Мопеди Верховина: характеристики, моделі, огляд, ціни, експлуатація, технічне обслуговування, ремонт та тюнінг

Мопед Верховина - це українська відповідь на випуск балтійцями Риги і Дельти, а також часткове копіювання італійських версій. Він був дешевшим, схожим зовні, що і змушувало тоді наших співвітчизників купувати цю двоколісну техніку. Хоча вона давно вже не випускається, на вулицях України та інших країн СНД такий транспорт можна зустріти досі. Продається він і на вторинному ринку за дуже доступною ціною. Усім нинішнім і майбутнім власникам цих вітчизняних прототипів скутерів буде корисно дізнатися історію Верховини, характеристики, різновиди моделей, можливості тюнінгу. Наприкінці огляду я наведу відгуки від реальних власників, а також пораджу, де купити запчастини на мопед Верховина в Україні.

Історія виникнення мопеда Верховина

Мопед Верховина випускався на "Львівському мотозаводі" (ЛМЗ). Підприємство вже займалося виготовленням мотовелосипедів із двигунами на 1 к.с. Серед відомих раніше моделей були "Львів'янка", "Тиса", а також версії цих же серій МВ і МП, але без виокремлених назв (МВ-044, МП-043, МП-045, МП-046).

І ось 1970 року розпочинається серійне виробництво революційного на той час двоколісного транспорту під назвою Верховина 3. Він відрізнявся зменшеним діаметром коліс, зміненими деталями рами, мав додаткові технічні вдосконалення. У зв'язку з індексом 3 деякі попередні моделі стали називати Верховина 1 і Верховина 2. Назву було взято на честь високогірної зони в межах Карпат.

Наявність педалей давала змогу завести двигун на підніжці. Під час їзди в гірку з великим вантажем можна було допомагати двигуну, крутячи педалі, щоб не перемикатися на першу передачу. А котячись з гірки, педалями було зручніше гальмувати, прокручуючи їх назад. Ось таке ноу-хау 1970 року.

Вироблявся мопед 12 років аж до 1982 року. Світ побачив 5 поколінь техніки і ще спеціальні версії. Потім Львівський мотозавод розробив новий мопед Карпати (тут простежується продовження тематики гірських назв), і почав випускати серійно вже цю більш сучасну двоколісну техніку.

Загальні характеристики

Офіційно Верховина 3 з'явилася в Україні 1970 року (запущено серійне виробництво). Але найпопулярнішою версією стала Верховина 6, тому наведемо її характеристики:

  • двигун - одноциліндровий, двотактний, вагою 21 кг;
  • об'єм ДВЗ - 49,8 см³;
  • розміри мотора - 98x68x117 мм;
  • потужність - 2,2 к.с.;
  • коробка передач - 3 ступінчаста;
  • максимальна швидкість - 60 км/год;
  • місткість паливного бака - 7,5 л;
  • маса мопеда - 55 кг;
  • тип приводу - ланцюговий;
  • кількість місць - одномісний;
  • гальма - барабанні;
  • колеса - 65х405 мм;
  • витрата палива - 2-3 л на 100 км;
  • бензин - АІ-76;
  • загальні габарити - 1770 х 720 х 1200 мм;
  • вантажопідйомність - 100 кг;
  • тип охолодження - повітряне.

Випускалося кілька модифікацій, що відрізняються ціною. Крім звичайної, була з хромованими обіддями коліс і бічними щитками, що коштувала на 3% дорожче. Навіть зараз мототехніка продається на вторинному ринку за ціною від 1500 грн. Запчастини на мопед Верховина теж коштують недорого, тому володіння агрегатом не завдасть шкоди сімейному бюджету.

Моделі марки Верховина

Перший мопед, який офіційно отримав назву Верховина, був уже з індексом 3. За заводським каталогом це була версія МП-048. Вона оснащувалася двигуном Ш-51К, який конструктивно нагадував мотор від Jawa Stadion. Максимальна швидкість була можлива до 60 км/год, що було непогано на тлі інших двоколісних транспортів того часу. Коса рама мопеда полегшувала посадку. За трикутним сидінням розташовувався невеликий сталевий багажник, що давало змогу перевозити навіть мішок з овочами або інші вантажі до 15 кг. Колеса мали спиці та хромовані обода. А ось крила були пофарбовані в колір бака і рами. Оскільки техніці вже понад 50 років, зараз такі екземпляри у відновленому вигляді продаються вже як раритет. На вторинному ринку купити мопед Верховина 3 можна від 15000 грн.

Далі Львівський мотозавод пропонував своїм покупцям такі моделі:

  • Верховина 4 - поліпшена модель, що з'явилася 1973 року. Виділялася зміненим сидінням. Воно було не трикутне, а прямокутне. За бажання, на ньому вже могло поміститися двоє людей. Під сидінням розташовувався невеликий бардачок для інструменту або документів. На перших моделях ставили двигун Ш-52, а на наступних - Ш-57. Силова установка мала об'єм 49,8 см³ і видавала 2,2 к.с. Зовні впізнати новинку можна було за подовженою формою бака і хромованими накладками на ньому. Купити техніку з пробігом можна від 5000 грн залежно від стану.

  • Верховина 5 - мопед було випущено в 1975 році. Двигун залишився колишнім (Ш-57), але повністю змінено зовнішній вигляд техніки. Паливний бак став горизонтальним і наділений пластиковими накладками для ніг. Форма багажника була розширена і подовжена. Вийшов справжній, утилітарний мопед, який і потрібен був більшості користувачів. Перероблено передню вилку, яку краще адаптували під нерівності дороги.

  • Верховина 6 - модифікацію було представлено в 1977 році. Накладки на бак пройшли рестайлінг, крила стали повністю іншої форми, змінені бічні кришки. Комплектація двигунів розширена. Крім уже відомого Ш-57, ставили Ш-58, а також S-58. Це були двотактні мотори на 2,2 к.с., що працювали в парі з двошвидкісною КПП. У журналі "За рулем" байки стали називати мокіками, а Верховина 6 стала найшвидшим мопедом в СРСР. Зараз такий можна купити від 5000 грн. Але є версії не на ходу, доступні від 2000 грн. Залишиться тільки знайти якісні запчастини для мопеда Верховина 6, щоб відновити його і насолоджуватися майже безкоштовним транспортом.

  • Верховина 7 - дебютувала в 1980 році. Поклала початок маленькій революції в двигунах з електронною системою запалювання CDI. Це сильно відрізнялося від контактного запалювання, використовуваного на техніці того часу. Тепер тут красувався мотор S-62, що видавав стабільні 2 к.с. Серед зовнішніх змін: з передньої фари було винесено на окреме місце спідометр, з'явилася контрольна лампочка, що сповіщає про ввімкнення дальнього світла. Останнє ноу-хау було в основного конкурента - Рига-22. Система запалювання нового типу вже не вимагала до себе стільки уваги, тож техніка стала надійнішою.

На базі останніх двох мопедів були розроблені Верховина 6 Спорт і Верховина 7 Спорт. У них спідометр залишився втопленим у фару головного світла, щоб створювати менший опір повітрю під час руху. У деяких моделях глушник був винесений на правий бік і піднятий відносно землі. У такому разі обов'язково встановлювався теплозахисний щиток. На кермі була додаткова перемичка, як у техніки для мотокросу. Переднє крило, щоб не відпадало, встановлено на металевих прутках діаметром 4 мм. Багажник, як правило, на спортивні версії не ставили. Модифікація була розрахована на молодь, яка тяглася до спортивних моделей, але не могла дозволити собі мотоцикл.

На базі всіх моделей випускалася модифікація Верховина Турист. На відміну від стоку, вона оснащувалася вітровим склом і сталевими дугами для кріплення кофр. У результаті техніка ставала придатною для далеких поїздок по трасі, даючи змогу взяти з собою все необхідне для подорожі.

Мопед Верховина - фото реальних власників


Мопед Верховина - відео огляд від власників


Запчастини на мопед Верховина

Мопед Верховина, особливо починаючи з 5 серії, привертав до себе увагу архітектурою міні-мотоцикла. Відхід від косої рами наблизив його візуальну схожість з Явою, про яку мріяли багато хто. Але у такої техніки є хвороби, про які потрібно знати всім нинішнім і майбутнім власникам. Розповідаю, які характерні поломки трапляються і які знадобляться запчастини для ремонту мокіка Верховина:

  • Текти важіль управління зчепленням. Найпоширеніша проблема мопеда. Вона з'являлася навіть на нових версіях, не кажучи вже про ті, які дожили до наших днів. Вирішується ситуація встановленням нового сальника в коробку.
  • Текти важіль важеля кікстартера. Ще одне слабке місце - вічно капає вісь ніжки. З неї постійно підтікає мастило. Усунути це можна, замінивши внутрішній гумовий ущільнювач.
  • Зріз шпонки маховика. Через використання слабкого металу штатну шпонку могло зрізати через пару років експлуатації. Через це мопед відмовлявся їхати. Підбір шпонки відповідного розміру та її заміна вирішували ситуацію.
  • Самовідгвинчування гвинтів контактної групи і гайки кріплення маховика. Одвічна хвороба мокіка. Власнику потрібно регулярно перевіряти надійність кріплення і періодично підтягувати його.
  • Знос підшипників колінвала. Проявляється в характерному скрипі, вереску, битті. Проблема потребує розбирання ДВЗ і заміни шарнірів.
  • Розтягування ланцюга приводу. З цим стикався кожен власник мопеда Верховина. Неполадка проявляється у вигляді провисання ланцюга, прослизання, появи вібрації і додаткового шуму. Спершу можна спробувати відрегулювати натягувачі ланцюга приводу, а якщо це не допоможе, то замінити сам ланцюг.
  • Запалювання. Багато проблем у старих Верховин із контактним запалюванням. Може знадобитися заміна контактного переривника. У наступних поколіннях нерідко доводиться міняти котушку. Якщо це не допомагає, перевіряють генератор магнето.
  • Електрика та оптика. Роки неминуче беруть своє, тому електропроводка мопеда Верховина перетирається, обривається, а також окислюються контакти. Буде потрібно її прокласти заново. Якщо фара головного світла або стоп-сигнал не працюють, змінюють лампочки або всю оптику цілком.
  • Ходова частина і підвіска. До слабких місць належать втулки передньої вилки, гофри амортизаторів, кошики зчеплення. При активній експлуатації, перевезенні вантажів часто доводиться міняти амортизатори.

Через 15-20 тис. км потрібно робити капітальний ремонт двотактного двигуна Верховини. Якщо немає коштів, можна спробувати обійтися заміною поршневих кілець. Це допоможе проїхати 1-2 тис. км. Але кардинально вирішити проблему можна тільки з повним перебиранням ДВЗ. Для цього знадобляться: колінвал і шатуни, нові поршні на Верховину, прокладки двигуна, втулки верхньої головки шатуна. Якщо стара кришка головки циліндра тріснула, її змінюють на нову.

Усім власникам Верховини доводиться возитися з карбюратором. Його налаштовують гвинтами якості та кількості. Якщо регулювання не допомагає, можна замінити ремкомплект карбюратора Верховина і налаштувати його заново. Окремо заміні підлягають патрубки. Часом проблеми починаються з бензокраном, який не передає паливо далі. Але у Верховині замінити його дуже просто. Не виключені дрібні поломки у вигляді розтягування або обриву троса спідометра, троса газу або зчеплення.

ТО для мопеда Верховина

Своєчасне технічне обслуговування мопеда Верховина продовжує його ресурс і сприяє безперебійній експлуатації. У ТО входить:

Ланцюг служить по-різному залежно від вихідної якості. Дешевий китайський може розтягнутися вже через пару тисяч км пробігу. Хороша працює 10-15 тис. км. Усі двигуни двотактні, тому масло міняти не потрібно, а також не доведеться міняти масляний фільтр. Зчеплення служить близько 10000 км. Після його зносу міняють фрикційні диски зчеплення, а в разі повного ремонту вузла необхідно встановити новий кошик. При цьому зверніть увагу на втулки зчеплення мопеда Верховина. Якщо вони розбиті, то потрібно замінити і їх.

Як правильно обкатати мопед Верховину?

Після того як ви зробите капітальний ремонт двигуна мопеда Верховина, потрібна обкатка. Вона потрібна для притирання поршневих кілець до стінок циліндра. Поки цього не станеться, поршні повільніше віддаватимуть тепло, а отже можуть перегрітися під час інтенсивної експлуатації. Обкатка Верховини передбачає щадне використання мотора - потрібно рушати, вичавлюючи ручку газу не більше 50% від повної величини. Після розгону не слід їхати швидше 40 км/год. Оскільки у всіх моделях реалізовано повітряне охолодження, на далеких дистанціях рекомендовано зупинятися щогодини, щоб давати двигуну охолонути.

Обкатка Верховини відбувається в перші 1500 км після капітального ремонту. Оскільки картера з мастилом тут немає, то по завершенні нічого обслуговувати не потрібно. Просто можна експлуатувати двоколісну техніку на повну. Обкатка допомагає уникнути деформації поршнів, прогару, утворення задирів на стінках циліндрів. Якщо не виконати цей процес правильно, буде потрібно знову ремонтувати поршневу і блок Верховини.

Як правильно вибрати і купити вживаний мопед Верховину?

На вторинному ринку мопеди Верховина продаються в різному стані. Деякі можна знайти від 700 грн під відновлення. Інші ще на ходу, нормально їздять. З огляду на морально застарілий зовнішній вигляд, такий транспорт купують люди похилого віку, щоб їздити на риболовлю, в магазин або по гриби. Але якщо у молодої людини руки сверблять від того, що хочеться поколупатися в двигуні або коробці, деякі батьки купують Верховину підліткам як конструктор. Запчастини на мопед Верховина в Україні коштують недорого, а в процесі експлуатації та ремонту молода людина отримає корисні навички.

Набирає тенденцію і відновлення мопедів не просто з ремонтом двигуна, коробки і ходової, а з повним перефарбуванням, заміною оптики, нанесенням хрому. Такі екземпляри потім поставляються в музеї або на подарунок поціновувачам ретро-техніки.

Щоб правильно вибрати мопед Верховина, огляньте його на предмет патьоків мастила і палива. Основні проблемні місця я описав у розділі ремонту. Зверніть увагу, як швидко заводиться мотор. Якщо він схоплює тільки з 5-го разу, можливо, погана свічка, а може вже низька компресія в двигуні. Якщо у власника немає запасної свічки, щоб переконатися в незначній поломці, можна торгуватися, адже, найімовірніше, доведеться капіталізувати ДВЗ. Вивчіть раму і сталеві частини на предмет корозії. Метал уже не новий, тому для усунення вогнищ доведеться зачищати проблемні місця, ґрунтувати, фарбувати. Усе це потребуватиме часу і коштів.

Популярні питання та відповіді про мопед Верховину

Навіщо у мопеда Верховина педалі?

Інженерна задумка полягала в тому, щоб заводити двигун за допомогою педалей, коли техніка стоїть на місці (мотор не має лапки кікстартера). При русі в гірку педалі надавали трохи потужності, полегшуючи роботу двигуна. Ще вони допомагали гальмувати, коли мопед сильно розганявся з гірки.

Яким бензином їздить Верховина?

Власникам мопеда потрібно знайти бензин із октановим числом АІ-76 або АІ-80. Він продається, але нечасто. Тому деякі розбавляють 92-й бензин гасом або спеціальними фірмовими присадками для зниження октанового числа. Згодом обов'язково перемішування із двотактним маслом у пропорції 1:25.

Яка витрата палива у Верховини?

На 100 км шляху Верховина витрачає від 2 до 3 л. Це залежить від швидкості пересування, нахилу дороги, манери водіння, маси водія та вантажу.

Який ресурс двигуна у мопеда Верховина?

Якщо своєчасно обслуговувати двигун, вистачить силової установки на 15-20 тис. км пробігу. Це досить непогано для техніки минулого століття.

З якими проблемами стикаються власники мопеда Верховина?

Серед найпоширеніших труднощів: двигун погано заводиться через погану свічку, мотор сіпається через неправильні налаштування карбюратора, слабка тяга через низьку компресію.