поки вони не стануть стабільними. З досвіду ремонту різних скутерів скажу, що в деяких моделях рекомендації з офіційної інструкції з експлуатації не діють. Щоб оберти ХХ почали змінюватися при впливі на гвинт якості, необхідно вручну підняти голку.
  • Неправильні зазори клапанів. Зніміть кришку ГБЦ і на холодну перевірте щупом зазори. Найчастіше вони мають бути 0,06-0,08 мм. Точну інформацію дивіться в мануалі від свого транспортного засобу.

Цилиндр

Циліндр

Якщо всі перераховані дії не допомагають, я розбираю карбюратор і чищу його від нальоту. У деяких моделях заводські жиклери із занадто дрібними отворами, тому допомагає заміна на інші. Ще раджу перевірити компресію двигуна, оскільки за її відсутності оберти теж плаватимуть. Нормальне значення - 10 атм. Якщо нижче, доведеться замінити кільця. Не допоможе - тоді міняємо поршневу (за умови правильної роботи клапанів у ГБЦ).