Мотоцикл Чезет (Čezet, CZ): характеристики, моделі, огляд, ціни, експлуатація, технічне обслуговування, ремонт і тюнінг

Мотоцикли Чезет були на одному рівні популярності з Явою, оскільки випускалися на одному підприємстві. Одна з моделей навіть отримала спільну назву Jawa-Čezet. Це була іномарка вартістю за 1000 рублів, про яку мріяли покупці і пишалися власники. Я займаюся ремонтом мотоциклів, і мені не раз доводилося лагодити байки цієї марки. Вам буде цікаво дізнатися історію бренду Čezet, характеристики, особливості моделей, що випускаються. У статті опишу поширені поломки, щоб ви знали, які запчастини на мотоцикл Чезет можуть знадобитися для майбутнього ремонту. Відгуки від реальних власників, фото і відео, а також відповіді на популярні запитання допоможуть з вибором тим, хто думає про придбання цього байка.

Історія виникнення бренду Чезет

Випуск мотоциклів Чезет здійснювався на заводі Česká Zbrojovka в Чехословаччині. Підприємство було засноване в 1919 році і спеціалізувалося на виробництві зброї. Але потім вирішило спробувати себе в інших галузях, виділивши збройову справу в окрему лінію. Скорочено завод називався CZ або ČZ. Місцеві називали його Čezeta, а транскрипція російською мовою дала народну назву Чезет або Чезета.

Перші спроби виробництва цивільної продукції були в 1929 році. Тоді було випущено велосипед із двигуном на 76 кубиків. Перший мотоцикл CZ зійшов з конвеєра в 1934 р. Він мав двигун 172 см³, який економічно споживав паливо. Потім лінійку мототехніки розширили версії з ДВЗ на 250 см³ і 350 см³.

З 1954 року підприємство стало дочірнім концерном Jawa, а мотоцикли випускалися під спільною маркою Jawa-ČZ. Але з 1960 року бренд Чезет було відновлено як окремий. Вся продукція надходила на ринок СРСР. Світову популярність байкам принесли перемоги в спорті.

Після розпаду Радянського Союзу, а потім і поділу Чехословаччини, виникли складнощі зі збутом. На початку 1990-х рр. підприємство викупила компанія з Італії під назвою Cagiva. На ньому велося виробництво мотоциклів Roadster до 1998 року. На 2013 р. Čezeta motors s.r.o. випускала електричні моторолери, але вже невеликими партіями, що лише здалеку нагадувало колишній розмах.

Зараз на вторинному ринку присутні різні моделі Чезет, купити які можна за ціною від 600 до 3000$ залежно від стану. Є дуже непогані варіанти - одразу видно, що за ними добре доглядали. Навіть старий радянський мотоцикл можна підтримувати в справному стані, якщо знати, де купити запчастини на CZ в Україні. При належному обслуговуванні такі байки служитимуть ще довго.

Загальні характеристики Čezeta

За свою історію чеський завод випустив близько 30 моделей дорожніх і спортивних мотоциклів. Я наведу технічні характеристики найвідомішого Чезет - ČZ 350 тип 472. Це аналог Яви, який користувався високою популярністю. Серед його параметрів:

  • тип мотора - двотактний, 2-циліндровий;
  • об'єм ДВЗ - 343,47, але всі округляли його в описі до 350 см³;
  • потужність - 21.8 (23 к.с.);
  • компресія в циліндрах - 9,2;
  • розмір мотоцикла - 1010х710х2010 мм;
  • загальна вага - 158 кг;
  • використовуване паливо - бензин АІ-93;
  • система змащення - змішування масла з бензином 25:1;
  • вантажопідйомність - 150 кг;
  • сидіння - двомісне;
  • система охолодження - повітряна;
  • витрата палива - 4,6 л на 100 км;
  • подача бензину - карбюратор марки Jikov;
  • місткість бензобака - 13 л (18 л);
  • хід передньої вилки - 150 мм;
  • задня підвіска - подвійні амортизатори з маятником;
  • гальмівна система - барабанного типу спереду і ззаду (односторонньої і двосторонньої дії);
  • трансмісія - 4-ступінчаста;
  • зчеплення - багатодискове, занурене в масляну ванну;
  • тип приводу - ланцюговий;
  • шини - 3,50х18;
  • максимальна швидкість - 135 км/год.

Деякі технічні характеристики мотоцикла Чезет різняться, оскільки у моделі типу 472 було кілька модифікацій. Вони позначалися додатковим індексом після крапки, наприклад: 472.3, 472.4, 472.5, 472.6. Кожна мала певні поліпшення, що впливало на деякі робочі показники.

Моделі мотоцикла Чезет

З 1932 по 1946 рр. завод випустив 4 лінійки мопедів і 9 версій мотоциклів. Серед них: CZ 175, CZ 250, CZ 350 і навіть CZ 500. Потім почалося виробництво легких байків CZ 125 у різних варіаціях. Після Другої світової і до розпаду СРСР популярністю користувалися такі моделі:

ČZ 250 тип 471 (1974-1981 рр.)


Дорожній мотоцикл легкого класу з двотактним двигуном 250 см³ і двома циліндрами. Видавав потужність 13 к.с. і розганявся до 103 км/год. Мав двомісне сидіння із завищеним краєм, що запобігало сповзанню пасажира на купині. Міг комплектуватися сталевим заднім багажником, бічними кофрами. У модифікації Спорт був збільшений хід амортизаторів, інші шини.

ČZ 350 тип 472 (1976-1989)

Найпопулярніша модель свого часу. Мала вигляд як Ява, та й характеристики були майже рівними. Двигун 2-тактний, 2-циліндровий, об'ємом 343 см³ видавав 21 к.с. Згодом потужність вдалося підвищити до 23 к.с., що позначилося на максимальній швидкості. Бензобак розширили з 13 до 18 л, але при цьому зовні він став компактнішим і зручнішим для ніг райдера. Колісні диски хромованого типу випускалися з дюралі, а не зі сталі, що посприяло зниженню ваги мотоцикла. Передня вилка була модифікована порівняно з ранніми версіями.

На останній модифікації 472.6 вже був тахометр, що було рідкістю для того часу. Ззаду встановлювали алюмінієвий маятник, а це теж знижувало загальну вагу. Серед варіацій - версія Турист із вітровим склом і кофрами. Нині на вторинному ринку тип 472 продається найчастіше, тому запчастини на Чезет 350 - найзатребуваніший товар серед покупців.

ČZ 175 тип 487 (1982-1995 рр.)

Одна з останніх розробок чеського заводу - мотоцикл з одним циліндром об'ємом 175 см³, що видає 15 к.с. Версія вийшла з одним глушником, легка і досить потужна. Паливний бак розмістили на гумових подушках, що усувають вібрацію на швидкості. У вихлопну систему вбудували паперовий фільтр, який знижував димність. На приладовій панелі з'явилися індикатори зарядки акумулятора і ввімкненого дальнього світла. На відміну від 350 моделі на Чезет 175 були вузькі шини 2,75х18. Загальна вага становила 122 кг, а максимальна швидкість була 110 км/год.

Чезета: фото реальних власників

Čezeta: відео огляд мотоцикла від власників


Запчастини на мотоцикл Чезет

На підставі власного досвіду майстра з ремонту та відгуків власників мотоциклів Чезет скажу, що ресурс двигуна 350 становить близько 30 тис. км. Після цього помітно падає компресія, димність стає ще вищою, посилюється вібрація. Для капітального ремонту Чезет 350 та інших версій потрібно замінити:

  • двоциліндровий блок;
  • поршні з кільцями;
  • колінвал із шатунами.

Для цих процедур знадобляться натягувач ланцюга ГРМ і гумки натягувача, а також заспокоювач моторного ланцюга. Раджу одразу замінити сальники колінвала на Чезет, щоб вони не сопливили згодом. Можуть знадобитися й інші сальники двигуна на мотоцикл CZ, тому купіть запчастини заздалегідь. За їх відсутності розібраний мотор може довго лежати на столі в гаражі.

Ремонт підвіски вимагає заміни сальників вилок мотоцикла Чезет, інакше масло просто тече по стійках. На нього прилипає пил, вигляд байка стає просто жахливим, не кажучи вже про стукіт передньої вилки, що створює дискомфорт на нерівній дорозі. Ремонтуючи підвіску, зверніть увагу на сальники амортизаторів. Вони теж можуть пропускати.

Далі мені нерідко доводилося відновлювати коробку і зчеплення мотоцикла Чезет. Тут буває явний парадокс - зчеплення може місцями буксувати, а місцями - вести. Найпростіше замінити комплект зчеплення в зборі - це економить час. Може знадобитися сальник заводного вала, якщо навколо лапки видно патьоки масла. До речі, він аналогічний, як у Яви, тому, якщо не знайдете в продажу "рідний", сміливо купуйте сальник Jawa.

Серед інших скарг власників - непередбачуваний пуск двигуна. Мотор може завестися з першого разу, а в іншому випадку - з четвертого. При цьому спостерігається млява динаміка під час розгону, перепади з холостим ходом. Нерідко проблема криється в карбюраторі. Якщо у вас стоїть досі чехословацький, замініть його на сучасний. Тоді мотоцикл заводитиметься швидше, стабілізуються оберти, і поїде транспорт динамічніше. Але для цього новий карб ще потрібно правильно відрегулювати.

По дрібницях - у Чезет часто не працював тахометр або спідометр. Але усувається це просто - шляхом заміни тросів. Навіть якщо немає оригінальних запчастин на Чезет, можна поставити від Яви. Ще тут примхлива електрика. Через це виникають проблеми із зарядкою акумулятора, пропадає запалювання, відсутнє світло. Якщо ви купили старий мотоцикл, раджу одразу замінити проводку, адже цим кабелям багато років. Інші власники зверталися до мене з проблемою швидкого зносу зірок і ланцюгів. Це виникає через низьку якість деталей. Але, якщо у вас стоїть чеський чи польський ланцюг, проте проблема повторюється, рекомендую правильно натягнути привід. Він не повинен бути як струна.

ТО для мотоцикла Чезет

Технічне обслуговування мотоциклів Чезет має здійснюватися відповідно до інструкції з експлуатації від виробника. Якщо її немає у вас - пошукайте в інтернеті. Нижче наведу загальні рекомендації, які підходять до більшості моделей чеського концерну:

  • 500 км - очищення свічок від нагару, промивання повітряного фільтра, перевірка натягу тросів і їхнє змащування, замір масла в коробці, змащування ланцюга.
  • 2000 км - заміна оливи в коробці, заміна свічок запалювання, очищення сіточки бензокрана від сміття, чистка та регулювання карбюратора.
  • 5000 км - чистка глушника від нагару.

Гальмівні колодки змінюються в міру зносу, що залежить від манери їзди. Ланцюг служить навіть довше, ніж мотор, але все ж потрібно стежити за його станом і міняти, коли з'явиться надмірний люфт. Натяг ланцюга здійснюється кожні 300-500 км, якщо він провисає понад 30 мм. Перед кожною експлуатацією оглядайте амортизатори, вилку, коробку і двигун на предмет патьоків. Раджу встановити гелевий 12 V акумулятор, щоб його не потрібно було обслуговувати.

Як правильно обкатати мотоцикл Čezet

Після капіталки будь-якого мотора Чезет важливо правильно обкатати мотоцикл, щоб не перегріти двигун. Нижче, на основі свого досвіду майстра, даю практичні поради по темі:

  • Перші 500 км їздіть не швидше 50 км/год і не витискайте ручку газу більш ніж на 50%. При цьому змішуйте бензин і мастило в пропорції 1:20, щоб полегшити тертя частин, що труться. Не слід пересуватися на великі відстані, а кожні 20 хвилин роботи двигуна його потрібно глушити для охолодження.
  • Потім до 1000 км можна вичавлювати ручку газу до 80%, а максимальна швидкість дозволена до 80-90 км/год. Але в цей період не варто возити пасажира, щоб не перевантажувати двигун.
  • Після 1000 км замініть мастило в коробці (якщо разом з капіталкою движка ремонтувалася і КПП). Бензин і масло змішуйте у звичайній пропорції 1:25. Можна пересуватися на будь-якій швидкості і разом із пасажиром.

Обкатка мотора Чезет потрібна для притирання поршневих кілець. Після ремонту вони мінімально стикаються зі стінками циліндрів, тому гірше віддають тепло від поршнів назовні. Якщо відразу навантажувати байк на повну, мотор перегріється, поршні деформуються або прогорять. Виникнуть задирки на стінках циліндрів, що потребуватиме повторного ремонту і купівлі запчастин на мотоцикл Чезет.

Як правильно вибрати і купити вживаний мотоцикл Чезет

Чеські мотоцикли Чезет 350 підійдуть для поїздок на далекі відстані, якщо за ними добре стежити, підтримуючи справність і надійність. Моделі зі 175 мотором зручні для риболовлі, поїздок на роботу в магазин. Вони легші, але досить потужні. Якщо потрібен старовинний ендуро для бездоріжжя, вибирають Чезет 250.

На вторинному ринку я знайшов оголошення про продаж в Україні з ціною від 600$. Під час огляду байка зверніть увагу, як він заводиться. Якщо мотор запустився з 4-5 разу, працює на одному циліндрі - можливі проблеми зі свічками, карбюратором або компресією. Без діагностики сказати точно складно, а тому торгуйтеся. Купуючи такий апарат, будьте готові відразу замовити запчастини на мотоцикл Чезет, щоб усунути проблему.

Протікають сальники коленвала, лапок КПП, амортизаторів - теж привід торгуватися. Ціна гумових ущільнювачів на Чезет залежить від виробника, але залишається невисокою. Однак сама робота займе багато часу, тому знову торгуйтеся.

Документи для їзди на мотоциклі Чезет

В Україні, для їзди на будь-якому мотоциклі Чезет, потрібні водійські документи з категорією А. Це пов'язано зі збільшеним об'ємом ДВЗ. Отримати права можна в сервісному центрі МВС, пройшовши навчання в автошколі. Складаються два іспити - теоретичний із 20 запитань і практичний. Навчання, держмито і виготовлення пластикового посвідчення обійдуться в 6-10 тис. грн залежно від міста і розцінок автошколи. Не забудьте, що куплений мотоцикл потребує свідоцтва про державну реєстрацію. Якщо байк без документів, його потрібно поставити на облік.

Тюнінг мотоцикла Чезет

Варіантів тюнінгу мотоцикла Чезет не дуже багато. Але все ж поділюся деякими перевіреними способами поліпшити байк:

  • Якщо часто їздите бездоріжжям, замініть задню зірку на більшу. Збільшений діаметр змінить передавальне число. Максимальна швидкість на трасі знизиться, зате підвищиться прохідність по горбах, схилах, піску, м'якому ґрунту.
  • Старе сидіння нерідко лопається від сонця. Сам поролон міняти не варто, а ось новий чохол на сидіння Чезет поверне мотоциклу привабливий вигляд.
  • Встановлення бічних дзеркал заднього виду від китайського мотоцикла додасть CZ сучасності.
  • Фарбування бака, арок і бічних панелей освіжить байк і допоможе позбутися жовтого кольору, який не всім подобається. Якщо на рамі з'явилися сліди корозії, раджу перефарбувати і її, але тільки в чорний.
  • Труби глушника часто пошкоджуються під час падіння або від потрапляння каміння. В результаті вони стають всі пом'яті. Рекомендую замінити глушники на Чезет, що поверне гарний вигляд і поліпшить звук.
  • На мотоцикл Чезет випускається багато покришок. Залежно від місцевості, по якій ви плануєте пересуватися, можна купити шини на Чезет дорожні, шиповані, шосейні, безкамерні або з камерами.

Настійно рекомендую встановити захисні дуги, якщо вони відсутні. Це не тільки запобіжить защемленню ніг під час падіння мотоцикла, а й не дасть зламати поворотники. Без дуг покажчики поворотів відлітають буквально відразу після першого падіння.

Ще один спосіб тюнінгу - розміщення наклейок. Мрія деяких власників - знайти оригінальні наклейки Чезет, що відновлюють первісний вигляд мотоцикла. Але такі аксесуари зараз рідкість. Простіше знайти наклейки на CZ загального типу, що встановлюються на колеса, глушник, бензобак, траверсу та інші поверхні. Це освіжить байк і допоможе приховати подряпини, потертості, вм'ятини.

Відгуки про мотоцикл Чезет від справжніх власників

Сергій, їздить на Чезет 350 472.6 10 років

Мотоцикл дістався від батька з пробігом за 30 000 км. Спочатку їздив так, але це була мука. Зробив капіталку, встановивши польські поршні на Чезет 350, і тепер мотор працює як треба. Відновити динаміку допомогла заміна карбюратора. Коли почалися проблеми з КПП і зчепленням, а купити запчастини на рідкісний тип 472.6 було складно, знайшов донора після ДТП. З нього взяв усе необхідне, поставив і продовжую насолоджуватися експлуатацією мотоцикла.

Павло, їздить на Чезет 350 472.3 4 роки

Придбав мотоцикл за невисокою ціною. Усі деталі рами, дуги, крила віддав на піскоструй, а потім на порошкове фарбування. Зробив собі червоний мотоцикл, а не помаранчевий. На спідометрі 13000 км пробігу. Мотор живий. Порівнював з Явою 634, так вона схожа на малокеровану корову. Вважаю мотоцикл Чезет комфортним, маневреним, привабливим. Ось тільки запчастини на ЧЗ дістати не завжди легко. Особливо намучився з пошуком пластикових кронштейнів поворотників. Вони ламаються при першому падінні, а від Яви не підходять. Виручив майстер, який зробив аналог із металу.

Костянтин, їздить на Чезет 350 472.3 5 років

Володів мотоциклом 5 років. Одразу скажу, що це не Мінськ і не Юпітер - заводиться байк з пів-штовхана, динаміка відмінна, оригінальні деталі служать довго. На трасі впевнено тримає 100-110 км/год - катався між обласними містами легко. За рахунок 350 кубів розганяється швидко, мотор приємно гарчить. Конструкція проста, ремонтував своїми руками, головне знати, де купити хороші запчастини на Чезет в Україні, а решта - справа техніки.

В'ячеслав, їздить на Чезет 350 472 3 роки

Напишу правду про всі мінуси байка. Тут дуже слабка електрика. Під час дощу запалювання працює погано, важко завести мотор, глухне в найнепередбачуваніший момент. Генератор теж дуже слабкий. Контакти швидко окислюються - потрібно регулярно чистити. Китайські запчастини на мотоцикл Чезет коштують недорого, але працюють мало. Раджу ставити нормальні, але вони дорожчі. Вважаю мотоцикл хорошим, але таким, що потребує уваги. Якщо не стежити - потече, почне глухнути, іскрити.

Популярні запитання та відповіді про мотоцикл Чезет (Čezeta)

У чому різниця між Ява і Чезет?

Хоча обидва байки випускалися в Чехії на одному підприємстві й оснащувалися майже однаковими двигунами, Чезет вийшов легшим. За рахунок цього покращилася динаміка. Трохи відрізняється посадка і конфігурація гальмівної системи. Як зазначають власники, підвіска Чезет набагато краще адаптована до нерівних доріг.

Хто виробник мотоцикла Чезет?

Байки під назвою Чезет випускалися на чеському збройовому заводі. Мовою оригіналу він називався Česká Zbrojovka, а від перших букв цих слів було складено назву мотоцикла CZ.

Скільки кінських сил у мотоцикла Чезет?

У найпоширенішої моделі 2-циліндровий двигун об'ємом 350 см³ видавав 23 к.с. З урахуванням порівняно невеликої маси вийшов маневрений, високошвидкісний мотоцикл.

Чому мотоцикл Чезет був такий популярний?

На тлі інших марок мототехніки Чезет вважався іномаркою. Його цінували за підвищену надійність, довгий ресурс двигуна, стильний вигляд. Коштувала техніка набагато дорожче за "Мінськи", "Восходи", "Урали" та інші байки того часу. Ідентичний вигляд із Явою теж надавав популярності мотоциклу.

Що краще - Čezeta чи Jawa?

Якщо говорити про дорожні мотоцикли, то вони практично однакові через схожу конструкцію, двигуни, характеристики. Але купити запчастини на мотоцикл Чезет зараз складніше. А за спортивними моделями Čezeta лідирує, оскільки пропонує великий вибір байків типу ендуро, що відрізняються підвищеною прохідністю.