Видатні радянські мотоцикли: який вигляд СРСР-байки мають зараз насправді?

ТОП-6 найпопулярніших байків СРСР від світанку до заходу сонця (майже як у Тарантіно)

За часів СРСР ринок був насичений великою кількістю важких і легких мотоциклів, деякі з яких експлуатуються досі. Пропонуємо вам цікавий короткий екскурс найкрутішими марками радянських мотоциклів, щоб пригадати, якими вони були тоді і побачити, який вигляд мають зараз, через стільки років.

До речі, навіть моделі, які припинили випускати багато років тому, збереглися вельми добре завдяки великому достатку запчастин. Деталі для вторинного ринку стали виготовляти різні бренди, тому підібрати будь-яку запчастину навіть до дуже старого радянського мотоцикла можна в нашому інтернет-магазині МотоЗилла.

Ява

Заповітна іномарка

Ява - це найкрутіший дорожній мотоцикл СРСР, який випускали в Чехословаччині з 1929 р. Хоча в модельному ряді були чотиритактні версії, більша частина мотоциклів мала 2-тактні силові установки об'ємом 250 і 350 "кубиків". Техніка виділялася м'якою підвіскою, хорошими швидкостями і, звісно, написом Jawa. У 1980 рр. кількість радянських мотоциклів Ява вже перевищувала 3 млн, тому до них активно випускалися запчастини, доступні по всій країні. Чимало таких байків тих часів експлуатується досі.

Мотоцикл Ява
Мотоцикл Ява

Після розпаду СРСР виробництво різко скоротилося, але потім поступово відновилося, хоча вже і в менших масштабах. Зараз колишні радянські мотоцикли випускаються з двигунами Хонда і Rotax, спільно з індійським виробництвом. Нещодавно було презентовано нові моделі Jawa Forty-Two і Perak, зроблені в ретро-стилі.

Дніпро

Із замашкою на BMW

Мотоцикл випускали на Київському мотоциклетному заводі, заснованому в 1945 р. Виробництво було зосереджене на виготовленні важких мотоциклів із візком, хоча були в продажу і легкі версії.

Перший прототип радянського мотоцикла Дніпро - М72 було скопійовано з німецького BMW R71, що використовувався у військових цілях. У міру розвитку вітчизняного бренду мототехніка поступово відходила від стилю мілітарі та набувала цивільного вигляду з об'єднаним подвійним сидінням, красивішими обвісами.

Мотоцикл Днепр желтый
Мотоцикл Дніпро жовтий

Радянські мотоцикли Дніпро були з чотиритактними двигунами на 650 і 750 "кубиків". Потужність варіювала від 26 до 36 к.с. Окремо розроблялися поліцейські версії, що генерують 42 к.с. Занепад марки стався 2012 року, але 2017-го була в продажу вінтажна серія мотоциклів, що рясніла хромом і декоративними накладками. Зі старих моделей у нормальному стані збереглися сотні, а може й тисячі, оскільки запчастини до них є у великому асортименті.

ІЖ

Романтика і практичність

Мототехніку випускали в СРСР із 1929 до 2008 рр. на Іжевському заводі, звідки й отримала свою назву ІЖ. Легкі моделі були набагато доступнішими за заповітну імпортну Яву, тому стали більш поширеними. Молодь на них їздила на танці, побачення, погуляти, тому такі радянські байки були синонімом романтики.

Водночас старше покоління зрозуміло всю практичність вітчизняного легкого мотоцикла з коляскою, тому активно експлуатувало агрегати для поїздки на риболовлю, по гриби, на город, до родичів за 200-300 км. Найпоширенішими моделями в СРСР були:

  • ІЖ Юпітер. Модель регулярно оновлювали, тому до назви додавали цифру 1, 2, 3 і т. д. Байк міг розганятися до 125 км/год за потужності 24 к.с. Вантажопідйомність 170 кг дозволяла вільно їздити удвох і перевозити вантаж. Ноу-хау було автоматичне вимкнення зчеплення.
Мотоцикл ИЖ Юпитер
Мотоцикл ІЖ Юпітер
  • ІЖ Планета. Аналогічно були від Планета-1 до Планета-6. Від Юпітера байк відрізнявся високою тягою на низьких обертах. Окрема серія Планета-Спорт була заточена під швидкісну їзду.
Мотоцикл ИЖ Планета
Мотоцикл ІЖ Планета
  • Дослідні зразки Оріон, Спринтер, Марафон. Вони були зроблені на основі японського ДВЗ XT-550, вирізнялися більш сучасним виглядом і спортивними характеристиками.

Історія радянського мотоцикла ІЖ закінчилася в 2008 році, хоча в 2018 ще намагалися розробити екскортну модель, але світу її так і не явили. Зараз байк може виглядати як новий, якщо вчасно обслуговувати його і чистити.

Мінськ

Спорт, спорт і ще раз спорт

Радянські мотоцикли Мінськ випускаються з 1951 р донині в Білорусі. Марка пройшла ребрендинг і зараз називається M1nsk. Спеціалізується на байках, скутерах, електровелосипедах. Спочатку курс було взято на виробництво легких мотоциклів спортивного типу для кільцевих кросів, наприклад, Мінськ М-201К. В асортименті були і дорожники.

Мотоцикл Минск черный
Мотоцикл Мінськ чорний

Молодь настільки загорялася модернізацією байків, що задирала "дупу", міняла крила і ставила інший тюнінг, щоб "залізний кінь" виглядав ще більш спортивним. Завдяки таким переробкам радянським хуліганам вдавалося втекти від погоні міліції, переїхавши через рейки по шпалі. Поліцейські мотоцикли через малий кліренс на таке були нездатні.

Зараз марка продовжує випуск дорожників, ендуро, кросачів, спортбайків, квадроциклів. Зовнішній вигляд став більш сучасним. Вони такі ж легкі. Купити запчастини до радянського мотоцикла Мінськ можна як оригінальні, так і аналоги, яких теж вистачає.

Схід

Гриби, риболовля, полювання

Недорогі радянські мотоцикли Восход були більше схожі на мопеди з об'ємом ДВЗ до 175 см³. Одноциліндровий двигун на Восході-3М сприяв зниженню маси, оскільки був невеликим і мав одну вихлопну трубу. А ось у Восхода-2М було два циліндри, тому передбачалося дві труби, захист для колін і велике вітрове скло. Ще були Восход із приставками:

  • Люкс;
  • Турист;
  • Мисливець;
  • Пілот.

Історія марки закінчилася в 1971 р. Навіть зараз можна знайти М3 в хорошому стані, оскільки досі до них випускаються запчастини.

Мотоцикл Восход красный
Мотоцикл Схід червоний

Урал

Важкий і потужний

Мотоцикл випускають на Ірбітському мотоциклетному заводі з 1940 р і дотепер. Переважно передбачається використання байка з коляскою через вагу понад 300 кг. Перші моделі були суто військовими, але потім налагодилося серійне виробництво цивільних версій. Привід може передаватися на колесо коляски, підвищуючи прохідність важкого байка.

Мотоцикл Урал
Мотоцикл Урал

Зараз у продажу присутні такі моделі як: Ретро, Патруль, Турист, Урал-Т, Gear-UP, Ретро-Соло. Цікаво, що нові версії радянського мотоцикла Урал помітно додали в якості, оскільки запчастини тепер до них випускають імпортні бренди. Наприклад:

  • карбюратори Keihin (Японія);
  • генератори Denso (Японія);
  • амортизатори Sachs (Німеччина);
  • дискові гальма Brembo (Італія).

З розглянутого робимо один простий висновок: володіти радянським мотоциклом можна і зараз, якщо вчасно обслуговувати його і купувати хороші деталі.