Мало хто знає, але до випуску легендарного мотоцикла Дніпро, "Київський мотоциклетний завод" випускав його прототип - К-750. Саме про цей байк і буде моя розповідь. Оскільки я займаюся ремонтом мотоциклів, а також інструменту та обладнання з бензиновими двигунами, то не з чуток знаю особливості експлуатації, поширені поломки, плюси і мінуси техніки. Сьогодні я розповім про історію моделі К-750, технічні характеристики, що найчастіше ламається і де купити запчастини на мотоцикл К-750. Ще ви знайдете тут фото, відгуки, відео та відповіді на найпоширеніші запитання про цей легендарний важкий байк.
Історія виникнення К-750
Історія мотоцикла К-750 бере свій початок в Україні. На "Київському мотоциклетному заводі" (КМЗ) було ухвалено рішення випускати модель М-72 - альтернативу важкому німецькому мотоциклу BMW R71. Спочатку це була військова версія, але оскільки Друга світова війна вже закінчилася, виникла потреба в цивільному важкому байку для утилітарних цілей. Ірбітський мотоциклетний завод у цей час розробляв Урал, а в Україні стали розвивати власну модель М-72.
У 1958 році на основі М-72Н створюють нову версію під індексом К-750. Мотоцикл отримує збільшену потужність двигуна до 26 к.с., стає надійнішим і комфортабельнішим. Серед позитивних змін з'явилися:
- гідравлічні амортизатори;
- зменшення витрати палива на 1 л при проїзді 100 км (хоча потужність стала вищою);
- розміщення коляски на гумових ресорах.
Через першу літеру "К" в індексі модель стали називати в народі "Касік" або "Косьян". Інші між собою називали байк "Емочка" з відсиланням до прототипу М-72, хоча літери "М" у назві продовжувача лінійки вже не було. Остання версія прізвиська підкреслювала шанобливе ставлення до техніки серед мотоциклістів, адже вона славилася потужністю, надійність і підвищеною прохідністю.
Після випуску кількох модифікацій, через 10 років, у 1968 р., на зміну Касику прийшов мотоцикл К-650, більш відомий під назвою "Дніпро" або МТ-8. Але деякі з тих мотоциклів все ще їздять Україною. Я навіть знайшов кілька десятків оголошень про продаж К750 з ціновим діапазоном від 600 до 3500$ залежно від стану. Тому питання купівлі запчастин на мотоцикл К-750 в Україні залишається актуальним. КМЗ згодом випускав ще модифікації з об'ємом двигуна 750 кубиків, але це були вже мотоцикли Дніпро. Не всі деталі у них взаємозамінні, тому під час пошуку деталей для ремонту важливо бути уважним і знайти грамотного менеджера і перевірений інтернет-магазин запчастин, де допоможуть точно підібрати потрібні витратні матеріали та комплектуючі.
Загальні характеристики
До основних характеристик мотоцикла К-750 (1958-1968 рр. випуску) належать:
- зовнішні габарити - 2400х1060х1650 мм;
- колісна база - 1450 мм;
- просвіт між нижньою частиною і дорогою - 120 мм;
- висота розташування сидіння водія - 720 мм;
- тип двигуна - чотиритактний, з двома циліндрами;
- особливість ГБЦ - нижнє розташування клапанів;
- діаметри циліндрів - 78 мм;
- об'єм ДВЗ - 746 см³;
- компресія при стисненні поршнями - 5,7-6,1 атм;
- потужність, що видається, - 26 к.с. при діапазоні оборотів 4600-4900;
- спосіб охолодження ДВЗ - повітряний;
- метод змащення - подача під тиском і шляхом розбризкування;
- вага мотоцикла з коляскою - 320 кг;
- маса мотоцикла без коляски - 210 кг;
- максимально допустима вантажопідйомність - 300 кг;
- заявлена витрата палива на 100 км - 6 л;
- витрата масла на 100 км шляху - 250 мл;
- максимальна швидкість по трасі - 90 км/год;
- паливна система - карбюратор К-37;
- бензин для заправки - АІ-66-74;
- місткість бензобака - 21 л;
- повітряний фільтр - комбінованого типу (інерційний і контактно-масляний);
- гальма - барабанного типу спереду і ззаду;
- система запалювання - дві свічки, котушка Б2-Б, переривник;
- електрообладнання - з акумулятором на 6 В, генератором Г-11-А;
- головна оптика - фара ФГ116;
- трансмісія - двоходова, чотириступенева коробка;
- зчеплення - дводискове, сухого типу з фрикційними накладками на дисках з обох боків.
Рама виконувалася з товстостінних трубок, що забезпечувало підвищену міцність. Задня підвіска була важільного типу з пружинно-гідравлічними амортизаторами. Вони встановлювалися з кожного боку колеса. Передня вилка оснащувалася гідравлічними амортизаторами з поршнями.
За що мені подобається К-750 - у нього взаємозамінні колеса R19 розміром 3,75. Це дає змогу швидко поміняти місцями колеса цілком, без перестановки покришок. Оскільки задня шина зношується швидше, так можна рівномірно стирати гуму. Тільки важливо стежити за правильним тиском. У передньому колесі він має бути 1,6-1,8 атм, а в задньому - 2,0-2,5 атм. Колесо коляски накачують до 1,8-2,0 атм. Якщо є запаска, краще в ній підтримувати 2,0-2,5 атм, адже не знаєш, куди її доведеться поставити. У маточинах коліс використовуються конічні роликопідшипники, які можна відрегулювати на люфт і вільне обертання.
Моделі мотоцикла К-750
Усього за 10 років існування Касіка було випущено дві основні моделі і кілька спеціальних версій. Нижче розповім докладніше про них.
К-750
Перша модифікація з гідравлічними амортизаторами, за рахунок чого значно підвищився комфорт. Порівняно з попередником, зросла потужність на 4 к.с., що позначилося на тягових властивостях і прохідності. Товсті спиці діаметром 5 мм унеможливлювали пошкодження обода навіть у разі зіткнення колеса з бордюром на швидкості.
Товста трубчаста рама прямокутного типу зі скошеною верхньою частиною була зручною для розташування двигуна, коробки та синхронного розміщення амортизаторів. Трикутні сидіння роздільного типу знаходилися на різних рівнях. Це не тільки заощадило місце і скоротило довжину важкого байка, але забезпечило задньому пасажиру нормальний огляд. У кожного циліндра була своя вихлопна труба, протягнута по нижньому краю рами праворуч і ліворуч.
Фішкою мотоцикла К-750, що відрізняє його від Уралу зовні, стала не тільки трохи інша рама, а й невеликий люк на бензобаку. Під ним розташовувався бардачок для дріб'язку. Наприклад, у нього можна було покласти дорожню карту або документи.
К-750М
У цій версії, що з'явилася 1963 року, вдалося трохи скоротити масу до 318 кг. Але на практиці це не відчувалося, оскільки байк залишався важким. Серед серйозних змін - зниження температури роботи двигуна на 20-25 градусів за допомогою кращого охолодження головок циліндрів і мастила в ДВЗ. Завдяки цьому блок стало менше вести, скоротилася кількість випадків перегріву. Мотор став більш надійним. Розробники поліпшили конструкцію КПП - передачі стали легше включатися, підвищилася довговічність коробки.
Передня вилка замість важільної вже стала телескопічною. Її робочий хід збільшився, що поліпшило їзду нерівним дорожнім покриттям або бездоріжжям. Важелі газу і зчеплення котушкового типу отримали запас міцності і вже не обламувалися при зіткненні з перешкодами. Остання інновація - встановлення лабіринтового ущільнювача в гальмівну систему, що зробило барабани більш герметичними і надійними.
Спеціальні модифікації
Військова версія К-750 була темно-зеленого кольору. Мала спеціальну накладку на фару, що приглушує розсіювання світла в темний час доби і усуває відблиски на сонці. З боків коляски було два багажні ящики для патронів та інструментів. Ще один жорсткий кофр був по правій стороні люльки за пасажиром. На передній частині візка базувалася стійка для кріплення кулемета.
Дорожні модифікації на кшталт Турист, мали вітрове скло і наколінники з гнутого металу для захисту від каміння.
Власники байків нерідко відстібали коляску, перетворюючи важкий утилітарний мотоцикл на круїзер.
Так радянські байкери намагалися конкурувати з Harley Davidson того часу.
Утім ця тема популярна і сьогодні, тож дехто купує старі мотоцикли К-750 під відновлення, після чого підбирає до них запчастини, фарбує і їздить як на нових. Нерідко таку техніку в гарному стані після ремонту можна побачити в музеях автомобілів СРСР.
К-750: фото реальних власників

К-750: відео огляд мотоцикла від власників
Запчастини на мотоцикл К-750
Зі свого досвіду майстра скажу, що мотоцикл К-750 доволі надійний, але в нього є кілька слабких місць. Далі опишу найпоширеніші несправності Касіка, а також методи ремонту, і які запчастини на К-750 знадобляться:
- Система запалювання. Найчастіше власники байка можуть зіткнутися з тим, що генерується слабка іскра. Через це мотор важко запускається, можуть швидко підгорати контакти. Рекомендую зачистити контакти переривника і відрегулювати їх відповідно до інструкції. А ще краще - замінити контактне запалювання на електронне. Знадобляться нові котушки запалювання.
- Карбюратор. Проблема проявляється в підвищеній витраті через перелив палива, а також у нестабільній роботі силової установки на холостих обертах. Раджу почистити жиклери, налаштувати гвинтами якості та кількості подачу. Якщо це не допомогло, можна замінити ремкомплект карбюратора або встановити повністю новий карбюратор на мотоцикл К-750.
- Знос КПП. Поширена ситуація у зв'язку з великими пробігами техніки. Проявляється у вибиванні передач, тугому ввімкненні швидкостей. Необхідно регулярно перевіряти рівень оливи в коробці і доливати за необхідності. Як ремонт потрібно замінити муфти і втулки, синхронізатори і вилки на мотоцикл К-750.
- Привід люльки. Якщо у вас модифікація з передачею крутного моменту на третє колесо, то тут нерідко виникає додатковий гул або привід клинить. Раджу змащувати кардан. Ремонт полягає в заміні хрестовини на Касик, якщо спостерігається значний люфт.
- Погане світло. Загалом, як майстер, зазначу, що електрика у К-750 одна з найпроблемніших. Багато відгуків підтверджують, що це проявляється в слабкому світлі фари або взагалі відмові оптики. Тут швидко окислюються контакти, генератор на 6В поганий. Рекомендую замінити заводську проводку на мідну, встановити генератор і АКБ на 12В, поставити світлодіодну оптику або фару головного світла з лампочками більшої потужності.
- Підвіска. Під час ремонту байків мені нерідко доводилося міняти амортизатори. Ще тут розбиваються втулки маятника, які замінюються на нові. Власникам слід регулярно стежити за цими втулками, своєчасно їх змащуючи.
- Масложор. Із цим стикався кожен власник К-750. Мастило може йти як у камеру згоряння, так і назовні. Це проявляється в течі сальника коленвала, а також масло викидає через сапун картера. Слідкуйте за станом прокладок, ущільнювачів і сальників. Вчасно міняйте їх. Якщо мастило проходить у камеру згоряння і витрачається на чад, замініть мастилознімні кільця.
Найвідоміша проблема з К-750 - перегрів двигуна під час тривалої їзди на високих обертах. Це спричинено слабким повітряним охолодженням. Після перегріву веде головку блоку циліндрів, збільшується гучність роботи ДВЗ, виникають течі масла. Коли ГБЦ деформована, стукають клапани, неправильно подається повітря і виходять відпрацьовані гази. Для ремонту може знадобитися заміна розподільчих валів, клапанів, напрямних і сідел клапанів. Якщо мотор сильно постраждав від перегріву, то потрібно купити на К-750 колінвал, шатуни, поршні та кільця. При подальшій збірці не обійтися без шпонок колінвала. По суті, потрібно зробити капітальний ремонт двигуна мотоцикла незалежно від пробігу.
ТО для мотоцикла К-750
Деякі поломки виникають через вік, пробіг, втому матеріалів. Але інші - через погане обслуговування. Тому нинішнім і майбутнім власникам корисно буде дізнатися, як правильно проводити ТО для мотоцикла К-750.
Спершу наведу заправні об'єми для К-750, щоб знали, скільки оливи потрібно лити в коробку або двигун мотоцикла:
- масло в коробці передач - 0,8 л;
- масло в картері двигуна - 2 л;
- масло в повітряному фільтрі - 100-150 мл.
Після кожних 500 км шляху рекомендується перевіряти рівень оливи в ДВЗ і доливати за необхідності. Оглядайте карбюратор, чистіть жиклери, перевіряйте зазори клапанів, які мають бути 0,07-0,1 мм. Щоб їх відрегулювати, вам знадобиться інструмент для налаштування теплового зазору клапанів на К-750. Дивіться рівень мастила в коробці, змащуйте шліци і хрестовину карданного вала. Перевіряйте маточини на предмет люфту. За необхідності підтягуйте їх. Звертайте увагу на передню вилку, щоб з неї не тікало масло. Чистіть клеми акумулятора і заміряйте напругу. Якщо низька - ставте на зарядку. Перевіряйте масло в повітряному фільтрі та доливайте до потрібного обсягу.
Через 2000 км пробігу міняйте масло в двигуні, промивайте паливний фільтр, кран і паливопровід. З таким самим інтервалом регулюйте зазор контактів у запалюванні. Він має бути в межах 0,4-0,6 мм. Додавайте мастило в підшипники мотоцикла К-750. Бажано на цьому ТО міняти свічки запалювання.
Кожні 5000 км пробігу або раз на сезон потрібно:
- міняти масло в коробці передач;
- перевіряти компресію в циліндрах компресометром;
- оглядати стан поршневих кілець і клапанів.
- регулювати привід зчеплення;
- змащувати карданний вал;
- оглядати амортизатори;
- очищати і змащувати рульову колонку;
- балансувати колеса;
- перевіряти реле регулятора і генератор.
Перед початком сезону зарядіть АКБ, відрегулюйте клапани і запалювання, змастіть вузли, що труться. Після сезону знімайте акумулятор, обробляйте металеві частини мастилом для захисту від корозії, якщо зберігаєте техніку в сирому гаражі. Накривайте сидіння чохлом.
Як правильно обкатати мотоцикл К-750?
Капітальний ремонт К-750 і запчастини до нього можуть знадобитися через 40 000 км пробігу, а можуть і після 100 000 км. Все залежить від регулярності обслуговування мотоцикла, якості витратних матеріалів. Після ремонту необхідно правильно обкатати мотоцикл. Це передбачає рух перші 500 км на швидкості не вище 50 км/год. Рушати потрібно плавно, і акуратно перемикати передачі. Після першого етапу обкатки змінюється моторне масло.
Далі дозволено пересуватися на швидкості 70 км/год. Але важливо не навантажувати мотоцикл на повну пасажирами або вантажами, не влаштовувати йому тест-драйв на бездоріжжі. Через 1000 км масло в картері знову міняють і обкатка К-750 вважається завершеною.
Необхідний такий процес для притирання поршневих кілець і видалення стружки з картера. Остання може забити маслонасос Касіка. Якщо відразу експлуатувати мотоцикл, вичавлюючи з нього 100% потужності, поршні перегріються, можуть прогоріти, блок поведе. Буде потрібно купити багато запчастин на мотоцикл К-750 для нового капітального ремонту.
Як правильно вибрати і купити вживаний мотоцикл К-750?
Буду відвертим - мотоцикли К-750, які дожили до наших днів, доволі старі. Я зустрічав мало екземплярів у хорошому стані. Але, якщо мати потрібні запчастини, можна зробити хороший утилітарний байк для риболовлі, поїздок по гриби, на полювання або для сільськогосподарських потреб. Купівля для таких цілей обійдеться в 500-1000$ на вторинному ринку. Якщо ж мати стільки ж на відновлення, вийде зробити круїзер, що привертає увагу на дорозі.
Під час вибору слухайте звук роботи ДВЗ, щоб не було сторонніх шумів. Зверніть увагу на легкість запуску. В ідеалі варто виміряти компресію. Якщо вона занадто низька (менше 5 атм), доведеться капіталізувати блок, а це привід для торгу.
Документи для їзди на мотоциклі К-750
З огляду на об'єм двигуна К-750 у 746 см³, їздити на мотоциклі дорогами громадського користування можна тільки з водійським посвідченням категорії А. При цьому транспортний засіб має бути зареєстрований у сервісному центрі МВС. Формат документів не важливий - це може бути пластик або цифрова версія в смартфоні. Для отримання прав категорії А потрібно пройти навчання в автошколі та скласти два іспити. Разом із державним митом це обійдеться в 6-10 тис. грн. Ціна залежить від міста, прайсу автошколи, кількості навчальних поїздок.
Тюнінг мотоцикла К-750
Власники старого байка можуть тюнінгувати мотоцикл К-750 залежно від своїх потреб. Серед можливих варіантів такі:
- Встановлення нового сучасного карбюратора замість застарілого із забитими каналами. Відразу стабілізується холостий хід.
- Розточування блоку під інший розмір кілець, що збільшує об'єм двигуна і підвищує потужність з 26 до 32 к.с.
- Заміна барабанних гальм на дискові для кращої безпеки.
- Переведення електрики з 6 В на 12 В.
- Монтаж сучасних амортизаторів.
- Встановлення світлодіодної оптики.
- Розміщення кофр з кишенями на баку і додаткових багажних сумок з боків мотоцикла.
- Оснащення старого байка покажчиками поворотів.
- Заміна чохлів сидінь.
- Перевзування в нову гуму для шосе або бездоріжжя.
- Заміна патрубків і самих глушників на нові, що змінює звук роботи ДВЗ.
Стару раму, бак і стійки можна відпескоструїти і пофарбувати. Тоді мотоцикл зовні заживе другим життям. Бюджетний тюнінг дизайну К-750 - додати пару наліпок, що додають індивідуальності.
Відгуки про мотоцикл К-750 від справжніх власників
Денис, їздить на К-750М 8 років
Байк подобається своєю прохідністю. Мотаюся на ньому лісами, луками. Їжджу сам і з хлопцями на риболовлю, полювання. Нормально долає складні ділянки бездоріжжя. Вважаю техніку найкращою альтернативою позашляховикам, на яких шкода заїжджати в такі умови. Модель подобається своєю ремонтопридатністю - важливо лише знати, де дістати запчастини на К750. А ось для руху трасою на великі відстані не раджу мотоцикл. Їде повільно, жере багато олії та бензину.
Кирило, їздить на К-750 3 роки
Купив мотоцикл за 500$ у сусіда. У нього він стояв у гаражі 10 років без діла. Іржу зчистив, раму, крила пофарбував, замінив амортизатори, карбюратор і гуму. Тепер байк на ходу майже щодня. Взимку є труднощі із запуском двигуна, але вже пристосувався. Зате вожу я на ньому не менше, ніж інші на легковиках. Місткість коляски майже така сама, як і багажника ланоса, особливо якщо він на газу і там лежить запаска. Для сільської місцевості за ціною це найкращий варіант, щоб привезти мішки картоплі з ринку, будматеріали і не шкода було мотоцикл.
Ігор, їздить на К-750 4 роки
Я завзятий любитель мотоциклів. Вважаю К-750 хорошою базою для переробки в кастомну версію. Свій я знайшов у повністю вбитому стані за 300$. Відпескоструїв корпус двигуна і раму, все задув по ґрунту чорною фарбою і покрив 3 шарами лаку. Поставив нові труби і глушник хромовані, пошив шкіряні м'які чохли на сидіння, приклеїв накладки на боковини бензобака в колір чохлів. На кермо встановив нові дзеркала, світлодіодну оптику. Мотор рідний, але відкапіталізований. Карбюратор, АКБ, електрика - все нове, імпортне. Заводиться з пів обороту, їде бадьоро. Візочок здав на металобрухт, їжджу без нього, всі повертаються, не зрозуміють, що за техніка. Коли паркуюся в місті, буває батьки з дітьми підходять, просять зробити фото дитини, яка сидить за кермом мотоцикла.
Сергій, їздить на К750-М 6 років
Вважаю байк надійним і простим. Тут дуже товсте залізо, тому рама не деформується від навантажень. Вам ніколи не доведеться варити його, і вже точно метал не прогниє від корозії. Ще клапани не горять, хоч мотор і схильний до перегріву, а ось на Уралі у мене клапани згоріли. Мотоцикл легко заводиться навіть за слабкого акумулятора. До управління потрібно звикнути, байк важкий, тягне вправо на дорозі, якщо пристебнута люлька. У вузькому місці виручає задня передача - на парковці користуюся тільки нею, щоб не штовхати 300 кг ногами. За комфортом це не найкращий варіант, потрібно стежити за маслом в амортизаторах, але купував я його не для комфорту, тому до мінусів це не відношу.
Популярні запитання та відповіді про мотоцикл К-750
Яка максимальна швидкість мотоцикла К-750?
Важкий байк здатний розігнатися до 90 км/год. Але для цього він має бути технічно справним. В основному середня швидкість пересування становить 60-70 км/год.
Яка витрата палива у К-750?
На 100 км загалом витрачається 6-7 л бензину. Точні показники залежать від навантаженості техніки, манери їзди, налаштувань карбюратора, виду дорожнього покриття, увімкненої передачі.
Яке масло заливати в двигун мотоцикла К-750?
У картер заливається моторна олива для 4Т двигунів із в'язкістю SAE 20W-50. Можна вибрати товар будь-якого виробника, характеристики якого відповідають старим ДВЗ із повітряним охолодженням.
Як завести К-750 у холодну погоду?
Щоб запустити двигун мотоцикла в мороз, необхідно тримати бак заповненим на 70%. Це не дасть накопичитися конденсату, який може замерзнути. Перед запуском важливо прогріти карбюратор, відкрити повітряну заслінку, кілька разів качнути вхолосту кікстартером, і тільки потім вмикати запалювання.
Чи є у К-750 задній хід?
Базові версії з приводом на заднє колесо мають 4 передачі для руху вперед і 1 для їзди назад. Щоб увімкнути задню передачу, потрібно натиснути рукою на важіль із правого боку. У версії К-750М, крім заднього ходу, є додатковий привід на коляску.
0 коментарі