Страшна правда про гонки на мотоциклах: 6 фактів про мотогонщиків та індустрію

Це цікаво, пізнавально та страшно

Чемпіонат світу з шосейно-кільцевих гонок на мотоциклах наздоганяє за своєю популярністю Formula-1. Аудиторія по телевізору та інтернету становить понад 500 млн, а квитків для спостереження на власні очі продаються щороку до 3 млн. Уболівальники в багатьох країнах стежать за самими змаганнями, що використовуються мотоциклами, мотозапчастинами, екіпіруванням та учасниками. Якщо ви просто любитель байків, ви знайдете пізнавальним наведені у статті факти. Ну а для затятих мотоспортсменів це корисні орієнтири, в якому напрямку рухатись, щоб не відставати від світових тенденцій.

Перегони задають напрямок індустрії

Конкуренція змушує інженерів спортивних команд постійно розробляти нові технології. Вони покликані:

  • підвищити потужність двигуна;
  • покращити відведення зайвої температури;
  • знизити вагу ДВЗ та всього мотоцикла;
  • зміцнити ключові вузли рами, підвіски, ходової;
  • покращити надійність та витривалість.

При цьому інженери стежать, щоб не втратилася безпека керування, адже середня швидкість пересування під час перегонів на мотоциклах становить 165 км/год, а місцями розвивається до 350 км/год на прямих ділянках.

Використовувані технології в мотоциклах гоночних роблять їх прототипами для серійного випуску. Відбувається це приблизно із затримкою у 3-5 років. Завдяки невтомній праці розробників цивільна дорожня техніка також отримує нові функції та покращення. Цікаво, що деякі особливості згодом організатори забороняють застосування в гонках на мотоциклах, але в шосейних версіях вони продовжують використовуватися. Яскравий приклад – гальмівна система ABS Cornering від Bosch. Вона точно визначає час прискорення та гальмування байка за рахунок інтеграції інерційної платформи. Зустріти її зараз можна на цивільних версіях Ducati.

Хто може стати пілотом мотогонок

Основна вимога для бажаючих стати пілотом у гонках на мотоциклах – гарне здоров'я та витривалість. У "сідлі" доводиться проводити 45 хвилин напруженої поїздки. Потрібно запам'ятовувати, як виляє зад мотоцикла на різній швидкості, під різними кутами нахилу і миттєво підлаштовувати під це своє тіло, переносити центр ваги. Тому тренування, тренування та ще раз тренування допоможуть відточити навички до автоматизму, щоб райдер міг злитися зі спортивним мотоциклом в одне ціле. Витривалість необхідна, оскільки за гонку кожен райдер втрачає близько 2 літрів рідини, що виходить із потом. Ось тобі і "сидяча" робота.))

Якщо говорити про цікаві факти щодо пілотів перегонів на мотоциклах, можна відзначити такі:

  • Ідеальна вага райдера вважається – 64-66 кг. Найлегший пілот важив 51 кг – це Дані Педрос із його зростом 160 см. Але в гонки допускаються й високі люди. Серед відомих гонщиків Скотт Реддінг із вагою 76 кг та зростом 185 см.
  • Пілотам доводиться багато подорожувати. Наприклад, змагання MotoGP проводяться 20 тижнів на рік (на вихідні). Щоб підготуватися до них та взяти участь, потрібно витратити 1,5 тижні на кожне. Значить понад 30 тижнів райдер буде зайнятий – а року лише 52 тижні. На щастя, контракти відомих пілотів показують, що за рік вони повинні брати участь у п'яти офіційних заходах. Подальша активність залежить від них самих, побажань спонсорів, тренерського штабу та інших чинників.
  • Основне правило харчування - є стільки, скільки потім втратиш при тренуванні або гонці. Вгодованих райдерів не буває. Головними інгредієнтами мотогонщиків є риба, курка, рис, паста. Обов'язково наявність цільнозернового борошна (макарони, хліб). Риба прийнятна будь-яка, але вітається середньої жирності – лосось чи тунець. А ось яловичина в учасників змагань не в пошані. Припиняти прийом їжі слід щонайменше за 3 години до гонки на мотоциклах.

Наскільки безпечні гонки на байках

Хоча під час гонки на мотоциклах розвиваються неабиякі швидкості до 350 км/год, організатори роблять все можливе, щоб підвищити захист пілотів. Для цього використовуються:

  • шоломи;
  • мотоботи;
  • протектори для захисту кісточок та гомілок;
  • накладки на коліна та лікті;
  • системи захисту хребта, шиї, плечей.

Останні вбудовуються повітряні подушки, починаючи з гонок 2018 р. Костюм пілота гонок на мотоциклах виготовляється зі шкіри кенгуру. Вона має оптимальні характеристики по міцності, опору на розрив, теплопровідності від тертя, еластичності. Відчувається таке спорядження, як друга шкіра. Навіть при вильоті із “сідла” за останні 5 років травми отримували лише 10% спортсменів.

Скільки видів перегонів на мотоциклах існує

Пізнавально, що MotoGP – це лише одна із існуючих спортивних дисциплін на мотоциклах. Усього їх понад 15:

  • фігурне водіння;
  • стоячи;
  • руховий вільний стиль;
  • шосейно-кільцеві гонки, але не швидкість, але в витривалість (як Ле-Ман 24);
  • мототріал;
  • крос-кантрі;
  • спідвей;
  • мотобол;
  • лінійні перегони;
  • супермото;
  • ендуро-крос;
  • скіоринг;
  • спеціальні заїзди на встановлення рекордів та ін.

Цікаво, що в Катарі проводяться "темні" покотушки вночі доби. Траса висвітлюється штучно за допомогою прожекторів. А раніше було ще жорсткіше – дорогу підсвічували лише фари самих мотоциклів!

Які гальма застосовуються на мотоциклах

У різних гонках переважна більшість техніків і пілотів віддавали перевагу гальмам Brembo. Наприклад, у 2013 році вони стояли на 21 з 24 мотоциклів, які беруть участь у змаганні. А у 2015 їх уже обрали 25 із 26 гонщиків, оскільки супорти стали алюмінієво-літієвими – міцними та легкими. Останнім “цвяхом у кришку труни” інших виробників став випуск супортів Heavy Duty, які мають ребра для відведення зайвої температури. Тому, якщо любите поганяти на байку з вітерцем, вибирайте гальмівну систему Brembo.

Яким двигунам віддають перевагу

У свій час у гонках на мотоциклах використовували 800-кубові мотори, але зараз все частіше застосовують "тисячники". Це спричинило зростання потужності, підвищення швидкості, збільшення видовищності подій. Їхня потужність складає 245-260 к.с. Найчастіше застосовують установки від Ducati або Honda. Природно, збірка ручна і модель коштує в 50 разів дорожче за подальшу — стокове фото. Перед введенням ДВС у гоночну версію, близько 30 моторів піддаються різним випробуванням. Вартість прототипу може досягати 1,3 млн. доларів.