Як відновити гелевий акумулятор?

Мотоциклісти і власники скутерів дедалі частіше обирають гелеві акумулятори з огляду на їхню доступну ціну та безпеку. Зазвичай батареї вистачає на 10 років при правильному використанні. Але порушення правил експлуатації значно скорочує ресурс АКБ. Сьогодні я розповім, як відновити гелевий акумулятор, якщо у нього впала ємність або візуально видно, що всередині стало мало гелю. Дам поради на основі мого досвіду, оскільки у мене своя майстерня з ремонту байків і мопедів. Також я співпрацюю з МотоЗілла понад 10 років, добре знаючись на якісних запчастинах для мототехніки.

Як влаштований гелевий акумулятор?

Спершу коротко опишу будову гелевого акумулятора, щоб новачкам було зрозуміло, що потрібно робити для його відновлення. Усередині пластикового корпусу знаходяться звичні всім свинцеві пластини, які виступають електродами за рахунок різної полярності. Між ними залитий електроліт. Для того, щоб він став гелем, додано оксид кремнію. Завдяки пастоподібній, густій консистенції забезпечується постійний і максимальний контакт електроліту з пластинами. Це важливо, наприклад, коли мотоцикл або скутер їде по купинах. Рідші види електроліту в такій ситуації колишуться, втрачаючи щільність контакту. Додатковий плюс гелевого АКБ - підвищена безпека на випадок пошкодження корпусу. Рідина не стане бризкати на всі боки.

Ознаки, коли потрібно відновлювати гелеву батарею

Гелевий акумулятор вважається необслуговуваним. Але вже через пару років експлуатації власник може помітити, що рівень гелю падає. Через це зменшується площа контакту електроліту зі свинцевими пластинами, що скорочує ємність батареї. Вона починає швидше розряджатися. Виникає таке явище через заряджання підвищеними струмами, коли гель перегрівається і починає випаровуватися. Зайвий тиск із частинками пари виходить через скидний клапан. Якщо продовжувати таку експлуатацію, батарея може візуально висохнути, залишившись без гелю.

Ще одна проблема з гелевими акумуляторами, яку я помітив за час своєї практики, - на пластинах з'являється товстий шар оксиду. Він теж заважає нормальному процесу роботи, скорочуючи площу поверхні електродів. Таке явище трапляється через глибокий розряд гелевого акумулятора. У процесі роботи, у міру розряду, позитивні свинцеві пластини трохи покриваються дрібнокристалічним сульфатом. Коли починається зарядка, він знову розчиняється. Але при глибокому розряді настає незворотний процес. Видалити наліт дуже важко.

Методи відновлення гелевого акумулятора

Тепер опишу, на підставі досвіду майстра з ремонту мототехніки, як відновити гелевий акумулятор, коли він висох або покрився нальотом. В обох випадках головна проблема - зниження ємності. Щоб її підвищити на висохлій батареї, потрібно відновити рівень гелю. Хороша новина в тому, що сам кремній в електроліті нікуди не дівається - випаровується тільки вода. Тому для відновлення АКБ потрібно долити воду. Раджу купувати дистилят в аптеці, а не в магазині мотозапчастин, оскільки медична дистильована вода максимально очищена.

Процес відновлення гелевого акумулятора виконується в такій послідовності:

  1. Розмістити батарею на рівній поверхні.
  2. Викрутити пробки з гуми, розташовані у верхній частині корпусу.
  3. Розкрити ампулу, пляшку або пакет із дистильованою водою.
  4. Набрати рідину шприцом і залити в перший отвір на АКБ.
  5. Повторити процес, поки вода не покриє пластини.
  6. Заповнити водою всі "банки".

Після цього рекомендую щільно закрити гумові кришки і потрясти акумулятор. Дайте йому постояти 30 хвилин, а потім потрясіть знову. Час необхідний на розчинення засохлого гелю. Збовтування дозволяє ретельно перемішати вміст для рівномірної концентрації. Після цього потрібно заряджати АКБ протягом 5-10 годин до повного відновлення рівня заряду.

Коли на свинцевих пластинах є товстий шар сульфату. Просто розчинити його водою не вийде - необхідно впливати електрикою. Для цього раджу задіяти спеціальний зарядний пристрій для гелевих акумуляторів, у якого є відновлювальний режим. Працює він методом чергування високих і малих струмів зарядки з паузами для розрядки. Завдяки мінливій силі струму, змінюється і температура то в більшу, то в меншу сторону. За рахунок цих фізичних процесів матеріали всередині АКБ розширюються і звужуються, тому сульфат поступово відстає від свинцевих пластин. Запасіться терпінням, оскільки у відновлювальному режимі зарядна станція пропрацює близько доби.

Коли гелевий акумулятор не підлягає відновленню?

Намагатися відновити гелевий акумулятор варто не у всіх випадках - часом це марна трата часу і грошей. Повернути АКБ мотоцикла або скутера в справний стан не вийде за таких ознак:

  • відкладення на пластинах дуже щільне, має товстий шар, не розчиняється навіть за тривалого перебування в дистильованій воді;
  • через прозорий корпус видно пошкодження свинцевих пластин, вони починають розсипатися;
  • значно впала ємність батареї, вона майже не бере заряд навіть після додавання води;
  • спостерігається здуття стінок гелевого акумулятора.

У таких ситуаціях, на підставі свого досвіду, рекомендую припинити спроби реанімації і відправитися в магазин за новою батареєю. Купити хороший гелевий акумулятор для мотоцикла або скутера можна в МотоЗілла, вибравши відповідну силу струму, виробника і ціну.