Велосипед приваблює дедалі більше покупців, оскільки він легкий, для його зберігання не потрібен гараж, а їзда економить час і покращує здоров'я. Але багатьох цікавить, яку швидкість можна розвинути на велосипеді, пересуваючись асфальтом або іншими типами дорожнього покриття. Хоча я займаюся ремонтом мото і велотехніки, я добре розумію фактори, від яких залежить швидкість пересування. У цій статті поділюся цікавими моментами, а також середніми і рекордними показниками швидкості їзди на двоколісній техніці з педальним приводом.
Від чого залежить швидкість велосипеда?
Щоб з'ясувати, як швидко можна розігнатися на велосипеді, потрібно розуміти, що впливає на швидкість. Ось основні чинники, які потрібно враховувати.
Маса велосипеда
Одні моделі важать 13-14 кг, коли інші - 20-27 кг. Чим важчий транспорт, тим більше сил витрачається на розгін. Вага велосипеда залежить від матеріалу рами (сталь, алюміній, карбон), матеріалу ободів (сталь, алюміній). Ще товщина спиць і їхня кількість визначають загальну масу байка. Я рекомендую вибирати велосипеди з алюмінієвими рамами, що вирізняються нормальним поєднанням ваги і ціни.
Діаметр коліс
Колеса велосипеда бувають від 12 до 29 дюймів. Що більший розмір, то більшу дистанцію проїде транспорт за одного обороту педалей. Приміром, якщо два райдери крутитимуть педалі по 100 обертів за хвилину, то байк із 26-ми колесами за цю хвилину проїде довшу дистанцію, ніж байк із 24-ми покришками. Отже, швидкість першого буде вищою тільки за рахунок збільшеного діаметра коліс. Додатковий бонус великих радіусів - комфортний проїзд дрібних нерівностей - колеса просто переїжджають їх по верху, не встигаючи дістати до дна, де трапляється найсильніший удар.
Зауважте, що на швидкісних гоночних велосипедах не використовуються спиці - там стоять суцільні диски. Це потрібно для усунення опору повітря, яке неминуче потрапляє в колеса і гальмує їх.
Ширина покришок
Чим ширше велосипедна гума, тим вона більше контактує з дорожнім покриттям. У результаті при великій ширині збільшується опір у плямі контакту. Тому на товстих покришках швидко їхати не вийде. Як усім відомо, гоночні байки мають тонкі шини.
Сюди можна віднести і правильність тиску в шинах. Спущені шини збільшують площу зіткнення з дорогою. Велосипед стає стійкішим, але розігнати його важче. Перекачані покришки мінімально контактують з асфальтом. При різкому натисканні на педаль можлива пробуксовка. Раджу накачувати камери до показників, передбачених виробником для конкретної моделі.
Тип протектора
Цей самий принцип можна застосувати до малюнка протектора. Високі виступи шашок гальмуються повітряним потоком. Для набору високої швидкості на велосипеді раджу використовувати сліки - майже гладку гуму без малюнка. Але попереджу, що гальмівні властивості у неї не дуже хороші.
Ширина керма
Все широке - погано для швидкості. Що ширша конструкція, то більше вона сповільнюється зустрічним потоком повітря. На перегонових велосипедах U-подібне кермо, що зменшує ширину транспорту і примусово зводить плечі та лікті райдера.
Загалом посадка райдера визначає, як швидко можна їхати на велосипеді. Тому для набору максимальної швидкості рекомендую прийняти позу, в якій ваша спина виявиться паралельною землі. Для цього доведеться опустити кермо.
Наявність амортизаторів
Передні, а особливо задні амортизатори сильно погіршують жорсткість конструкції. Тому частина енергії драйвера поглинається хиткою демпферною системою, а не трансмісією. Це уповільнює швидкість. Для швидкої їзди на велосипеді рекомендую вибирати моделі без амортизаторів. Комфорт від цього страждає, зате підвищується продуктивність на шосе.
Якість підшипників маточин
Як швидко можна їхати на велосипеді за допомогою педалей залежить від роботи підшипників. Одні підтримують нетривале обертання під час руху накатом, а інші - здатні довго крутитися, сприяючи підтримці швидкості. Перевірити це просто - перед покупкою підніміть заднє колесо велосипеда, розкрутіть його руками і подивіться, як довго воно буде обертатися.
Конфігурація трансмісії
Наявність декількох зірочок спереду і касети ззаду дає змогу за однакової швидкості крутіння педалей їхати швидше. Розігнавшись, можна переключитися на найменшу задню зірку, і підтримувати пересування на великій швидкості, витрачаючи менше зусиль.
Додаткові фактори
Крім основних факторів, що визначають, яку швидкість можна розвинути на велосипеді, існують додаткові. Від них теж залежить, як швидко ви зможете пересуватися на своєму двоколісному транспорті. Виділю деякі з них:
- Тип дорожнього покриття. По гладкому асфальту або бетону без швів можна пересуватися швидше. Плитка, бруківка створюють додатковий опір колесам. Ґрунтовка навпаки погіршує зчеплення коліс з дорогою, чим теж знижує швидкість.
- Наявність ухилу. Під час руху з гірки швидкість збільшується за рахунок їзди накатом, інерційного руху і ваги райдера. Підйом у гірку навпаки уповільнює рух.
- Правильність розташування сидіння. Якщо нога насилу дістає до педалі, втрачається сила натискання. Коли коліно залишається зігнутим при розміщенні ступні на педалі в нижньому положенні, тиснути незручно, а ще це шкодить суглобам.
- Вага райдера. Що важчий користувач, то повільніше їхатиме велосипед.
- Фізична форма райдера. Підготовлені м'язи ніг, спини і рук сприяють швидкіснішому пересуванню на байку.
- Техніка їзди. Розігнатися швидше вийде, якщо підвестися з сідла. Тоді при натисканні на педаль підвищується сила крутного моменту.
Яку швидкість розвивають на велосипеді?
З урахуванням усіх вищеописаних основних і додаткових факторів тепер я можу відповісти на головне питання - яку швидкість можна розвинути на двоколісному велосипеді. Середній показник становить 20 км/год. Саме на нього варто орієнтуватися, плануючи час у дорозі на далекому маршруті. За хорошої рівної дороги місцями можна розганятися і підтримувати рух із показником 25-30 км/год. Витривалі та підготовлені райдери їздять навіть за швидкості 40 км/год. Виміряти це можна за допомогою смартфона з увімкненим GPS, який відстежує швидкість пересування і пройдену відстань.
Абсолютний рекорд швидкості на велосипеді з педальним приводом становить 50 км/год. Він встановлений у 1984 р. і не побитий до сьогоднішнього дня. Максимальна швидкість на велосипеді зі спуску становить 210 км/год. Фред Ромпелберг досяг швидкості 268 км/год, їдучи за машиною по сольовій рівнині. Але тут машина створювала вихор, який тягнув велогонщика як канат, нейтралізуючи опір повітря.
Активно їздячи на велосипеді, зношуються підшипники, зірочки, ланцюги. Все це можна купити для різних моделей байків в інтернет-магазині МотоЗилла. Тоді ви і далі зможете насолоджуватися швидкісною їздою.
0 коментарі