Притирання клапанів у голівці блоку циліндрів двигуна мотоцикла або скутера - це ремонтна процедура, яку можна зробити своїми руками. Існує кілька способів. Ми вибрали два найпоширеніших методи - ручний і за допомогою електроінструменту. Ця інформація допоможе вам самостійно відновити працездатність ГБЦ свого байка і заощадити на роботі майстра.
Навіщо потрібно робити притирання клапанів
Суть притирання клапанів полягає у створенні щільного прилягання тарілки з фаскою до сідла. Це забезпечує герметичне перекривання каналу для правильної роботи двигуна внутрішнього згоряння. У міру експлуатації клапани покриваються нагаром через згоряння палива. Поступово шар сажі стає таким великим, що утворюються щілини в колодязях ГБЦ між тарілкою і сідлом. При втраті герметичності випускного клапана частина повітря, необхідного для утворення правильної пропорції суміші, виходить. Полум'я проникає у випуск, що призводить до прогорання клапанів, прискореного зносу напрямних втулок. Щілини у впускному клапані знижують компресію, втрачається потужність ДВЗ, можливі пропуски займання суміші.
Зовнішніми ознаками нагару на клапанах виступають:
- ускладнений запуск двигуна;
- мимовільна зупинка мотора;
- втрата потужності;
- збільшення витрати бензину;
- хлопки у випускному або впускному колекторі.
Подальша їзда тільки погіршує стан двигуна і підвищує вартість ремонту. Якщо паливна система і запалювання в нормі, тоді знімають ГБЦ і дивляться стан клапанів. Притерти можна старі, якщо на них немає глибоких раковин. В іншому разі знадобляться нові клапани, які теж потребують притирання, оскільки сідла в ГБЦ вже мають своє вироблення. Розглянемо кілька перевірених способів, як правильно притерти клапани на мотоциклі своїми руками.
Ручний метод
Після розбирання головки блока циліндрів необхідно витягти клапани. Чорний наліт на тарілці і стрижні видаляється за допомогою дрібнозернистого наждачного паперу. Очищати поверхню потрібно до блиску. Після цього приступають до притирання робочої зони - це фаска на тарілці і відповідна частина на голівці, звана сідлом.
Потрібно виготовити пристосування зі сталевої катанки діаметром 6-8 мм. Створюється Т-подібна рукоятка, щоб було зручно обертати інструмент. Залишається стрижень довжиною 15-20 см. На його торці приварюють сталеву трубку довжиною 3-4 см. Діаметр підбирається такий, щоб ніжка клапана заходила всередину легко, але без люфту. Збоку в трубці просвердлюють отвір діаметром 4 мм. У ньому нарізається різьблення і підбирається відповідний болтик. За допомогою цього вузла буде фіксуватися ніжка клапана. Або можна купити готове пристосування.
Сам процес притирання ручним методом виконується в такій послідовності:
- На фаску наноситься спеціальна паста для притирання з частинками абразиву.
- Клапан вставляється в направляючу.
- До його ніжки приєднується пристосування, затягується фіксувальний болт.
- Пристосування обертається вліво-вправо на 45 градусів, щоб фаска терлася об сідло.
- Періодично ніжка повертається на 45 градусів за годинниковою стрілкою, щоб змінити положення тарілки щодо сідла.
- Процес повторюється доти, доки обидві поверхні не будуть очищені від нагару. При цьому на них не повинно бути раковин.
Визначити якість притирання можна за звуком. Спершу він скреготливий, дряпаючий, а потім шарудить. Це означає щільне поєднання сторін. Можна використовувати подвійну пасту (тюбик відкривається з двох боків). У неї є більша і дрібніша фракція абразиву. Тоді притирання буде більш точним. Процес послідовно виконується на всіх впускних і випускних клапанах. Після цього вони і ГБЦ очищаються від залишків пасти.
Притирання за допомогою електроінструменту
Щоб прискорити процес притирання клапанів у ГБЦ двигуна скутера або мотоцикла, можна використовувати дриль або шуруповерт. Буде потрібно інше пристосування - гумова трубка такого діаметру, щоб вона туго насаджувалася на ніжку штока. У протилежний торець вставляють шестигранник для закріплення в патроні шуруповерта. Це може бути звичайна біта або відрізок шестигранного ключа.
Далі притирання клапана виконується в такій послідовності:
- Фаска тарілки змащується притирочною пастою.
- Шток змащується моторним мастилом, щоб він менше грівся всередині направляючої.
- Палець вставляється в посадковий отвір.
- Зі зворотного боку ГБЦ до нього приєднується через гумову трубку дриль.
- На обертах 300-400 на хвилину із зупинками запускається обертання.
- Після закінчення всі деталі протираються від мастила і пасти насухо.
Як перевірити результат
Для перевірки притерті клапани розміщуються на місця і закриваються. У колодязі заливається бензин. Якщо він не витікає - все вийшло правильно. При протіканні, процедуру повторюють заново. Під час такого ремонту вам можуть знадобитися нові клапани, головка блоку циліндрів, коромисла, направляючі, прокладки та інші деталі двигуна. Все це можна придбати у нас за розумними цінами.
0 коментарі