Привіт усім! Нагадую, що мене звати Андрій! Я майстер, який співпрацює з МотоЗилою понад 10 років. Займаюся ремонтом скутерів і мотоциклів, а також іншої техніки та інструменту з ДВС. Коли до мене в майстерню приїжджають клієнти з неправильно налаштованими тепловими зазорами клапанів у ГБЦ, я одразу чую це за звуком мотора. При цьому я помітив, що не всі власники байків взагалі вміють помічати такі відхилення в роботі ДВЗ на слух і не вважають важливим робити перевірку. Сьогодні я розповім, на що впливають теплові зазори клапанів і як їх правильно налаштувати для безперебійної роботи двигуна мотоцикла.
Що таке зазори клапанів?
У ГБЦ мотоцикла є розподільчий вал з кулачками, що впливають на штовхач. Останній тисне на ніжку клапана, спонукаючи його проходити вперед і відкриватися. Це дає змогу запустити повітря в камеру згоряння на впускних клапанах або випустити відпрацьовані гази на випускних. Потім під дією потужної пружини клапан повертається на місце, закриваючи отвір.
Простір між штовхачем і ніжкою клапана називається тепловим зазором. Він необхідний для компенсації теплового розширення, що відбувається через нагрівання металу двигуна мотоцикла. Правильно виставлений зазор забезпечує:
- тиху роботу мотора;
- повне відкриття клапана;
- утворення оптимальної повітряно-паливної суміші;
- захист від руйнування або накопичення нагару.
Регламент регулювання зазорів
Згідно з багатьма інструкціями з експлуатації мотоциклів, регламент перевірки зазорів клапанів становить 100 мотогодин. Цей інтервал не залежить від місця їзди - міста чи траси. Дострокове регулювання теплових зазорів клапанів потрібне, якщо вони починають цокати. Це означає, що відстань між штовхачем і ніжкою збільшилася. Відбувається таке через природне зношування деталей або під дією вібрації. На моїй практиці траплялися випадки, коли зазори навпаки зменшувалися, що теж шкідливо для двигуна.
Наслідки ігнорування регламенту
Розібравши не один десяток моторів мотоциклів зазначу, що неправильні зазори клапанів ведуть до плачевних наслідків. Серед них:
- Порушення пропорцій утворення повітряно-паливної суміші. Як наслідок, ДВЗ смикається, глухне, оберти плавають, падає потужність, збільшується витрата палива.
- Механічні пошкодження двигуна. П'ятаки розбивають сідла, металева стружка обсипається в циліндри. Чавунна або алюмінієва крихта дряпає стінки циліндрів, після чого зазвичай доводиться робити капітальний ремонт ДВЗ мотоцикла.
- Полум'я виривається у впускний або випускний колектор. У першому випадку це випалює мастило, виникає перегрів, заклинювання деталей або їхнє прискорене зношування. Ще сам клапан прогорає від підвищених температур. При виході полум'я у випускний колектор останній надмірно перегрівається, псується каталізатор.
Тому, як майстер з ремонту мотоциклів, раджу не затягувати і одразу перевірити зазори клапанів, якщо ви почули характерне цокання. Зробити це можна самостійно. Буде потрібен ключ на 9, пасатижі та щуп. Далі я дам коротку інструкцію з перевірки та налаштування теплових зазорів.
Правила налаштування теплових зазорів клапанів
Описані нижче мною правила та етапи процесу застосовні до будь-яких мотоциклів, незалежно від марки, країни складання, або кількості циліндрів. Єдина різниця - на двоциліндрових моторах клапанів 4, а не 2, тому роботи вдвічі більше. Перевірка виконується в такій послідовності:
- Зніміть з генератора мотоцикла захисний кожух, оскільки в оглядовому віконці особисто мені розгледіти мітки вдається не завжди.
- Знайдіть маркування у вигляді літери Т на дзвоні.
- Зіставте її з рискою або виступом на картері ДВЗ.
- Коли ви домоглися положення поршня у верхній мертвій точці, зніміть клапанну кришку з ГБЦ.
- Вставте щуп між штовхачем і ніжкою клапана. Він має заходити щільно, не бовтатися.
Точні параметри зазорів клапанів до мотоцикла вказані в його інструкції з експлуатації. Зі свого досвіду зазначу, що у більшості моделей це 0,05 мм на впускному клапані і 0,1 мм на випускному. Саме такі пелюстки вам будуть потрібні на щупі. Якщо перевірка показала, що зазор занадто великий або навпаки маленький, відпустіть контргайку, прокрутіть штовхач до потрібного положення, щоб підтиснути щуп. Потім, утримуючи гвинт пасатижами, затягніть контргайку ключем. Після цього рекомендую перевірити тепловий зазор повторно, щоб упевнитися, що нічого не змістилося.
Наостанок додам ще кілька простих правил від себе:
- налаштування зазорів клапанів виконуйте тільки на холодному двигуні;
- приготуйте нову прокладку або герметик для клапанної кришки;
- звіряйте правильність міток для встановлення поршня у ВМТ за положенням розподільчого вала.
Останнє важливо на випадок, якщо привід ГРМ розтягнувся. Тоді мітки на роторі генератора будуть неправильними щодо фактичного положення поршня. Якщо під час налаштування зазорів ви виявите, що клапан деформований або прогорів, то купити нові для будь-якої моделі мотоцикла завжди можна в інтернет-магазині МотоЗілла. Тут є приводи ГРМ, прокладки, шестерні та інші запчастини для ремонту байків.
0 коментарі