Як виставити запалювання на скутері 2Т?

Електронне запалювання на скутерах з 2-тактними двигунами належить до безконтактного типу. Воно забезпечує стабільну роботу ДВЗ порівняно з контактним запалюванням, використовуваним на мопедах з СРСР. Але періодично з ним виникають проблеми, про які я, як майстер з ремонту мототехніки, знаю не з чуток. Сьогодні я розповім, як виставити запалювання на скутері 2Т і які запчастини для ремонту електронного запалювання з МотоЗілла вам можуть знадобитися.

Як працює система запалювання на скутері

Щоб розібратися, як виставити запалювання на 2-тактному скутері, спершу опишу особливості роботи електронної системи:

  1. У генераторі магнето є жорстко зафіксовані котушки з мідною обмоткою.
  2. На валу розміщений дзвін, усередині якого є постійні магніти.
  3. Обертання магнітів на колінвалі призводить до збудження електромагнітного поля.
  4. Виробляється напруга для заряду конденсатора в комутаторі.
  5. Датчик холу визначає момент подачі імпульсу.
  6. Струмовий імпульс, через комутатор, потрапляє у високовольтну котушку, звідки надходить на свічку.
  7. Між електродами свічки відбувається розряд (іскра), від якої запалюється повітряно-паливна суміш.

Правильний момент подачі іскри в камеру згоряння в народі називається оптимально виставленим запалюванням.

Ознаки неправильно виставленого запалювання

Розповім, з якими ознаками неправильно виставленого запалювання я стикався на скутерах з 2-х тактними двигунами:

  • ускладнений запуск мотора;
  • пропуски запалювання, коли у вихлопній трубі лунають хлопки;
  • зниження тяги;
  • збільшення витрати бензину;
  • з вихлопної йде білий або чорний дим;
  • ДВЗ глухне, захлинається;
  • холості оберти плавають.

Хоча причин для подібних симптомів багато (свічки, високовольтні дроти, комутатор, катушка та ін.), цілком імовірно, що проблема може виявитися і в неправильно виставленому запалюванні. Але ненормальна робота двигуна, що доставляє дискомфорт водієві - не єдина небезпека. Як майстер з ремонту, вважаю важливим розповісти, що відбувається з самим 2-тактним мотором у таких ситуаціях.

Що таке раннє та пізнє запалювання

У майстрів існує таке поняття, як кут випередження запалювання. Під характеристикою мається на увазі певна кількість градусів на маховику між мітками. На першій мітці відбувається вихід електричного імпульсу, а на другій - поршень досягає верхньої мертвої точки (зазвичай позначається буквою Т). Перша мітка може не позначатися на дзвоні (просто на її місці наварена спеціальна накладка) З огляду на відповідність міток реальному положенню поршня, запалювання може бути правильним, а також раннім або пізнім.

Ось як це працює, і які можуть бути наслідки. За правильних налаштувань датчик холу спрацьовує трохи раніше, ніж поршень досягне верхнього максимального положення. У результаті, коли повітря стиснуте, подається іскра, суміш запалюється, що дає енергію для обертання. У більшості мопедів, які мені доводилося ремонтувати, кут випередження становить близько 15 градусів.

Якщо запалювання раннє, іскра подається передчасно. Через те, що повітря в камері стиснулося недостатньо, суміш може гірше запалюватися. Ось вам і проблеми із запуском за невеликого похолодання. Якщо на вулиці тепло, суміш загориться, тиск зросте, а поршень ще продовжуватиме рухатися вгору. Це прискорить руйнування поршневої та колінвалу.

Коли запалювання пізніше, ікра збуджується під час руху поршня вниз. Це спричиняє займання суміші не тільки в камері, а й вихід полум'я у випускний канал. Швидше прогорить випускний колектор, глушник. Ось чому важливо знати, як виставити правильно запалювання на скутері з 2-х тактним ДВЗ.

Посібник, як виставити запалювання на скутері 2Т

Цікавий факт, що електронне запалювання CDI виставляється на заводі, і не призначене для регулювання. Але на своїй практиці я зустрічав випадки, коли воно збивається, тому його доводиться налаштовувати заново. Одна з причин - зрізання шпонки, що задає правильне положення маховику з постійними магнітами. Коли маховик зміщується, генерування іскри вже не відповідає верхній мертвій точці поршня, що порушує роботу двотактного двигуна.

Щоб це перевірити, необхідно відкрутити зовнішню гайку, витягти шпонку й оглянути її. Переконайтеся, що в зібраному вигляді немає осьового люфту між віссю і маховиком. Якщо є люфт або шпонка зрізана, встановіть нову. Тоді запалювання має повернутися до заводських параметрів.

Ще одна поломка, що трапляється в моїй практиці, - зміщення положення котушок у генераторі магнето. Котушки розташовані на загальній основі, закріпленій двома або трьома болтами. Через вібрацію болти можуть відпускатися, а положення основи зміщується. Це теж порушує роботу системи запалювання. Раджу встановити пластину так, щоб болти розміщувалися посередині регулювальних прорізів.

У рідкісних випадках ці заходи не допомагають. Таке трапляється через заводський брак, коли запалювання від початку було неправильно виставлено на заводі. Для вирішення проблеми мені доводилося зрізати частину накладки на дзвоні та наварювати її продовження далі. Потім зварювальний шов обробляли на токарному верстаті, щоб мати точну висоту по колу. Саме на цю накладку реагує датчик холу. Тому в разі неправильного розміщення імпульс генерується в неправильний момент. Але такий випадок був у мене тільки один раз, тому в більшості ситуацій вам це робити не доведеться.

Тепер ви знаєте, як виставити запалювання на скутері 2Т, перевіривши шпонку і положення котушок. Якщо вам знадобляться будь-які запчастини для ремонту китайських або японських мопедів, ви завжди знайдете їх у МотоЗілла, включно з новим генератором магнето.