Без ГБО та магії поза Гоґвортсом =)
Вся мототехніка, що особливо відходила 3-5, а то й понад 20 років вимагає догляду. Будь-яка техніка - це механічний організм, симфонія деталей і мотозапчастин, що труться між собою, з різних сплавів металу і полімерних матеріалів. З віком потужність падає, а витрата збільшується, але ми знаємо, що потрібно зробити, щоб повернути колишню спритність своєму двоколісному улюбленцю. Тому розглянемо все по порядку. Відразу обмовимося, що газ на скутер ми ставити не пробували. Якщо хтось має такий апарат – дайте знати, і ми обов'язково напишемо про вас статтю.
Чому збільшується витрата та падає потужність?
Усі чинники поділяються на дві категорії. Одна з них включає причини, на які не можна вплинути. Сюди відносяться погодні умови (напевно, помічали, що після дощу та в прохолодну погоду техніка так і норовить вирватися з-під ніг), дорожнє покриття (так-так, якщо їздити зигзагами навколо ям витрата зростає), рельєф місцевості, якість бензину тощо . До другої категорії належать фактори технічного характеру, такі як:
- Надлишок сил тертя механічних вузлів.
- Неправильні параметри карбюратора.
- Засмічення каналів та камер паливної системи.
- Зношування елементів поршневої.
- Прийшли в непридатність елементи електрики: свічки, дроти, реле та ін.
- «Убита» трансмісія та погана олія.
- Зношування приводних механізмів.
- Аеродинаміка. Наявність обтічника на кермо, шолом і вас не наздогнати.
- Тип глушника (звичайний або улюблений прямоток). Дають вони щось чи ні – не зрозуміло, але звук зробить вас зіркою на будь-якій сході байкерів.
- Тип та стан повітряного фільтра. Ходять легенди, що нульовик дає +3 до спритності. Нам самим це достовірно перевірити не вдалося, але якщо приріст є – він невеликий.
- Тиск у шинах та стан коліс. Чим вищий тиск, тим менша площа зіткнення з поверхнею (пляма контакту), а це знижує тертя, збільшуючи жорсткість.
- Наклейки (+10 кінських сил морально, а якщо ще й брелок на ключі Хонда, ви зрозуміли).
Частина причин викликає зайвий механічний опір, і двигун доводиться працювати на межі. Інші – дозволяють досягти трохи кращого ККД.
Окремо слід враховувати процес обкатки нового мотоцикла. Поки не буде притирання внутрішніх деталей двигуна, розраховувати, що показники витрати будуть мінімальними, не потрібно. Але щойно обкатка завершена, необхідно переналаштувати карбюратор під робочі параметри.
Потрібно стежити за своєчасністю обслуговування. Якщо ТО проводиться за регламентом, вказаним у технічній документації, то байк служитиме довго, а витрата залишиться в межах допустимого. Але якщо все-таки він раптово виріс, необхідно провести ревізію. У разі зношування або виходу з ладу запчастин, потрібно купити нові мотозапчастини в Мотозилі та замінити зношені новими.
Тепер докладно розглянемо усі змінні. Трохи раніше ми вже визначилися з вами, що ми можемо вплинути лише на деякі чинники (як казав класик "Маємо, що маємо").
Завдання: Зменшити витрату палива та збільшити потужність байка
Є:
• повітря (на його щільність та температуру вплинути не можемо);
• поверхня, яка подекуди покрита нормальним асфальтом (вплинути не можемо);
• бензин (за відчуттями кожен вибирає сам, автору статті подобається бензин на ОККО, і це реклама).
А тепер почнемо розкладати по поличках фактори, які нам потрібно покращити:
1. Надлишок сил тертя вузлів та агрегатів
В першу чергу це підшипники та мастило. Часто там, де має бути масло, його вже немає або воно темне та тверде як вугілля. Бувають, звісно, і підшипники без кульок (роликів) – але це крайнощі. Зі шкільного курсу фізики ми знаємо, що тертя – це сила, яка перешкоджає руху тіл відносно один одного. До того ж тіла, схильні до надмірного тертя перегріваються, що призводить до їх розширення та подальшого підклинювання, що призводить до передчасного зносу.
Тому за станом підшипників та мастила потрібно стежити, і це справді важливо. Нижче ми підібрали мастило та підшипники, які можуть вам стати в нагоді:
Рекомендація перша: Перевір підшипники та мастило.
2. Неправильні налаштування карбюратора
До падіння показників потужності, і як наслідок перевитрати палива, призводять причини, які можна розділити на три групи:
1. Недостатня кількість паливної суміші. Таке трапляється, якщо карбюратор неправильно налаштований, засмічився головний жиклер, змістилася голка дроселя, що дозує, забився дренаж у баку, шланги або канали паливного крана.
2. Збіднення паливної суміші. Таке відбувається в результаті деформування фланців карбюратора, недостатньо затягнуті хомути на патрубках, розгерметизація сальників колінвала або якщо стали непридатними для прокладання картера і циліндрів.
3. Перезбагачення паливної суміші. Тут роль відіграють причини, зазначені в першому пункті, але сюди потрібно додати засмічення повітряного фільтра та каналів, якими повітря подається в карбюратор.
Іноді карбюратор просто не працює як потрібно, і купити новий буде простіше і швидше, ніж копатися в пошуках причин і способів їх усунення.
Якщо проблема полягає у зносі деталей, їх можна купити в магазині мотозапчастин.
Рекомендація друга: Перевір налаштування карбюратора.
3. Засмічення каналів та камер паливної системи
Паливна система – один із найбільш навантажених вузлів техніки. Це вени вашого двоколісного друга. До паливної системи базово ми віднесемо такі вузли:
- сад;
- паливний кран;
- бензонасос;
- паливні шланги;
- паливний фільтр.
Часто ми нехтуємо шлангами і фільтрами, адже вони теж не вічні і в регламенті саме фільтри - фаворити на заміну. Зіпсувався шланг - і ось бензин капає, не доходячи до карбюратора. Іноді в повітря йде більше бензину, ніж споживання самого двигуна. Не змінювали фільтр вже більше року, тоді все сміття з бака з бензином безперешкодно потрапляє до карбюратора. Все нове можна придбати тут:
Рекомендація третя: Поміняй паливний фільтр та шланги.
4. Зношування елементів поршневої
Головна причина перевитрати – знос кілець. Визначається зазором на замках. Для кожної моделі мотоцикла своя норма. Якщо на "Юпітері", "Сході" або "Яві" він став від 2,5 мм і більше, то час проводити ТО із заміною комплекту поршневий. Якщо йдеться про «Планет», то зазор до 3,5 мм вважається нормальним. На скутерах та мопедах відповідно своя математика.
Чи зчищати нагар з поршнів? Це від симптомів. Після заміни поршнів новими, наріст нагару спочатку працює навіть у плюс. Це завдяки низькій теплопровідності. Але згодом його стає занадто багато, що призводить до зворотного – витрата палива зростає. Поршневу необхідно змінювати, коли падає компресія.
Загалом за станами кілець варто стежити. Інакше рано чи пізно доведеться розоритися на новий циліндр та голівку. А ще досить часто виробники конструктивно закладають можливість підвищення кубатури мототехніки шляхом заміни циліндропоршневої групи. Наприклад, з Дельти на 50 кубів можна легко зробити Дельту на 70 або навіть 80 кубів без шкоди іншим агрегатам і вузлам. Все, що потрібно – у Мотозилі:
Поршневі кільця
Поршні
Поршневі
Рекомендація четверта: Перевір кільця та компресію.
5. Прийшли в непридатність елементи електрики: свічки, дроти, реле та ін.
Незалежно від того, чи буде запалення передчасним чи відбуватиметься із запізненням, результат один – перевитрата палива. Важливо, щоб спалах відбувався в конкретний момент часу. Тому потрібно стежити за роботою системи запалення. І якщо буде виявлено найменші відхилення, вони мають бути негайно усунені.
Ще однією проблемою може стати якість свічок. Рекомендується застосовувати свічки з характеристиками, які повністю відповідають тим, що вказані у технічній документації до мотоцикла. Йдеться про калійне число. Відхилення від норми можуть бути тільки у випадку, якщо байк експлуатується спекотним літом або в холодну пору року.
Так, і свічки, і свічник, і бронепровід іноді варто міняти:
Свічки запалювання
Свічники та бронепроводи
Рекомендація п'ята: Перевір свічки, дроти та котушку запалювання.
6. «Убита» трансмісія
Втрата потужності під час передачі тяги від двигуна до колеса може досягати 15-20%. Це з зусиллями, які потрібно витратити на опір механічних елементів трансмісії. Також важливо правильно підібрати олію для коробки передач. Значення має його в'язкість.
Зі збільшенням температури під час руху падає гідравлічний опір (масло розріджується). Позбутися цього не можна. Але заміна олії може знизити втрати потужності, що заощадить паливо. Історично так склалося, що найкращим маслом для мототехніки вважається Motul та Ipone, ми ці постулати заперечувати не будемо.
Олії 2-х тактні Олії
4-х тактні
Рекомендація шоста: Залий нормальну олію.
7. Зношені приводні механізми
Залежно від типу техніки та коробки передач приводний механізм може бути різним. Для мотоциклів та мопедів – це ланцюг та зірки, для скутерів це ремінь із варіатором. Ситуація класична - елементи схильні до високих навантажень, і з часом зношуються (розтягуються), що призводить до підвищеного тертя і втрати ККД при передачі моменту, що крутить, на колесо.
У випадку з ланцюгом - потрібно стежити за його розтягненням, інакше скоро почне під'їдати зуби і доведеться міняти ланцюг, і зірки. У скарбничку народних помилок варто віднести міф про те, що ланцюг краще змащувати солідолом (літолом та ін.). Це не так. На солідол налипає абразивні частки, що лише посилює ситуацію. Для змащення ланцюга винайдені спеціальні мастильні засоби, які так і називаються «Змащення для ланцюгів»:
Рекомендація сьома: Перевір ланцюг і змасти його «Змащенням для ланцюга», а не літолом дідуся.
8. Аеродинаміка (обтічник на кермо + шолом = і вас не наздогнати).
Не треба сміятися, адже ви знаєте, що значить їхати проти вітру без шолома і обтічника - очі сльозяться, одяг трепет, ще й поодинці комахи намагаються стати на вашому шляху. А в холоднішу погоду ще й руки мерзнуть. Цей пункт має віддалене відношення до аеродинаміки, але ми рекомендуємо вам спробувати їздити в моторукавичках і поставити захист рук.
Якщо з обтічником все зрозуміло - він спрямовує зустрічний потік навколо мотоцикла (на скутері він не потрібен, тому що конструктивно пластик виконує роль обтічника), то зі шоломом все набагато складніше. Шолом якось може врятувати вам життя. Справжні гонщики завжди надягають шолом, а сідаючи в машину пристібаються. Тому шолом потрібен ОБОВ'ЯЗКОВО, і краще вибрати зручний та красивий шолом, щоб його хотілося надіти.
Рекомендація восьма: Використовуй обтічник, захист рук і не забувай про шолом.
9. Тип глушника
Суперечка про прямотоки ведеться давно. З одного боку двигуну стає "простіше дихати", а з іншого боку він стає більш галасливим (хоча це не завжди мінус, тому що на дорозі автомобілісти краще зауважують гучних, і це факт). Але найприємніша перевага – це дзвінкий звук детонації палива, що так люблять мотоциклісти.
А щодо ККД, багато хто зазначає, що техніка справді поводиться «бадьоріше».
Рекомендація дев'ята: Спробуй прямоток. Це крута штука, хоча не точно.
10. Тип та стан повітряного фільтра
Повітряний фільтр - це саме дрібниця, яка може зробити погоду для всього залізного організму. Адже засмічений пилом фільтр перегороджує дорогу потоку свіжого повітря на двигун. Є ще така штука, як «фільтр нульового опору», і ми такі теж є. Теоретично вони повинні збільшувати потік повітря і мінімізувати опір при фільтрації. Але реальної користі від такого тюнінгу не доведено. Хтось каже, що за відчуттями потужність зросла, хтось посилається на «кумедний звук» під час всмоктування повітря. Але реальні показники приросту потужності на малокубатурній техніці складно оцінити.
Повітряний фільтр
Нульовик
Рекомендація десята: Почисть (поміняй) фільтр або постав нульовик.
11. Тиск у шинах та стан коліс
Правило перше: вищий тиск – менше тертя із поверхнею. Тільки не перестарайтеся, на кожній гумі вказано допустимий діапазон тиску. Так що підкачайте колеса.
Правило друге: якщо диски криві чи побиті, варто їх прокатати на верстаті та відбалансувати. Це знизить знос осьових підшипників, а рівне колесо зберігатиме інерцію обертання краще.
Рекомендація одинадцята: Підтримуй правильний тиск у колесах.
12. Наклейки
Кожен досвідчений мотоцикліст знає, наскільки важливо правильно підібрати та наклеїти потрібні наклейки. Кожна наклейка на вашій мототехніці це +3 до харизми та швидкості. Не вірите – перевірте самі.
Рекомендація дванадцята: Порадуй дитину в собі.
P.S. Ми не претендуємо на науковий ступінь, і розуміємо, що деякі з пунктів є абсурдними. Але ми сподіваємося, щось цікаве і дієве ви собі почерпнули. Дякую, що дочитали цю статтю до кінця!
0 коментарі