Як правильно перемикати передачі на велосипеді?

Привіт усім! Нагадаю, що мене звати Андрій, і в мене своя майстерня з ремонту. Крім скутерів і мотоциклів, мені доводиться ремонтувати велосипеди. Одна з часто виконуваних операцій - заміна ланцюга велосипеда або заміна комплекту ланцюга і всіх зірочок. Хоча ці велосипедні комплектуючі відносяться до витратних, нерідко їхній ресурс скорочується при неправильному використанні. Тому я вирішив дати короткий посібник щодо поводження з цими вузлами. Знаючи, як правильно перемикати передачі на велосипеді, ви зможете навчитися робити це плавно і чітко. Як наслідок, збільшиться ресурс деталей трансмісії, а ви отримаєте більше задоволення від їзди.

Правила перемикання передач на велосипеді

Зоряна трансмісія набула широкого поширення на відміну від планетарної з огляду на свою простоту і дешевизну. Вона складається з 1-3 передніх провідних зірочок, що встановлюються на єдиній осі з шатунною системою. На осі заднього колеса монтується касета з веденими зірками. З'єднуються вони ланцюгом. Для перекидання приводу використовуються передній і задній перемикачі, керовані важелями з керма. Зміна положення ланцюга призводить до зміни передавального числа, що дає змогу змінювати швидкість руху, не змінюючи водночас кількість обертів педалей. Під час руху в гору, можна сповільнити швидкість руху, зате полегшити саме прокручування шатунів, що забере менше сил.

Оскільки мені не раз доводилося міняти порвані ланцюги, деформовані перемикачі або стерті зірки, наведу кілька основних правил перемикання передач на велосипеді:

  • Перемикати швидкості на велосипеді із зірковою системою трансмісії можна тільки під час руху. При цьому обертання педалей має бути в міру інтенсивним. Якщо зробити маневр при недостатньому крутному моменті, ланцюг може зіскочити або застрягти.
  • Нормальна частота обертання педалей у момент перемикання повинна підтримуватися в діапазоні 70-100 об/хв.
  • Не встановлюйте ланцюг у таке положення, за якого буде сильний поздовжній перекіс.
  • У момент перемикання передачі знижуйте зусилля натискання на педаль, щоб ланцюг не був максимально натягнутим. Це спростить його перехід.
  • Доїжджаючи до підйому перемикайтеся заздалегідь. Це дасть змогу виконати маніпуляцію з хорошою частотою обертання, адже при заїзді на ухил швидкість відразу знизиться.
  • Переводячи пальцем важіль на кермі, притримуйте його в заданому положенні, поки не буде здійснено саме перемикання ланцюга. Це пов'язано з тим, що на деяких моделях трансмісії жорсткість кермових систем перемикання невисока, і натяг приводу може повернути важіль у зворотне положення.

Пораджу встановити манетки для перемикання так, щоб до них було зручно дотягуватися без візуального контролю. Залежно від моделі такі важелі бувають під великий або вказівний палець. Фіксуються на кермі вони за допомогою обтискного кріплення. Відпустіть його викруткою або шестигранним ключем, пересуньте під свою анатомію, за необхідності прокрутіть на кермі для постановки під потрібним кутом. Потім затягніть кріплення. Це забезпечить комфорт під час перемикання.

Більше - значить краще?

Залежно від кількості передніх і задніх зірок виходить загальне число передач на велосипеді. Найчастіше мені доводилося ремонтувати байки з трьома передніми і 7 задніми зірочками. У суму вони утворюють 21 передачу. При компонуванні 3х9 вийде аж 27 швидкостей. Але це в теорії.

На практиці крайню праву передню зірочку вдасться використовувати тільки з кількома крайніми задніми зірками. Те саме вірно щодо середньої - вона працює тільки у зв'язці з кількома центральними зірками. Якщо встановити ланцюг на ліву крайню передню зірочку, а ззаду розмістити привід на крайній правій зірці, утвориться сильний перекіс. Їхати вийде, але метал скреготатиме, почнеться активне зношування приводу, роликів натягувача і зубів. Це справжнє знущання над велосипедом і собою.

У підсумку при комплектації 3х9 реальних передач, використовуваних на практиці, виходить 9-12. Тому варіанти трансмісії 2х5 або 2х7 нічим не поступаються за зручністю і можливостями, але коштують менше або простіші в ремонті. Не ведіться на маркетинговий хід виробників велосипедів, думаючи, що велика кількість зірочок обіцяє розширені можливості. Адже під час ремонту вони міняються касетами, а значить обійдуться дорожче за рахунок більш об'ємної конструкції з металу.

Кілька порад з обслуговування трансмісії велосипеда

Наостанок дам кілька рекомендацій щодо догляду за трансмісією велосипеда, які полегшать перемикання передач:

  • змащуйте ланцюг спеціальним мастилом хоча б раз на місяць;
  • очищайте привід і зірки всепроникаючою речовиною під тиском з балончика після кожного дощу або катання по піску, а потім наносьте мастило повторно;
  • стежте за ланками ланцюга, щоб втулки не бовталися надмірно;
  • контролюйте зуби зірочок, щоб ланцюг сідав на них щільно;
  • дивіться за станом ролика натягувача - він легко стирається.

Різні велозапчастини для догляду за велосипедом можна купити в інтернет-магазині МотоЗилла. Тут є витратні матеріали та деталі для ремонту. Навіть якщо ви зіпсували трансмісію, не знаючи, як перемикати швидкості на велосипеді, все можна виправити, підібравши потрібні елементи і замінивши їх.