Мотоцикл Мінськ: характеристики, моделі, огляд, ціни, експлуатація, технічне обслуговування, ремонт і тюнінг

Якби вас запитали, який мотоцикл - головний конкурент Восхода, то що б відповіли? Люди певного віку без сумнівів скажуть, що це Мінськ. У них були схожі параметри двигуна і ціна, тому власники цих байків нерідко мірялися у швидкості та маневреності у дворах. Ті мотоцикли їздять досі, а також випускаються сучасні версії, які можна взяти абсолютно новими. У цій статті я розповім про характеристики техніки цієї марки, особливості обслуговування і ремонту, а також, де купити запчастини на мотоцикл Мінськ в Україні.

Історія виникнення бренду Мінськ

Бренд мотоциклів Мінськ бере початок у 1951 році. Німецький завод DKW було вирішено розформувати, оскільки це підприємство завдало шкоди народному господарству СРСР. Його потужності були вивезені в місто Мінськ на "МВЗ" (МотоВелоЗавод). Першу модель було побудовано за аналогією німецького мотоцикла DKW RT125, який раніше вже 10 років перебував успішно на озброєнні в армії Вермахту. Те, що це був хороший прототип, підтверджує той факт, що його взялися випускати Harley-Davidson, Yamaha та інші бренди.

Перша модель, зібрана в Мінську, отримала назву М1А. За перший рік було продано 3000 екземплярів. Згодом підприємство наростило обороти, продажі велися в 45 країнах світу. У 2007 році завод перейшов у приватні руки. Марка пройшла ребрендинг, а назва бренду стала писатися "M1NSK" з відсиланням до першої випущеної моделі. Виробництво техніки триває досі, тому актуально знати, де купити запчастини для нових і старих мотоциклів Мінськ.

На ринку України мотоцикли Мінськ були завжди, оскільки колись Україна входила до СРСР. Байки радянської збірки продаються на вторинному ринку і зараз, а значить пошук запчастин до них залишається затребуваним. На Auto.ria та інших платформах купити старий мотоцикл Мінськ можна від 150 до 450$. Усе залежить від стану байка.

Нові мотоцикли після ребрендингу марки теж продавалися широко в інтернеті та офлайн. Їхня ціна варіює від 34 000 до 70 000 грн. Вони цілком складають конкуренцію китайським та індійським аналогам. Але поступово зникли з продажу після початку повномасштабного вторгнення. Однак на вторинному ринку вони є по 500-1000$. Тим, хто встиг купити новий M1NSK раніше, або подумує про придбання останньої моделі з пробігом, теж важливо знати, де дістати на неї деталі для ремонту, адже за технікою потрібно продовжувати стежити.

Загальні характеристики

Мінський завод випустив велику кількість моделей двоколісної техніки. Але однією з найпопулярніших, на думку народу, був Мінськ 125, який можна купити і сьогодні. Тому наведу його характеристики:

  • об'єм двигуна - 124 см³;
  • конфігурація мотора - одноциліндровий, двотактний;
  • потужність - 8-12 к.с.;
  • тип приводу в двигуні - ланцюговий;
  • коробка передач - чотириступенева з ножним перемиканням;
  • об'єм бака - 12 л;
  • бензин - АІ 92;
  • мастило - разом із паливом у співвідношенні 1:25;
  • максимальна швидкість - 90-100 км/год;
  • витрата палива - 3-4 л на 100 км;
  • запалювання - безконтактне;
  • підвіска - амортизатори спереду і ззаду;
  • гальма - барабанні передні та задні;
  • колеса - зі спицевими ободами розміром 3-18 дюймів;
  • рама - трубчаста, закритого типу;
  • габарити - 1960х660х1100 мм;
  • кліренс - 125 мм;
  • подача палива - самопливом;
  • зчеплення - багатодискове в масляній ванні;
  • вантажопідйомність - 150 кг;
  • вага мотоцикла - 100 кг.

Зазначу, що назва Мінськ 125, яка так часто зустрічається на майданчиках із продажу техніки, загальноприйнята. Вона взята народом на підставі об'єму двигуна, який використовується в таких байках. Самих моделей із ДВЗ 125 см³ було багато. Завод давав їм власне маркування, але воно було довгим, тому не зайшло покупцям. У народі мотоцикли продовжували класифікувати за мотором.

Моделі мотоцикла Мінськ

Загалом старий державний завод і нове приватне підприємство в сумі випустило близько 60 моделей мотоциклів, скутерів і квадроциклів, а також мопедів. Були навіть електричні версії. За типом вони діляться на дорожні модифікації, ендуро, спортивні байки і дрібносерійні експериментальні варіанти.

Серед перших агрегатів після М1А, були: М1М, М-103, М-104. Серія тривала до М106, але зараз такі можна зустріти тільки в музеях старої техніки. У 1971 році з'явився Мінськ ММВЗ-3 під індексом 111. У ньому вже був інструментальний ящик, як у сучасних байків, ліквідовано масивну обшивку, властиву старим мотоциклам. Максимальна потужність становила 9.5 к.с.

Після 3.111 пішли такі версії:

  • Мінськ ММВЗ-3.115. Мотоцикл виробляли з 1976 до 1982 року. Отримав контактне запалювання, мотор потужністю 11 к.с., оновлений вигляд спідометра і фари головного світла.

  • Мінськ ММВЗ-3.112. Випускали з 1982 до 1995 рр. Сидіння стало ширшим і зручнішим. Гальмівні барабани збільшено в діаметрі до 150 мм, що підвищило безпеку. Колісні спиці стали товстішими, змінилося місце розташування підніжок. Потужність ДВЗ підвищено до 12 к.с. Була модифікація для сільської місцевості. Вона відрізнялася іншими передавальними числами за потужності 10 к.с., що робило мотоцикл більш тяговитим на малих швидкостях. Збільшений дорожній просвіт і наявність задньої передачі давали змогу проїхати бездоріжжям. Перемичка на кермі посилювала конструкцію для перевезення великогабаритних вантажів на короткі відстані.

  • Мінськ ММВЗ-3.113. Виготовлення здійснювали з 1995 по 2006 рр. Скрізь був мотор на 125 кубиків. У ньому була змінена конструкція передньої вилки, з'явилися газонаповнені амортизатори. З 1997 року стали комплектуватися моторами з роздільною системою змащення (чотиритактними).

  • Мінськ ММВЗ-3.113.5 Лідер. Модифікація побачила світ у 1999 р. і вироблялася наступні 5 років. Виділялася нахиленими задніми амортизаторами, невеликим вітрозахисним кожухом, бічними пластиковими обвісами, задертим глушником. Усе вказувало на спортивне призначення. Згодом з'явилася версія з мотором на 150 кубиків форсованого типу.

  • Мінськ Д4 125. Сучасна модель з 4-тактним двигуном 124 см³, і максимальною швидкістю 100 км/год. Уже має електростартер, 5-ступінчасту коробку, переднє дискове гальмо. Але всі ці поліпшення спричинили збільшення маси до 140 кг.

Крім перерахованих вище і найпоширеніших, існують модифікації: С4 125, М 125, С4 200, С4 250, R 250 тощо. Спортивна серія включає моделі 3.221 Крос, М-213, М-211, М-227, М-3.232 та ін. Дрібносерійні випуски містили версії Люкс з поліпшеною комплектацією, Кадет, Гриф, Поларіс.

Мотоцикл Мінськ: фото реальних власників

Мінськ: відео огляд мотоцикла від власників


Запчастини на мотоцикл Мінськ

Мінськ вважається одним із найпростіших і найнадійніших мотоциклів тієї епохи. На нього пересідали хлопці з мопедів, а решта, хто не міг собі такого дозволити, із заздрістю дивилися на власників. Нині такі байки працюють і досі, проте час бере своє. Тому важливо знати, що ламається з роками та які запчастини можуть знадобитися для ремонту мотоцикла Мінськ.

Серед поломок, з якими може зіткнутися власник байка, залежно від віку техніки, такі:

  • Провертається шестерня на кікстартері. Залежно від результатів діагностики вузла може знадобитися заміна храповика, самого важеля, вала заводної лапки. Часто під час такого ремонту змінюють і поворотну пружину.
  • Відламується коліно глушника. Особливо з цим стикаються любителі їзди по бездоріжжю. Якщо сам глушник забився або прогорів, його варто теж замінити.
  • Лопається зварювання на рамі. Таке мені доводилося бачити тільки на байках, що потрапили в ДТП або жорстко впали. Вихід один - заварити напівавтоматом або РДС зварюванням, заґрунтувати і пофарбувати. Нову раму на старий Мінськ зараз купити практично нереально.
  • Забивається карбюратор. З цим стикається кожен власник радянського мотоцикла. Я пробував чистити карбюратор, міняти ремкомплект, налаштовувати, але зрозумів, що краще одразу замовити новий карбюратор на Мінськ. Хоч сучасні версії і китайські, але з ними мотоцикл буде тримати холості оберти.
  • Рвуться троси газу, гальма і зчеплення. Раджу їх просто замінити, коштують вони копійки. Хоча самі важелі міцні, адже вони зроблені з листової гнутої сталі, а не алюмінію, як у конкурентів. Новийтрос спідометра поверне правильні показники, оскільки без нього стрілка часом зашкалює при 50 км/год.
  • Розсипаються рукоятки керма. На щастя, вони міняються буквально за пару хвилин на нові.
  • Пробиває підвіска. Це може бути через слабкі пружини, непрацюючі амортизатори. Під час ремонту їх змінюють на нові. Можуть знадобитися додатково гофри на амортизатори, втулки передньої вилки.

Слабке місце мотоцикла Мінськ - електрика. Вона відмовляє через окислені контакти, перетерту ізоляцію, розірвані дроти. Для ремонту може знадобитися купити на Мінськ комутатор, котушку запалювання, датчик холу, кінцеві вимикачі. Сама електропроводка теж змінюється в зборі, якщо немає бажання возитися з мультиметром і шукати обірваний дріт.

Багато власників байка знають, що переднє гальмо практично не працює, хоча воно і передбачене конструктивно. Це пов'язано із заводськими особливостями конструкції і директивами того часу, що надходять на виробництво. Але відновити гальмівну функцію можна, поставивши нормальні гальмівні колодки на мотоцикл Мінськ і правильно відрегулювавши натяг троса.

За надійністю деякі вважають двигун мотоцикла "Мінськ", зібраного в СРСР, вічним. За фактом, капіталка потрібна через 30 000 км пробігу. З огляду на те, що за сезон на ньому накочують до 300 км, їздячи на риболовлю, на дачу, в магазин, то за 10 років експлуатації виходить 3000 км. Значить накатати належні 30 тис. за такого використання можна тільки за 100 років. Ось і виходить, що власники рідко стикаються з капіталкою. З усіх бачених мною мотоциклів Мінськ на спідометрі було від 7 до 12 тис. км.

Але неправильне обслуговування, поганий бензин можуть вбити будь-який двигун, тому потрібно знати, де купити запчастини для капітального ремонту мотора старого Мінська. Найчастіше потрібно замінити:

Сучасні байки, зібрані вже на приватному підприємстві в Білорусі, не надто далеко йдуть від китайських версій за якістю збірки. Збільшена потужність двигуна і швидкість дозволяє використовувати їх для далеких поїздок по трасі, тому і пробіг у них наростає швидше. Їх доводиться капіталіти після 20-30 тис. км. Набір запчастин для сучасного Мінська той самий, тільки важливо перевірити деталі на сумісність зі встановленими моторами. Всі необхідні запчастини для мотоцикла Мінськ як старого виробництва, так і нового можна купити в інтернет-магазині МотоЗилла. Менеджери допоможуть з вибором за якістю, ціною, переконаються в сумісності.

ТО для мотоцикла Мінськ

У технічне обслуговування мотоцикла Мінськ входять такі роботи:

  • заміна натягувача ланцюга ГРМ і самого ГРМ у 4-тактних моторів - кожні 20 000 км;
  • встановлення нового моторного ланцюга - кожні 10 000 км;
  • перевірка натяжки моторного ланцюга - кожні 500 км, змащування - кожну 1000 км;
  • заміна свічок запалювання - кожні 3000-5000 км або достроково при поганому запуску, нестабільній роботі двигуна;
  • заміна повітряного фільтра - кожні 2000 км, а після 500 км потрібна чистка;
  • зірки ланцюга міняються через 10 000 км разом із ланцюгом.

Ще у версій 4Т потрібне регулювання клапанів кожні 5000 км і заміна мастила щосезону. У Мінська 2Т обслуговування полягає в правильному змішуванні бензину з мастилом, а клапани відсутні, тому регулювати нічого не потрібно. Багатодискове зчеплення мотоцикла Мінськ теж вважається розхідником, хоча не має чіткого регламенту заміни. Диски, кошик, шток може знадобитися замінити через 15-30 тис. км пробігу. За такого ремонту рекомендую одразу поставити нові шестерні коробки передач, вали, вилки, щоб одночасно продовжити ресурс КПП і більше не лазити в цей вузол.

Як правильно обкатати мотоцикл Мінськ?

На кришці паливного бака деяких мотоциклів Мінськ нанесено нагадування, як правильно обкатати техніку. Там повідомляється, що під час обкатки необхідно змішувати бензин з маслом у пропорції 20:1. Збільшена кількість мастила забезпечує краще ковзання поршневих кілець по циліндру. Але диму з глушника буде більше - лякатися не слід. Коли через 1000 км обкатку завершено, розводьте масло в бензині у співвідношенні 25:1. У процесі обкатки не вичавлюйте ручку газу на повну, не рушайте різко з місця. Тоді ви не перегрієте мотор з повітряним охолодженням.

Як правильно вибрати і купити вживаний мотоцикл Мінськ?

Якщо ви вирішили придбати мотоцикл Мінськ з пробігом, варто його добре перевірити перед покупкою. Від стану залежить, скільки буде потрібно купити запчастин для ремонту Мінськ, щоб користуватися технікою. Заведіть мотор і не чіпайте ручку газу. Зверніть увагу, як двигун тримає холості оберти. Якщо ДВЗ глухне, доведеться міняти карбюратор, свічку, бронепровід, а може і комутатор. Тому ґрунтовно торгуйтеся, щоб потім було за що купити деталі для відновлення мотоцикла Мінськ.

Обов'язково випробуйте байк у справі перед покупкою. Проїдьте на ньому, бажано по трасі, щоб побачити максимальну швидкість. Це дасть уявлення про стан двигуна. Після 70 км/год увімкніть четверту - оберти не повинні падати, мотор має тягнути. Якщо чути сторонні звуки, скрегіт, хрускіт, передачі вмикаються насилу, потрібен ремонт зчеплення або коробки. Тоді теж торгуйтеся. Наостанок не забудьте перевірити оптику, хоча реле поворотів або навіть стоп-сигнали в зборі коштують не дорого.

Документи для їзди на мотоциклі Мінськ

Навіть найменш потужний мінськ має об'єм двигуна 125 кубиків. Це означає, що для їзди потрібні права категорії А. Відкрита категорія А1 не підійде. Пройти навчання з керування мотоциклом можна в автошколі. Залежно від міста і кількості практичних занять це обійдеться в 6-10 тис. грн. Потім подаються документи в сервісний центр МВС для складання теоретичного і практичного іспитів. При цьому сплачується державне мито. Потім видається пластикове посвідчення.

Для їзди по дорогах України потрібно поставити мотоцикл Мінськ на облік. Це обійдеться до 1000 грн. Ви отримаєте номерний знак і пластикове свідоцтво про державну реєстрацію. Використовувати байк можна з 18 років.

Тюнінг мотоцикла Мінськ

Багато хто цікавиться, як зробити з мотоцикла "Мінськ" "гармату", що вистрілює по трасі під час повороту ручки газу. Для цього потрібна заміна поршневої. Причому поставити потрібно поршні, блок і кільця з потужнішого двигуна. З практики скажу, що добре підходять для Мінська блоки Yamaha. Якщо хочете збільшити потужність на кілька "коней", встановіть замість штатного поршня діаметром 52 мм збільшений циліндр на 54 мм. Якщо хочете прям "гармату" з мотоцикла, можна поставити поршневу на 69 мм. На YouTube є відео, як це робити.

Ось інші способи, як можна затюнити Мінскач:

  • встановити захисні сталеві дуги, якщо їх немає;
  • надіти чохол Мінськ на протерте сидіння;
  • поставити новий глушник або резонатор, щоб байк видавав приємний звук;
  • замінити амортизатори і сайлентблоки, підвищивши м'якість ходу;
  • встановити покришки з агресивним малюнком протектора;
  • замінити старі, поржавілі обода на нові, блискучі;
  • приробити яскраві наклейки, які піднімуть настрій, виділять байк на тлі стоку, допоможуть приховати потертості на корпусі.

Істотне поліпшення по комфорту - це встановлення на мотоцикл акумулятора та електростартера. Тоді можна заводити байк з кнопки. При цьому потрібне переведення електрики на постійний струм. Серед інших варіантів - замінити лампи розжарювання на світлодіодні. Тоді у вас буде топове світло, що підвищить безпеку під час руху в темний час доби. Найзатятіші фанати такої техніки доходять до встановлення гідравлічних гальм і монтажу ручок з підігрівом. За бажання можна замінити приладову панель, встановивши цифровий тахометр з підсвічуванням, новий спідометр і свіжі кольорові вічка, які не вигоріли на сонці.

Відгуки про мотоцикл Мінськ від справжніх власників

Олександр, їздить на Мінськ ММВЗ-3.115 2 роки

Знайшов у продажу "капсулу часу". Мотоцикл 1982 року випуску. Заводився добре, але холості оберти не тримав. Потрібно було постійно натискати на кнопку поплавка для подачі бензину або крутити ручку газу, щоб двигун продовжував працювати. Налаштування карба не допомогли. Замінив карбюратор на китайський, який зроблений як точна копія японської моделі, тільки за нормальною ціною. Тепер двигун працює як годинник. Єдине - максимальна швидкість уже 70 км/год, але мені по місту більше й не потрібно.

Сергій, їздить на Мінськ 113 4 роки

Мотоцикл подобається, хоч йому вже 30 років. Стан нормальний, якщо вчасно ремонтувати і ставити якісні запчастини на Мінськ. По асфальту вдвох розганяю його до 95 км/год. Але для цього я поставив японський карбюратор. Ціна кусається, проте з ним байк раптово знайшов друге життя, і працює краще, ніж багато сучасних мотоциклів.

Дмитро, їздить на Мінськ 112 6 років

Пам'ятаю цю модель ще будучи підлітком. Була точно така. Вважаю старий Мінськ одним із найнадійніших мотоциклів. Хлопці у дворі мучилися зі своїми Восходами та ІЖами, а я їздив і горя не знав. Будучи дорослим, накотила ностальгія. Знайшов недорогий варіант у продажу, купив, зробив двигун, придбавши кільця і поршні на "Мінськ", і тепер їжджу на мотику на риболовлю.

Олексій, їздить на Мінськ 112 10 років

Володію старим Мінськом - дістався у спадок від батька. Пробіг 5 тис. км із хвостиком. Двигун ще не робив, заводиться, працює. Міняв глушник замість забитого, амортизатори. Була корозія, тому зачистив і пофарбував раму. Тепер мотик має не ганебний вигляд, їжджу на ньому по селищу, в магазин, по гриби. Прохідність відмінна, купити грязьову гуму на Мінськ не проблема, тому бездоріжжя мотоцикл не боїться.

Популярні запитання та відповіді про мотоцикл Мінськ

Що краще Мінськ чи ІЖ?

Мінськ належить до легкого класу мотоциклів. Він економічніший, простіший, надійніший. У ІЖ більше потужності, але він важчий, а також складніший у ремонті. За паливом він ненажерливіший, тому багато хто в такому порівнянні віддає перевагу Мінську.

Який двигун у мотоциклі Мінськ?

У більшості моделей стоїть двигун об'ємом 124 см³. Але є модифікації з моторами 150, 200 і навіть 250 кубиків. Версія на 125 куб. см. двотактна, а інші можуть бути як 2-тактними, так і 4-тактними.

Яке масло заливати в мотоцикл Мінськ?

У 2-х тактні мотори заливається масло 2Т типу Motul 510. Воно змішується разом із бензином у пропорції 1:25. У 4-х тактні ДВЗ заливається напівсинтетика 10W-40 безпосередньо в картер.

Як швидко їздить Мінськ?

Старі мотоцикли мають максимальну швидкість 90-100 км/год. Від сучасних версій можна очікувати 110-130 км/год, що залежить від потужності двигуна і типу КПП.

Яка витрата палива у Мінська?

У старих радянських мотоциклів витрата становить 3-4 л на сотню. Це залежить від налаштувань карбюратора, стилю їзди, завантаженості транспорту. У нових байків Мінськ витрачання пального досягає 2,5-3 л на 100 км.