Як заряджати гелевий акумулятор: важливі правила

Деякі нові мотоцикли з заводу оснащуються гелевими акумуляторами. Ще власники байків самі купують гелеві АКБ, сподіваючись на їх довгий термін служби. Але тільки зіткнувшись з розрядкою ємності дізнаються, що правила зарядки для таких батарей зовсім інші. Сьогодні я розповім, як заряджати гелевий акумулятор, щоб це було безпечно і зберегло потенціал АКБ. Нагадаю, що мене звати Андрій, і у мене своя майстерня з ремонту мотоциклів і скутерів, тому досвід у цій сфері величезний. Як партнер МотоЗілла, я допоможу вибрати потрібний АКБ і зарядну станцію до нього.

Зарядка аккумулятора на мопеде

Зарядка акумулятора на мопеді

Що таке гелевий акумулятор

Перед обговоренням перевірених мною способів, як заряджати гелевий акумулятор для мотоцикла або скутера, трохи опишу, що з себе представляє цей тип АКБ. Принцип накопичення електроенергії в ньому аналогічний кислотним батареям з електролітом. Але сама рідина всередині загущена до стану гелю за допомогою присадки оксиду кремнію. За консистенцією гель нагадує зубну пасту, тільки прозору. Це дає такі переваги:

  • гель стійкий до вібрацій під час їзди мотоцикла;
  • речовина щільно обволікає пластини, зберігаючи стабільний контакт;
  • герметичний корпус не потребує обслуговування у вигляді доливання електроліту;
  • на мотоциклі можна виконувати складні трюки з переворотами, оскільки гель стабільний, незалежно від положення транспорту в просторі;
  • у разі аварії та руйнування корпусу АКБ гель менше забруднює екологію і безпечний для райдера, адже він не розтікається так як кислота.

Аккумулятор на мопед

Акумулятор на мопед

Зазначу, що порівнюючи ціни на гелеві акумулятори з кислотними, перші явно виграють, тому байкери намагаються купити саме їх.

Особливості гелевих АКБ

Як майстер з ремонту скутерів і байків, я одразу вивчив конструкцію і принцип роботи гелевих батарей, щоб розуміти, з якими проблемами зіткнуться мої клієнти. Гелеві акумулятори продаються з позначкою GEL або GEL TECHNOLOGY. Найчастіше вони випускаються з характеристикою видаваного струму 12V, а за силою струму бувають від 4 до 9 А. І якщо за вихідними показниками вони не відрізняються від свинцево-кислотних, то за вхідними для заповнення ємності існує значна різниця.

Наприклад, гелеві акумулятори із силою струму 4 А можна заряджати струмом 0,4 А протягом 10 годин (характеристика може бути прописана на корпусі після словосполучення charging current або charging method). Деякі моделі підтримують функцію швидкої зарядки з показником не більше 2 А. Ось тут і виникає питання, як заряджати гелевий акумулятор, адже звичайний зарядний пристрій видає силу струму 4-8 А. Ще одна складність - величина вхідної напруги - вона не повинна перевищувати 12,3В, а автомобільні зарядні станції трансформаторного типу подають до 15-16В.

Наслідки неправильного заряджання

Якщо підключити гелевий акумулятор до такого пристрою, виникне підвищена температура між свинцевими пластинами і густим електролітом. Виділиться вода, речовина розшарується, що погіршить робочі характеристики. У результаті замість 10 років така АКБ прослужить 1 рік. Нагріта всередині вода почне випаровуватися, створиться тиск газів, акумулятор може здутися або навіть вибухнути. Про такі наслідки мені не раз розповідали клієнти в моїй майстерні.

Як правильно заряджати гелевий акумулятор

Раджу не нехтувати правилами зарядки гелевих акумуляторів, про які я зараз розповім. Звісно, простіше купити спеціальний зарядний пристрій для гелевих акумуляторів, який розрахований на роботу саме з такими батареями. Але можна обійтися і звичайним автомобільним, тільки він має відповідати певним параметрам:

  • це має бути інверторний апарат, а не трансформаторний, щоб видавати точні значення струму;
  • принцип роботи має бути імпульсним, що дасть змогу уникнути перегріву;
  • обов'язкові ручні або напівавтоматичні налаштування для зниження сили струму і напруги, щоб досягти допустимого рівня за вхідними параметрами.

Далі для зарядки гелевого акумулятора дотримуйтесь такого порядку:

  1. Підключіть фіксатори від зарядної станції до клем АКБ згідно з полярністю.
  2. Встановіть силу струму на рівні 10% від робочої величини батареї.
  3. Виставте напругу до 14,4В.
  4. Періодично перевіряйте температуру акумулятора рукою.
  5. Якщо корпус дуже гарячий, вимкніть апарат, дочекайтеся охолодження, перевірте правильність налаштувань зарядного пристрою, повторіть процес.

Тепер ви знаєте, як заряджати гелевий акумулятор правильно, щоб його не здуло. Якщо ви вже зіткнулися з проблемою і зіпсували свою АКБ, вибрати нову на 6 або 12V можна в магазині МотоЗилла. Так само тут ви знайдете зарядні станції для гелевих акумуляторів, що підтримують струм зарядки від 1 А.